Gå til innhold

Varm plusspol

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

Prøver å få bilen min operativ igjen etter litt for lang tid med pussing og lakking. Det gamle batteriet tok kvelden av oppholdet, noe som var greit nok ettersom det var 6 år gammelt. Satt inn et annet jeg hadde stående (gammelt), men det hev jeg fort ut igjen når jeg kjente at plusspolen ble glovarm. Kjøpte et nytt batteri i dag og sørget for å rense kabelskoen, men det var like ille. Polen blir glovarm etter et minutt eller så. Noen som har peiling på hva det kan være?

 

Edit: Måler bare 13.7V på polen under drift (skal ikke den være over 14?) og det ser ut til at det er selve innfestingen av kabelen i skoen som blir varm først. Kan muligens se ut som det er en liten knekk der også. Er det rimelig å anta at det er dårlig kontakt der med tilhørende spenningsfall og varmeutvikling?

 

Forbanna irriterende, siden jeg begynner å bli lei av å kjøre Mazda:-(

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, men hvordan gjør man det best? Er ikke rom for så høy motstand der. Den som sitter på er hel ved, og jeg vet knapt nok om det er rom for å kutte noe videre av kabelen. De som er på biltema har skrukobling. Har følelsen av at en skikkelig loddekobling er bedre. Noen som vet hvor jeg får kjøpt det?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle en dum sjel hvor stor ladestrømmen fra dynamoen er? Jeg strippet litt isolasjon og målte motstanden over skoen, og den var 0.2ohm. Skal jo litt strøm til før det blir noen varmetoning å snakke om da.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er helt sikker på at plusskabelen ikke ligger mot gods en plass??

 

Ja. Da skulle det jo vært like varmt på minuspolen.

 

Jeg kjøpte en ny kabelsko i går, men før jeg installerte endret jeg vinkel på den som satt der for å få mindre bøy på kabelen. Da ble varmetoningen mindre. Får se om jeg får byttet den snart.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmgang kommer stort sett av kortslutning i en komponent i bilen, kanskje laderegulator... sier det kun fordi jeg har hatt brann i ledningsnettet i bilen pga varmgang, og det var da regulatoren som var gåen. Iallefall var alt fint etter at jeg reparerte nettet og bytta den.

 

Kan også komme ved dårlig kontakt - løse koblinger... Men det du sier om at jordingspolen skulle vært varm også - trenger ikke plent være sånn. Kortslutningen jeg hadde brant opp tjukke 4mm2 kabler tvert av, mens jordingskablene var helt fine uten tegn til varmgang.

 

Kan selvfølgelig komme av feilkobling eller spesielt av bruk av for tynne kabler.

 

Det aller beste er selvfølgelig å lodde den nye kabelskoen skikkelig på kabelen, men dersom du bruker skrueklemmer i stedet for så er dette holde nok i grunnen dersom du passer på at du har god kontaktflate mellom ledning og sko...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår