Gå til innhold

La oss snakke om stuk/stance

Ranger emnet


eiriksmil

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det kan camber både se dust ut og se bra ut.. Spørsmålet for min del er om man ser oversiden av dekket eller ikke når man ser bilen forfra/bakfra, enkelt og greit. Trenger ikke å være mye tuck, men E21en på forrige side blir for høy for min del til at camberen ser bra ut. Hadde bilen vært litt lavere og hjula litt oppi buene hadde hjulene stukket ut fra hjulbuene, det liker jeg. Som for eksempel på Bobla over.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja denne var skikkelig fæl!?

den er mer gjennomført enn noe bil fra vacn! eneste er kluge sin rørramme golf...

 

Jeg tolker det ditt hen att dette spørsmålet var rettet mot meg siden det var meg du quotet i innlegget.

Nei Thomas sin er langt fra fæl og en av de mere gjennomførte bilene på VACN forumet ja. Jeg har heller aldri sakt noe om at jeg synes neg camber er feil. Det jeg sa var at det er feil å kalle neg camber en vw folk ting.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke hjula lengre inn i hjulbuen ell? :sombrero:

 

Nå har jeg ihvertfall hjulbuer som sluker det meste av feite felger uten at jeg behøver gjøre dette floating_300C_01.jpg

 

Felga var en glipp, neste sommer snakker vi Breyton!:thumb

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da denne tråden ble startet var det mange som ikke skjønte hva stance gikk ut på, de hadde rett og slett ikke hørt begrepet før. Jeg håper dere er litt mer med nå (tråden er jo tross alt på 40 sider, er bare å bla litt så ser du), og jeg tenkte at vi kan prøve å snakke om ingrediensene til en fin stance, HVORFOR en stance er fin framfor å bare vise fram et bilde og si at den er det. Samtidig er det jo greit å forklare et par av ordene jeg slenger rundt meg om i hytt og pine..

 

Flushness: Målet for en god stance, innebærer at felger/dekk går jevnt med hjulbuene/skjermkantene, som her. Bilen ser bredere og mer aggressiv ut, du kan si at det ser ut som om hjulene vokser ut av bilen.

 

Dekkstrekk: De fleste vet hva dekkstrekk er i disse dager, men dekkstrekk oppstår altså når du setter et dekk på en bredere felg enn hva dekket er beregnet for, for eksempel 195 bredde på en 8" og ikke en 5" bred felg. Gjøres på driftebiler for å få dekksidene stivere og ellers for å kunne senke uten å subbe. Dessuten kan man ikke benekte at det ser kult ut, og hvis du vil ha et flush oppsett er dekkstrekk uungåelig.

 

Camber Camber er gradene mellom bilens vertikale akse og hjulets vertikale akse målt forfra/bakfra. Et bilde sier mer enn tusen ord, negativ camber. Positiv camber er det motsatte. Det kan fort bli for mye av det gode, det gjelder å begrense seg her som på alle andre områder.

 

Tuck: Begrepet som brukes når bilen er så senka at du ikke ser øverste delen av dekket, som her

 

Poke: Når felgen stikker utenfor bilens skjermer. Kan være dårlig, som her, hvor framhjula stikker ut mens bakfelgene ikke gjør det. Hjula skal aldri poke mer foran enn bak. Dette går ikke på personlig mening, men ren estetikk, det er akkurat som at en bil som er sigen i ræva ikke ser bra ut.

 

Innpress, eng. offset: Her er Skodys gode, gamle innlegg om emnet, som dekker det meste. Innpress er nøkkelen til en god stance, har du for høy innpress kommer ikke felga langt nok ut, har du for lavt innpress vil de poke for mye. Her er en kar som ikke har studert godt nok..

 

 

Nå kan vi jo ta en oppsummering, en liten eksamen i studiene om stance om du vil si det på den måten..

 

kevin1zb3.jpg

 

Her er poke, tuck og dekkstrekk tatt i bruk for hvordan bilen sitter bak. Du tror kanskje undertegnede har røyka for mye hasj (og det kan godt tenkes) og at det endelig har rablet for ham, hjula kan da ikke poke og tucke samtidig? Joda, mens dekket tuckes av skjermen gjør dekkstrekken at felgen poker litt utenfor. Get it? :) Forøvrig kan vi jo nevne at camberen på bakhjula gjør at de ikke stikker så mye ut som de ellers ville ha gjort med et lavt innpress som dette, men at hjulene heller sitter flush med buene.

MISSION COMPLETED - STANCE ACHIEVED!

 

 

PS:

Hva som er en fin stance definerer du selv, det er derfor to biler med forskjellig oppsett begge kan ha pen stance. Du kan for eksempel mene at den røde S2ken ikke er flush fordi hjulene stikker en anelse for langt ut og at du definerer flush stance som i å kun se felgkanten poke litt, ikke dekksidene. Hvordan du bruker ingrediensene er opp til det, det er sluttresultatet som teller. Ingen kan vel si at denne sitter feil heller, selv om hjula ikke er flush med noen skjermer men heller tucker noe sykt :)

 

Nyttige linker på temaet:

http://www.rimtuck.com

http://www.tyrestretch.com

http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste i VW miljøet som liker neg camber er vel bobble gutta. Men nå består VW familien av litt flere biler enn noen skarve bobbler som ikke har havnet på skroten ennå.

 

Ja, jeg skjønner ikke hvor han ser all den camber'n på grevlingene våre. Kanskje han ikke er helt sikker på hva det betyr? :ahahahhaha:

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem putta penger på deg, Polardego?

 

Jeg har det forøvrig helt ok, takk for omtanken.

 

Takk for komplimentet mht bilen, mener å huske du skrøt den halvveis opp i skyene sist vi møttes :)

 

For å fjerne all tvil:

 

Negativ camber

2007-tokyo-auto-salon-part-5-20070123052634941.jpg

 

Positiv camber

o-tire.jpg

 

Håper dere har fått det med dere nå og at vi kan være litt greie mot hverandre i denne supre tråden. Jeg krever flere bilder av biler som sitter fint!

 

Nå er det natt! :)

Endret av Nytern

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem putta penger på deg, Polardego?

 

Jeg har det forøvrig helt ok, takk for omtanken.

 

Takk for komplimentet mht bilen, mener å huske du skrøt den halvveis opp i skyene sist vi møttes :)

 

For å fjerne all tvil:

 

Negativ camber

2007-tokyo-auto-salon-part-5-20070123052634941.jpg

 

Positiv camber

o-tire.jpg

 

Håper dere har fått det med dere nå og at vi kan være litt greie mot hverandre i denne supre tråden. Jeg krever flere bilder av biler som sitter fint!

 

Nå er det natt! :)

 

Vi skal være greie med deg mener du, mens du slenger litt rundt deg med kommentarer?

 

"Skrøt den opp i skyene"

 

Bilen er helt grei den... Og ja, nå putta du akkurat penger på meg... ;)

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal være greie med deg mener du, mens du slenger litt rundt deg med kommentarer?

 

"Skrøt den opp i skyene"

 

Bilen er helt grei den... Og ja, nå putta du akkurat penger på meg... ;)

 

*putte på mer penger i håp om at du oppdaterer tråden om E21n*

 

Og for ikke å gå helt offtopic, så legger jeg inn et bilde. (og håper det frister deg til å fortsette ;) )

 

0c9kow8ko8ldt1tcdq57.jpg

 

 

og ett til, bare fordi de reproduserte 8x15 snowflakene er RÅE og bilen sitter veldig fint!

 

DSC_0024.jpg

Endret av rolfi

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår