Estrewes Skrevet Desember 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Hei! Jeg var ute og skurdde på min nye B21ET for å sjekke diverse. Når jeg tok av innsugsslangen til turboen møtte jeg på en "oljekarastrofe" inni der. Det lå en god del olje inne i innsugslangen og turboen var det litt inne i også. Så tok jeg av slangen til intercooleren og der var det også olje som turbon hadde blåst dit. Det var selvsakt litt mindre men fortsatt en god del. Grunnen til at jeg tok av slangen var for å kjenne på turboen om det var dårlige lager og det var det. Jeg er temmlig sikker på at lagerene bør byttes, men er det vansklig å overhalde en turbo selv? Evt hvor får man tak i lager til en tubo? Hva skyldes olje"krisen" inne i innsug og turbo? Takker for alle svar! Mvh Emil Siter Volvo - Mercedes - Audi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Desember 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Kan jo være så enkelt som veivhusventilasjonen din da.... Hvis turboen slarker aksialt, så er den moden for overhaling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audi_s4 Skrevet Desember 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 MAO:det skal ligge litt oje i trykksystemet. Siter S2 coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estrewes Skrevet Desember 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Men jeg har hatt en AT før, og den var det ikke på langt nær så mye olje i turboen på. Og er det vansklig å overhalde turboen selv? Evt hvor mye koster det å få det gjort? Siter Volvo - Mercedes - Audi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estrewes Skrevet Desember 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Originally posted by Robert Kan jo være så enkelt som veivhusventilasjonen din da.... Hvis turboen slarker aksialt, så er den moden for overhaling. Jeg er ganske ny når det gjelder bil, hvordan sjekker jeg veivhusventilasjonen at den er iorden? Siter Volvo - Mercedes - Audi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remi Berg Skrevet Desember 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Mekonomen selger overhalingssett til turbo Siter BMW 325i 1986 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ford4fun Skrevet Desember 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 er det ikke like greit å få de som kan det til å gjøre det da?? 1: de vet (som regel) hva de gjør. 2: Du har vel en slags form for garanti. (utført tjeneste) 3: det er ikke så dyrt som du tror.. Siter VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil) Galloper Innovation `00 (Trekkbil) Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Desember 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Veivhusventilasjonen dumper desverre ofte litt olje i luftfilterboksen, eller på 240 er det vel rett etter, det er helt normalt. Jeg har erstattet røret som går til boksen med et filter på oljeoppsamlingsboksen min, som så fører oljen tilbake til bunnpannen... Da slipper jeg alt griset nedi der. Noen tror det skal være olje der nedi for å smøre osv, dette er tull. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estrewes Skrevet Desember 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Men olja kommer ikke fra luftfilterboksen, den kommer fra turboen. Og er overhaldings kit fra Mekonomen noe å satse på? er ikke dette en billigkjede da? Siter Volvo - Mercedes - Audi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Desember 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Originally posted by Estrewes Men olja kommer ikke fra luftfilterboksen, den kommer fra turboen. Og er overhaldings kit fra Mekonomen noe å satse på? er ikke dette en billigkjede da? Hvis det ikke er olje før turboen, så er det nok ikke veivhusventilasjonen nei.. Hvis det blir plagsomt mye, så bør du overhale den. Jeg kjørte rundt med oljelekasje på gamleturboen, ble tilslutt så mye at jeg hev driten av og brukte det som god unskyldning for å kjøpe større turbo:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estrewes Skrevet Desember 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Forresten så kan det faktisk være som du sa, fordi den oljeventilasjons slangen kommer inn på den 90graders bøyen mellom luftfilteret og turboen, der var det olje som du sa, det er der det var mest olje også i det røret rett utenfor turboen. Men hvordan skulle jeg koble den slangen sa du for å få vekk olja? Er det ikke forresten nødvendig for turboen å bli smurt? Mvh Emil Takker for alle svar. Siter Volvo - Mercedes - Audi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik H Skrevet Desember 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Originally posted by Estrewes Forresten så kan det faktisk være som du sa, fordi den oljeventilasjons slangen kommer inn på den 90graders bøyen mellom luftfilteret og turboen, der var det olje som du sa, det er der det var mest olje også i det røret rett utenfor turboen. Men hvordan skulle jeg koble den slangen sa du for å få vekk olja? Er det ikke forresten nødvendig for turboen å bli smurt? Mvh Emil Takker for alle svar. dra av slangen ved mellom luftfilteret og plugg hullet der. Veivhusventilasjonen kan du en bare henge ut i friluft, eller lage en form for tank til å samle opp olja i. Bare husk å ha luftig på tanken.. Siter -77 242 Turbo -66 Ford 17m Super Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Desember 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Originally posted by Estrewes Forresten så kan det faktisk være som du sa, fordi den oljeventilasjons slangen kommer inn på den 90graders bøyen mellom luftfilteret og turboen, der var det olje som du sa, det er der det var mest olje også i det røret rett utenfor turboen. Men hvordan skulle jeg koble den slangen sa du for å få vekk olja? Er det ikke forresten nødvendig for turboen å bli smurt? Mvh Emil Takker for alle svar. Hehe, nei, som sagt, så er det bare tull at turboen skal få smørning slik :) Skal du fjerne oljen, så må du lage deg en TETT boks som kan ta opp oljen med et filter på toppen. fra boksen bør du ha et rør som fører oljen tilbake til bunnpannen, ellers må du belage deg på å tømme den en gang iblandt. Veivhusventilasjonen må for alt i verden IKKE TETTES. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estrewes Skrevet Desember 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2003 Ok, så det er egentlig bra at det er olje der da, siden da veit jeg at veivhuventilasjonen fungerer? Hvor skal jeg koble den slangen etter boksen med filter da? Er det noe bra punkt å koble den inn på bunnpanna? Men er det en grei ting å overhalde turboen selv? Takk for all infoen, mvh Emil...:) Siter Volvo - Mercedes - Audi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Noric Autotech Skrevet Desember 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2003 GIK turbo har overhalingssett til turbo(kan evt kjøpes via meg) andre muligheter er å sende inn turboen til overhaling, eller kjøpe en bytteturbo send meg en mail eller en PM for pris på dette. Dersom du skal koble en dreneringslange fra oppsamlingstanken (catchtanken) til bunnpanna må du sveise inn et rør i bunnpanna. Som filter der bruker du et filter som er beregna til dette, et lite søtt filter som pynter opp i samme slengen :D Catchtanken sveiser du vha. div rør og plater. som et enklere alternativ kan du sveise inn en mutter i bunn på tanken og drenere der. PM/mail for info ang deler og priser. Siter www.nordicautotech.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.