magnul Skrevet November 27, 2008 Rapporter Share Skrevet November 27, 2008 Prøver å få bilen min operativ igjen etter litt for lang tid med pussing og lakking. Det gamle batteriet tok kvelden av oppholdet, noe som var greit nok ettersom det var 6 år gammelt. Satt inn et annet jeg hadde stående (gammelt), men det hev jeg fort ut igjen når jeg kjente at plusspolen ble glovarm. Kjøpte et nytt batteri i dag og sørget for å rense kabelskoen, men det var like ille. Polen blir glovarm etter et minutt eller så. Noen som har peiling på hva det kan være? Edit: Måler bare 13.7V på polen under drift (skal ikke den være over 14?) og det ser ut til at det er selve innfestingen av kabelen i skoen som blir varm først. Kan muligens se ut som det er en liten knekk der også. Er det rimelig å anta at det er dårlig kontakt der med tilhørende spenningsfall og varmeutvikling? Forbanna irriterende, siden jeg begynner å bli lei av å kjøre Mazda:-( Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 27, 2008 Rapporter Share Skrevet November 27, 2008 Bytt polsko du så tenker jeg det blir bra, bruk godt med fett/vaselin i koblinga. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet November 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2008 Dumt spørsmål, men hvordan gjør man det best? Er ikke rom for så høy motstand der. Den som sitter på er hel ved, og jeg vet knapt nok om det er rom for å kutte noe videre av kabelen. De som er på biltema har skrukobling. Har følelsen av at en skikkelig loddekobling er bedre. Noen som vet hvor jeg får kjøpt det? Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 27, 2008 Rapporter Share Skrevet November 27, 2008 Prøv å dra den ut av polskoen, hvis ikke så må du nok kutte litt i ledningene, må nok bruke skrue typen, men er jo ikke dumt å fortinne lederne. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet November 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2008 Er det noen som kan fortelle en dum sjel hvor stor ladestrømmen fra dynamoen er? Jeg strippet litt isolasjon og målte motstanden over skoen, og den var 0.2ohm. Skal jo litt strøm til før det blir noen varmetoning å snakke om da. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 28, 2008 Rapporter Share Skrevet November 28, 2008 Og du er helt sikker på at plusskabelen ikke ligger mot gods en plass?? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet November 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 29, 2008 Og du er helt sikker på at plusskabelen ikke ligger mot gods en plass?? Ja. Da skulle det jo vært like varmt på minuspolen. Jeg kjøpte en ny kabelsko i går, men før jeg installerte endret jeg vinkel på den som satt der for å få mindre bøy på kabelen. Da ble varmetoningen mindre. Får se om jeg får byttet den snart. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skodaracing Skrevet Desember 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2008 Kont at battriet også har god nok jording,sjekk tilkoling på motor/karosseri Siter 2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT, 1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html "Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Desember 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2008 varmgang kommer stort sett av kortslutning i en komponent i bilen, kanskje laderegulator... sier det kun fordi jeg har hatt brann i ledningsnettet i bilen pga varmgang, og det var da regulatoren som var gåen. Iallefall var alt fint etter at jeg reparerte nettet og bytta den. Kan også komme ved dårlig kontakt - løse koblinger... Men det du sier om at jordingspolen skulle vært varm også - trenger ikke plent være sånn. Kortslutningen jeg hadde brant opp tjukke 4mm2 kabler tvert av, mens jordingskablene var helt fine uten tegn til varmgang. Kan selvfølgelig komme av feilkobling eller spesielt av bruk av for tynne kabler. Det aller beste er selvfølgelig å lodde den nye kabelskoen skikkelig på kabelen, men dersom du bruker skrueklemmer i stedet for så er dette holde nok i grunnen dersom du passer på at du har god kontaktflate mellom ledning og sko... Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Desember 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2008 Jeg tror batteriet ditt er defekt. En batterisko har mye mindre motstand enn 0,2 ohm. Helt umulig i praksis (bruk ohms lov når man kjører starteren). Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Desember 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2008 Batteriet er nytt og i tipptopp stand. Problemet var høy overføringsmotstand mellom kabelen og klemkoblingen på polskoen. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.