Gå til innhold

PC i bil. Noen tanker

Ranger emnet


325IX

Anbefalte innlegg

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heia folkens

Vært borte en stund, men skal prøve med noen innspill!!

 

Jeg er VELDIG sikker på at du vil få myye støy om du bruker vanlig lydkort på line-in på cdspilleren!

Lydkort i pcen er veldig dårlig skjermet og ømfindtelig på støy.

Mulig USB utgaven er bedre på dette. Du får ikke brukt rare kabelen eller mulig det er å få tak i. Du skal jo fra mini-jack - mini-jack event (phono).

Det som er veldig dumt med en vanlig 15" lcd er jo at du må bruke mus/tastatur. Det er veldig upraktisk når man er ute å kjører! Mye bedre med touch skjerm.

Andre problemer som jeg har skrevet om før i tråden er jo strømmen! Har du en trafo fra 12v til 220v med f.eks max 110w er det ikke mye spenningstap som skal til før du griller pcen.

Du må da værtfall påkoste deg en spenningsregulator. Andre problemer med pc og bil er den høye startstrømmen. Du burde derfor sette inn en større dynamo, større batteri eller værtfall ikke starte pcen før du har starta bilen.

Skal du starte pcen etter du har starta bilen må du lage en bryter selv, burde ikke være noe problem. Eller en forsinkelse på pc kretsen.

Jeg har selv en trafo fra torshov som gjør om 12v til 230v. Den funka veldig dårlig på min pc i ibilen. Grilla strømforsyninga og hovdekortet!

Ett anna problem med vanlig pckabinett i bilen er jo temp. forskjeller. Det er lite lurt med kondens på hovedkortet eller i cpu:(

Men fortsett å oppdater meg om løsninger dere finner ut.

Selv er jeg sjelegla' for at jeg fikk tak i min bil-pc da den er bygd for å være i bilen.

Slipper alle problemer:)

 

mvh

Marius

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum PRO, det har jo en ekstern tilkoblingsboks. Så sant overføring lydkort -> ekstern boks går digitalt, burde det meste av støyen være fjernet.

 

Største problemet jeg ser, er kondens.

Vurderer å bygge alt inn i en boks som lett kan tas ut og inn, dermed ta med hele pc'en inn etter kjøreturen.

Hvis man da i tillegg er flink til å bruke kupevarmer, så er problemet løst. Om sommeren trenger man vel ikke å bekymre seg så mye.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Hva med Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum PRO, det har jo en ekstern tilkoblingsboks. Så sant overføring lydkort -> ekstern boks går digitalt, burde det meste av støyen være fjernet.

Det er nok mulig at den eksterne er bedre enn den interne!

Prolbemet er vel også å få tak i en SKJERMET signal kabel som har mini-jack inngang. Alle signalkablene jeg har sett for bilen har phono plugger. Har du AUX-inngang på spilleren din? Jeg måtte kjøpe en ip-bus overgang til for å få phonoinnganger på min pioneer. Den kosta 995,-

Største problemet jeg ser, er kondens.

Vurderer å bygge alt inn i en boks som lett kan tas ut og inn, dermed ta med hele pc'en inn etter kjøreturen.

Hvis man da i tillegg er flink til å bruke kupevarmer, så er problemet løst. Om sommeren trenger man vel ikke å bekymre seg så mye.

Det her burde nok virke ja. Selv mener jeg at det blir alt for tungvindt å ta med seg pcen inn hver gang man forlater den i en time eller to.

Hvis jeg f.eks er ute på tur og skal inn en time eller to og det er 20minus grader ute, da blir bilen fort kald. Starter du opp igjen bilen og varmer den opp igjen da så blir det fort kondens.

Annet problem som jeg har skrevet om før i tråden er at hdd'en i pcen ikke kan være i nærheten av subben din. Magnetfeltet rasserer hdd'en. Annen ting er vel også kulde. Er usikker på hvor mange minus grader en vanlig pc tåler. Er ikke sikkert det er noe problem

Husk at du også MÅ investere i en spenningsregulator. Ellers griller du elektronikken fort.

 

Også VELDIG kjipt uten touch skjerm. Skal begynne med trådløs mus og tastatur mens man kjører så kan det fort bli mye stress!

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by marjusen

Det er nok mulig at den eksterne er bedre enn den interne!

Prolbemet er vel også å få tak i en SKJERMET signal kabel som har mini-jack inngang. Alle signalkablene jeg har sett for bilen har phono plugger. Har du AUX-inngang på spilleren din? Jeg måtte kjøpe en ip-bus overgang til for å få phonoinnganger på min pioneer. Den kosta 995,-

 

Trodde faktisk det var rca out på det kortet, men det var bare inn:mad:

Men det kan løses med andre kort med rca, eller bygge seg en kabel selv.

Har Apline spiller, den skal ha mulighet for aux inngang.

 

Originally posted by marjusen

Det her burde nok virke ja. Selv mener jeg at det blir alt for tungvindt å ta med seg pcen inn hver gang man forlater den i en time eller to.

Hvis jeg f.eks er ute på tur og skal inn en time eller to og det er 20minus grader ute, da blir bilen fort kald. Starter du opp igjen bilen og varmer den opp igjen da så blir det fort kondens.

Annet problem som jeg har skrevet om før i tråden er at hdd'en i pcen ikke kan være i nærheten av subben din. Magnetfeltet rasserer hdd'en. Annen ting er vel også kulde. Er usikker på hvor mange minus grader en vanlig pc tåler. Er ikke sikkert det er noe problem

Husk at du også MÅ investere i en spenningsregulator. Ellers griller du elektronikken fort.

 

Også VELDIG kjipt uten touch skjerm. Skal begynne med trådløs mus og tastatur mens man kjører så kan det fort bli mye stress!

 

Skal tenke litt mer på kondensproblemer:)

Pc'en vil bli plassert foran, så sub'en blir ikke noe problem.

Som spenningsregulator, har jeg vurdert å bruke en liten ups.

Den skal være sikret mot alle spenningsvariasjoner, og har egen backup.

Hvor godt den vil fungere i bil, må bare prøves for å finne ut av.

Bruker ikke mus, men trackball! Og et minitastatur i reserve.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

 

Skal tenke litt mer på kondensproblemer:)

Pc'en vil bli plassert foran, så sub'en blir ikke noe problem.

Som spenningsregulator, har jeg vurdert å bruke en liten ups.

Den skal være sikret mot alle spenningsvariasjoner, og har egen backup.

Hvor godt den vil fungere i bil, må bare prøves for å finne ut av.

Bruker ikke mus, men trackball! Og et minitastatur i reserve.

 

Kjøp denne touchskjermen, gutta:

http://www.cartft.com/shop/catalog/item/?wm_item_id=112

 

258 EUR inn til Norge + frakt og norsk MVA. Lander da på under 3000,-. Skjemen kjører 1024x768 tilogmed!

Mvh

Per Christian

BMW 325iX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier det så har jeg selv sett lydkort med rca plugger ja.

Kan være ett lite problem om lydkortet ditt skal ha ekstern strømforsyning. Men det er også FULLT mulig at det går bra.

Åssen skjerm skal du bruke? Var det du som satser på 15" ?!?

Er ikke bedre å satse på pioneer sine 6,5" widescreen da?

Er jo da avhengig av tv-ut.

 

Ups og spenningsregulator er det samme ;)

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by marjusen

Når du sier det så har jeg selv sett lydkort med rca plugger ja.

Kan være ett lite problem om lydkortet ditt skal ha ekstern strømforsyning. Men det er også FULLT mulig at det går bra.

Åssen skjerm skal du bruke? Var det du som satser på 15" ?!?

Er ikke bedre å satse på pioneer sine 6,5" widescreen da?

Er jo da avhengig av tv-ut.

 

Ups og spenningsregulator er det samme ;)

 

Ikke bestemt meg for skjerm, men 325ix har et godt forslag over her.

Pioneer sine, og andre merkevarer, er kraftig overpriset syns jeg.

 

Ups og spenningsregulator er ikke det samme!

ups = avbruddsfri strømforsyning, den leverer altså spenning etter trømbrudd. Den gjør i tillegg samme jobben som en spenningsregulator.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EyeCon

kjøp en silikon spray som er ment for elektronikk. demonter alt og spray over alt slik at det legger seg en liten hinne over elektronikken.

 

Ikke umulig, men skulle gjerne testet det på noe billigere først.

Blir det forresten noen problemer med kontaktflater, etter å ha brukt denne?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår