Gå til innhold

skralla

Bruker
  • Innholdsteller

    42
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om skralla

  • Bursdag 06/24/1983

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    240
  • Biltype (eks Audi)
    Volvo
  • Årsmodell (eks 1995)
    1993
  • Yrke eller sivil status
    Flyarbeider
  • Motor (eks 1.6)
    2.3
  • Fylke
    Hedmark

Contact Methods

  • Bosted
    Skarnes

skralla's Achievements

  1. Heisann.. Nå må Dere komme med noen tips til meg her. Jeg har en FK motor i 240'n... Når jeg starter den, går den heeelt fint. Men når den blir varm: så oser det blårøyk ut av eksos-tuten. Lenge lurt på hva dette kan være, helt til jeg tok av Downpipen på turboen.. I DP-røret ligger det å flyter olje. Samt inni eksoshuset på turboen. Det gjennomgående stagget lar seg bevege i alle retninger. Ikke mange milimetrene, men det kan dyttes fremover og bakover. Samt opp/ned også endel milimeter... Har denne turboen gått til helvette, som det heter på godt norsk?
  2. Halloen. Skal bygge om hele instrumentbordet i 240'n, karer... Noen som vet om de Autogauge-instrumentene som bl.a. Torsov Bilrekvisita selger, er brukbare? Noen erfaringer med disse? Har fått omtrent hele serien av de. Men skulle gjerne hatt en bensintank måler også ;) Tror ikke denne serien har det?? Noen som vet om noen lignende 52mm (hvit) som ikke skiller seg altfor mye ut fra de andre i utseende? Vet jo at Autometer har noen fine.. men litt usikker på hvor i norge en kan bestille disse?? kanskje ebay har noen? Ellers kanskje noen andre smart-asses her som har et bra tips til løsning ;) Skal bevare mest av det originale 240-utseendet inni bilen, som "mobil-hylla", varme-apparat panelet etc...men selve instrumentene skal jeg bygge om.. Er seks jeg skal ha Turbo-trykk Olje-trykk Olje-temp Vann-temp Rpm OG FUEL da som jeg mangler det er snakk om ;) Takker for tips
  3. Ellers.. tror dere det hjelper å bare bytte til original lambdasonde? Så jeg gjør det i første omgang? Eller er det flere triks en bør prøve å samme slengen? Noen med erfaring om det samme opplegget?
  4. Aha... tenkte meg at det kan være biltema-feil her ja.. har hatt det på feelingen hvertfall.. Nei, luftmengdemåler, tenningsdeler, samt resten av følere osv.. er original-varer;) Var bare at jeg mangla lambdasonde pga jeg heiv det gamle eksosanlegget mitt til helvette... :S så måtte ha en i en fei, og valgte biltema sonde... skaffe meg en original sonde istedet da.. :) Hadde ingen feilkoder de første oppstartene... men den kom etterhvert.. kanskje den liksom har fungert ei lita stund bare??
  5. Edit... er LH2.4 det er snakk om. Og motoren er FK som sagt. JT superflow 3" anlegg. - Byttet begge styreenhetene også selvfølgelig ;) Og ikke noe respons når jeg "dusjer" motoren med startgass her og der... så er ikke noe falskluft noe sted.. TROR jeg da ;)
  6. Morn morn.. Da har jeg endelig fått start på FK'en min etter litt klundring og grubling... Den starter og går helt perfekt, men når den blir varm, så er den ustabil på turtallet på tomgang. Den synker veldig lavt, og jobber seg opp igjen, og så blir den lav igjen, og sånn holder den på.. Etter den er blitt god og varm, så er det nesten så den dør på tomgang, så drar den seg opp igjen til ca 1000 rpm, og så faller den nesten til døden igjen... Samt at etter den er blitt varm så kommer det innmari mye eksos. Blå eksos nesten, som røyklegger hele byggefeltet sånn ca... Også når jeg gir den litt turtall.. Masse eksos.. Får feilkode 2-1-2 Fel på signal från lambdasonden. Kan den få litt for mye bensin tror dere? Kanskje det kan være en temp-måler i toppen som er gåen? Eller er det lambdasonden som jeg kjøpte på biltema? Denne sonden passa jo ikke da det var "hun" i sonde-ledningen og "hun" i ledningsnettet, så måtte klippe av en gammel bosch plugg og sette sammen med kabelsko... Ellers går den veldig fint og ingen andre feilkoder foreløpig hvertfall :) takker for svar..
  7. Enig der såklart. Husker bensina var helt blank og fin, forrige periode jeg skrudde litt på bilen, på en tidligere turbomotor jeg hadde. Og så ble den stående i tre vintre, uten bensin omtrent, og nå som jeg har bensintrykk i systemet igjen så er det helt gromsete. Og det finnes vel ikke akkurat så mye oktan igjen i bensina skulle jeg tro. Så da skal jeg få satt bilen på ei rampe eller noen bukker og klundre litt. Og se hva jeg får til.. håper det kan hjelpe litt! Reg-reima skal være nøyaktig satt på. Når det kommer til fordeleren, har jeg bare putta den nedi og skrudd den fast. Og sjekka åssen rotoren på toppen står. Og det første punktet den treffer har jeg satt ledning til Sylinder 1. Neste til 3, så til 4 og deretter til 2. For det er 1342 som er rekkefølga vel? Teller man sylindrene forfra og bakover liksom? At syl1 er den ved kamdrevet og 4 er den nærmest torpedovegg? Eller er jeg i bakventland?
  8. Koblingene inn på motor/fuelrail sitter riktig :) Takker for svaret emilhetty! Så du tror det er dette som er problemet/førstesymptomet du også? Hvertfall føler jeg det er greit å få gjort dette, sånn at jeg hvertfall kan eliminere dette i videre feilsøking! Regreima har sittet en god stund, har hatt den av, og satt på igjen (måtte bytte pakkboks-pakning når jeg demonterte balanse-akselen). Og fordeleren er fra min originale FD-motor. - MEN på den, så vet du det lokket som sitter under rotor-stiften, et slaks deksel liksom... det er det et hakk i og det sitter litt løst, men legger seg i sporet med litt klundring. Tror du dette kan ha noe å si? Tror den ligger rolig når jeg klemmer nedtil med plugg-lokket... hmmm... Håper jeg får igang dette opplegget mitt :) Kom med tips alle sammen :)
  9. Har prøvd å starte opp FK motoren min med LH2.4. 1993 volvo 240 - B230FK fra 1998 Svinghjul står riktig Alle følere er i orden Har riktige hjerner uten startsprerre Har riktig tennings-rekkefølge Nye tennplugger (volvo) står det på de hvertfall... Har gnist og bensintrykk Samt formotstander er installert! Når jeg vrir på starteren så bare går motoren rundt uten av det skjer noe mer. Når jeg slipper nøkkelen og den går tilbake til hakk 2 på tenninga,så hender det seg jeg får en liten pottesmell, eller at motoren fortsatt prøver å tenne, og blir stående å "riste" litt på motorfestene før den "dør" igjen. Bilen, med bensintanken har stått i tre år uten å blitt rørt, med minimalt med bensin på. Så regner med at det er endel kondens her, og at den lille skvetten jeg har fylt på idag bare blander seg ut med resten av "grøten" i tanken.. SAMT: at når jeg koblet av bensinslangen og stakk den i ei PepsiMax flaske og kjørte pumpa litt, så spruter det ut ei mørk guffe som lukter white-sprit, og ser ut som pepsimax :S helt mørk og svart... Tømte ut litt på bakken og satte fyr på. Det brenner... men har jeg skjønt det riktig at dette ikke har sjangs til å tenne motoren? At det første jeg bør er å rense tanken, eller er det noe med tenninga mi? Tips til å demontere tanken? Er dette tidkrevende? Hva bør gjøres? Takker for tips :) PS: Billig pepsi-max selges :S
  10. Hei! Åssen leser man av feilkoder på LH2.4? (240 1993) Er det den boksen som sitter bak på dempertårnet? Og åssen leser man av kodene? Er det blinking i den dioden som sitter der? Hva om det dukker opp flere feilkoder? Eller er det kun en om gangen? Takker for svar!
  11. Kjempenice! Sier du ifra til meg i løpet av dagen idag du da? Enten en PM eller så skal jeg følge med på tråden her!! Takk for hjelpa, alle sammen!! Mvh Ingar!
  12. LMM er flyttet til andre siden ja! Hmm, hvor sitter denne? Rart at jeg har pluggen på mitt 240 nett, men kanskje den rett og slett ikke har vært i bruk? Lurer på åssen instrument jeg mangler da.. om det er noe på trykkrøret? Mystisk..
  13. Den er også montert! Spjeldhus, bankeføler, begge temp'ene, alle dysene, den grå til tomgangsregulatoren, og så har vi en til overs da :) Midten bak motoren så kommer svinghjulsføleren opp og den er montert, og på andre sida har vi lambda-kabelen.. er det flere enn dette da? :)
  14. Takker for svar folkens! Så det er 6,8 Ohm som er RIKTIG motstand mellom mine turkise fine dyser og hjernene til FK'n...??? Leser at noen skal ha 15 og så videre.. men dette er kanskje andre dyser igjen? Bare mase litt på dere, så jeg blir litt klokere her ;) Takk igjen!
  15. Var en original F motor i den. Bilen er en 240 GL fra 1993. Så var vel ikke kaldstart dyse på denne motoren heller mener jeg å huske? Eller tar jeg helt feil? Finnes det tomgangsregulatorer med to kontakt-stikk på? Kanskje jeg hadde det på den forrige? Den tida jeg kun visste hva ratt og pedaler var... :) Er vel ikke verre enn å prøve seg uten, og lese av feilkoder. Kanskje jeg blir klokere av det... Men apropos det.. åssen funker den feilkode avlesinga? Er det den boksen som sitter bak på dempertårnet med ei rød diodelampe i som forteller meg feilkoder? Og åssen funker det? Er det så så mange blink, lange korte etc, eller åssen skal en bruke den? :) Litt grønn på detta fortsatt, men har lært endel gitt ;)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår