Gå til innhold

Omegan koker =\

Ranger emnet


heavybrg

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har da en 91' modell Omega A (C20NE) som helst vil oppi kokepunktet, motortemp stiger hele veien. Kan variere litt hvis jeg kjører da. Men noe jeg har bitt meg merke i er at varmeapparatet kun spyr ut kaldluft (ved "vanlig" driftstemperatur),

 

noen ting åpenbart jeg kan se etter? Har egentlig håpa det bare skal være en gåen termostat en plass..

 

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo selvsagt håpe på gåen termostat, men da burde det være varmluft i apparatet tror jeg. Mangel på varmluft kommer muligens av en luftlås et eller annet sted. Ville prøvd å starte bilen fra kald med lokket på ekspansjonstanken åpent. Se om det bobler der, om det i så fall lukter eksos, kjenn om øvre radiatorslange blir varm osv. Har du skikkelig uflaks kommer evt. gass i systemet fra gåen toppakning.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk de med ekspansjonstank også ja, men noen (som min) kom uten. Litt tungvint men har sikkert sin grunn, hehe...

 

Toppen på radiatoren er bare en liten fjær med en pakning av noe slag rundt. Iflg. instruksjonsboka skal det gå an å lese av kjølevæskenivå der så lenge bilen er kald, men det skjønner ikke jeg et kvekk av iallfall.

 

Så hvis det er tomt for kjølevæske skal ikke varmeapparat fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk de med ekspansjonstank også ja, men noen (som min) kom uten. Litt tungvint men har sikkert sin grunn, hehe...

 

Toppen på radiatoren er bare en liten fjær med en pakning av noe slag rundt. Iflg. instruksjonsboka skal det gå an å lese av kjølevæskenivå der så lenge bilen er kald, men det skjønner ikke jeg et kvekk av iallfall.

 

Så hvis det er tomt for kjølevæske skal ikke varmeapparat fungere?

 

ta bilde av motor rommet og legg det ut her...?

born to love and old opel<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det er tomt for kjølevæske skal ikke varmeapparat fungere?

 

Hvis det er helt tomt for kjølevæske er det nok fint lite som fungerer;)

Har du lite kjølevæske må nødvendigvis det tapte volumet erstattes med luft. Det kan danne luftlommer rundtomkring, f.eks. i varmeapparatregisteret. Luft kjøler også dårlig, så du bør nok ikke kjøre bilen din noe mer før du har funnet ut av det. Da havner du plutselig opp med skeiv topp el.l.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 90 modell med C20NE motoren har ikke ekspasjonstank, kun radiatoren. Har vel ikke sett noen C20NE med ekpasjonstank enda, men det finnes sikkert.

 

Når du tar av lokket på radiatoren så skal det være kjøleveske opp til lokket.

Du kan eventuelt klemme på slangen mellom motoren og radiatoren for å kjenne om det er luft eller kjøleveske der.

"Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 90 modell med C20NE motoren har ikke ekspasjonstank, kun radiatoren. Har vel ikke sett noen C20NE med ekpasjonstank enda, men det finnes sikkert.

 

Når du tar av lokket på radiatoren så skal det være kjøleveske opp til lokket.

Du kan eventuelt klemme på slangen mellom motoren og radiatoren for å kjenne om det er luft eller kjøleveske der.

 

Opp til lokket ja? Det forklarer en del, hehe.. Var heller langgrunt i radiatoren min.

 

Får vel teste imorgen tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår