Gå til innhold

Motorbytte 2.1 til 2,3+5trinns

Ranger emnet


3xMantaA

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en grønn og ufin Volvo 245 78 modell.

Fikk skilt på den i sommer, men plutselig. Kom Jon Blunn...

:drive2

Bytter hele sullamitten motor, gir og forstilling. Passer vell om hverandre fra 87mod 2,3?. Skall jo bli fint å få servostyring og ett etterlengtet gear till:drive2 .

 

Så spørsmålet.

Passer 5trins gearkassa rett inn eller må jeg bytte mellomakslingen og?

 

Har videre tengt å ta bakakslingen fra en 89mod 242 så donningen etterhvert kan våge seg på autobanen en tur.

Så blir det å bygge om spedometer.

 

Ær det noen som har gjort denne prosessen før meg og vet om noen eventuelle hindringer?

Vink og råd mottas.

Råner kælte rum mei da je å Mantan va Tennåringer... nytt begrep på ungdom i dag? Ånei!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første finnes det vel ikke noen '89 242.

 

Du må bytte mellomaksel til en kortere(?) om du skal ha en m47 kasse. Er det b23/b230a eller e du skal ha? Hvis det er sistnevnte kan du vel få problemer med ledningsnett hvis du går ifra b21a til b23/b230e. Er det derimot en B230f/ft/fk blir det vel mer problematisk. Da må du bytte ledningsnett samt lodde inn formotstand på dysene. Ellers så skal det vel ikke være noen problemer jeg kan komme på iallefall.

 

Bortsett fra at du kan få "problemer" om du vil kalle det det med gasswaieren. Den til B21 er kortere en den til B230a, er ikke sikker på b230e.

 

Ang. servo må du vel bytte bærekuler til servobærekuler, har ikke gjort dette selv, bare lest om det.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter du til nyere bakaksling er det el-spedometer, så da må du legge opp ledninger og bytte instrumentene også :)

 

-Veritas- han skriver at han tar hele forstillinga og alt fra demn bilen med servo og 2,3 så da trenger han ikke bytte noe i forstillinga :)

 

Eneste du TRENGER å bytte er mellomaksling. Bare napp av hele fra en bil med 5-trinns. Bare pass på at det forskjell på nye og gamle. Nye har hardy-kobling mot girkassa (bare en tykk gummi-plate)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inlegget RuZleBiFf :volvsmile

Skulle vere plankekjøring dette da:)

Bare å slippe ned drivlinja og oppunder med den nye.

Forgassermotor på begge.

 

Har bare ett problem.

Husker ikke om jeg tok av akslingen på 87varebilen.

Hadde tengt å ta den fra 89mod 244'en(riktig veritas). Er bare så mye snø over brrrr. Hardy kobling på begge disse?

 

5 trinns kassa jeg har er uten wireuttak.

Hadde tengt å bygge om 78 speedometeret mitt til elektrisk.

 

Er litt bekymret for bremsene. Har erfaring med att å tømme dette på Volvo:volvsmile ikke er så lurt.

Må jo åpne 4 rør foran.

Noen som har noen :volvsmile luftetips?

Råner kælte rum mei da je å Mantan va Tennåringer... nytt begrep på ungdom i dag? Ånei!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er hardykobling på både den fra 87 og den fra 89.

Ville tatt akslingen fra 89 og bygd om til el- speedo :)

 

Lufte bremsene kan være litt køddent, men jeg skal bytte alle bremseslangene snart, og da kommer jeg til å sette trykkluft på væske-beholderen og lufte en nippel av gangen (i riktig rekkefølge, som står i haynesboka)

Hvis ikke er det bare å ha en til å nærmest stå på pedalen i en halvtimes tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår