Gå til innhold

Olje-retur fra turbo... help me ;)

Ranger emnet


skralla

Anbefalte innlegg

Heisann garasjefolkens!

 

Jeg driver å setter sammen en B230fk motor som står i bukken i skrivende stund. Saken er at jeg kjøpte motoren uten snurra. Men jeg har ei anna snurre liggende som har sittet på en 740 tic ryktes det fra forrige eier. Usikker på modell på turboen og hvilken motor den stammer fra, men må vel være 230et eller 23et om den ikke er av nyere.

 

Problemet mitt er at jeg har to typer oljeretur rør fra snurra til blokka, og ingen av dem passer. De er like i begge ender, men ingen av dem passer på turboen. Altså flensen på røret er feil.

 

Vet det finnes et tredje type rør også, som er tykkere i ene enden bl.a... men dette har jeg ikke :P

 

Skal prøve å ordne litt bilder av stasjet denne uka...

 

... men kan dere kanskje hjelpe meg med noen løsninger? Hva gjør jeg uten røret jeg trenger? En tapp i blokka, har jeg sett løsninger på... men oppunder turboen, hva gjør jeg der? Hvilke løsninger har dere brukt utenom original rør?

 

Det ene røret mitt passer på B21et blokka, (forrige motoren jeg har tatt snurra fra), men da sleit jeg skikkelig med oljedamp fra en hjemmelaget pakning og "spacer" stykke oppunder turboen.

 

Er åpen for å bruke slange i mellom, av feks silikon?? men da må jeg ha noen "tapper" som sitter fast så det ikke ramler ut vel...

 

Skal jeg skaffe meg en original 13C med alle rør og alt eller kanskje det finnes løsninger her?

 

Litt lang og treg forklaring fra en amatør, men lese kan dere :P hehe...

 

Takk på forhånd!!

 

Som sagt, jeg er usikker på hvilken turbo jeg har, men skal ordne bilder så fort jeg kan! (Jævelskapet står på verkstedet til en kompis fem mil unna :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om olje røret passer eller ikke kommer ann på hvilken turbo du har. Vanlige garrett turboer skal ha B230ET røret da denne motoren er den eneste B230 med T3. Mitsu`ene har et eget rør. B21/B23 har annen plassering av hullet i blokka, så de har oxo eget rør.

 

Alt 2 er å bruke slange som på AT settet.

 

Er intressert i å kjøpe B21ET røret dersom du skal selge det.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar!

 

Der olja skal renne ut fra turboen er det ingen gjenger. Hørt at man kan gjenge opp selv. Men usikker på åssen metall detta er.. frister heller å ordne en flens der ja. Om jeg fikser flensen oppunder turboen, går det ann å bruke silikon-slange der? Har en lang stubb i passe diameter å ta av... eller blir det for varmt?

 

Ja kan jo ordne en oljeslange også..

Ruslebiffen: Hvordan festa du slangen i blokka?

 

Lars_B: TROR det er 21ET rør jeg har;) skal fikse bilde. I såfall har jeg to:) og en komplett 21ET om noen er interessert ;) - trenger vannkjølings-røra, pluss t-stykkene inn på slangene, om noen har :)

 

Men jo, silikonslange fra Torshov, holder den til varmen oppunder der?

"Silikon er det beste som er til både trykk og varme"

"Silikon, erru gærn, det smelter som snø"

Lurer på hvem av de som er riktige? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiset du igjen det gamle hullet? , eller plugga du bare?

hvor handla du t-stykke?

 

Du missforstod meg litt ;)

 

Kjøpte (på Gik-turbo) en sylinder med "bolt" i enden.

Midt på denne sylinderen var det et gjenget hull som jeg skrudde olje-returen inn i, og på enden av sylinderen var det et gjenget hull som jeg skrudde oljetrykks-bryteren inn i.

(det var selvsagt en kanal inni hele sylinderen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår