skralla Skrevet November 18, 2008 Rapporter Share Skrevet November 18, 2008 Heisann garasjefolkens! Jeg driver å setter sammen en B230fk motor som står i bukken i skrivende stund. Saken er at jeg kjøpte motoren uten snurra. Men jeg har ei anna snurre liggende som har sittet på en 740 tic ryktes det fra forrige eier. Usikker på modell på turboen og hvilken motor den stammer fra, men må vel være 230et eller 23et om den ikke er av nyere. Problemet mitt er at jeg har to typer oljeretur rør fra snurra til blokka, og ingen av dem passer. De er like i begge ender, men ingen av dem passer på turboen. Altså flensen på røret er feil. Vet det finnes et tredje type rør også, som er tykkere i ene enden bl.a... men dette har jeg ikke :P Skal prøve å ordne litt bilder av stasjet denne uka... ... men kan dere kanskje hjelpe meg med noen løsninger? Hva gjør jeg uten røret jeg trenger? En tapp i blokka, har jeg sett løsninger på... men oppunder turboen, hva gjør jeg der? Hvilke løsninger har dere brukt utenom original rør? Det ene røret mitt passer på B21et blokka, (forrige motoren jeg har tatt snurra fra), men da sleit jeg skikkelig med oljedamp fra en hjemmelaget pakning og "spacer" stykke oppunder turboen. Er åpen for å bruke slange i mellom, av feks silikon?? men da må jeg ha noen "tapper" som sitter fast så det ikke ramler ut vel... Skal jeg skaffe meg en original 13C med alle rør og alt eller kanskje det finnes løsninger her? Litt lang og treg forklaring fra en amatør, men lese kan dere :P hehe... Takk på forhånd!! Som sagt, jeg er usikker på hvilken turbo jeg har, men skal ordne bilder så fort jeg kan! (Jævelskapet står på verkstedet til en kompis fem mil unna :P) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
enuriak Skrevet November 18, 2008 Rapporter Share Skrevet November 18, 2008 er det jenger inne i hullet på turboen så du kan skru inn en slangekobling? går vel an å bruke hydraulikkslange? Siter Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet November 18, 2008 Rapporter Share Skrevet November 18, 2008 Om olje røret passer eller ikke kommer ann på hvilken turbo du har. Vanlige garrett turboer skal ha B230ET røret da denne motoren er den eneste B230 med T3. Mitsu`ene har et eget rør. B21/B23 har annen plassering av hullet i blokka, så de har oxo eget rør. Alt 2 er å bruke slange som på AT settet. Er intressert i å kjøpe B21ET røret dersom du skal selge det. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-242tic Skrevet November 18, 2008 Rapporter Share Skrevet November 18, 2008 lag en flens og sveis på et rør da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 18, 2008 Rapporter Share Skrevet November 18, 2008 Jeg kjøpte stålomspunnen slange, med riktige gjenger i nippelen. Bare å skru rett nedi og inn i blokka :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skralla Skrevet November 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2008 Takker for raske svar! Der olja skal renne ut fra turboen er det ingen gjenger. Hørt at man kan gjenge opp selv. Men usikker på åssen metall detta er.. frister heller å ordne en flens der ja. Om jeg fikser flensen oppunder turboen, går det ann å bruke silikon-slange der? Har en lang stubb i passe diameter å ta av... eller blir det for varmt? Ja kan jo ordne en oljeslange også.. Ruslebiffen: Hvordan festa du slangen i blokka? Lars_B: TROR det er 21ET rør jeg har;) skal fikse bilde. I såfall har jeg to:) og en komplett 21ET om noen er interessert ;) - trenger vannkjølings-røra, pluss t-stykkene inn på slangene, om noen har :) Men jo, silikonslange fra Torshov, holder den til varmen oppunder der? "Silikon er det beste som er til både trykk og varme" "Silikon, erru gærn, det smelter som snø" Lurer på hvem av de som er riktige? :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 18, 2008 Rapporter Share Skrevet November 18, 2008 Ruslebiffen: Hvordan festa du slangen i blokka? t-stykke der hvor oljetrykks-bryteren sitter, med gjenger i, og likedann gjenger i nippelen i ene enden av slangen :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dre Racing Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 "Silikon er det beste som er til både trykk og varme" er riktig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 men husk at silicon slangen er veldi myk. dette gjelder nok ikke samco ol. men jeg hadde siliconslange fra tess.den tåler 170 grader, men den ryker/revner ganske fort hvis du skjønner. den er hvertfall ikke og annbefale. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 21, 2008 Rapporter Share Skrevet November 21, 2008 Sveiset du igjen det gamle hullet? , eller plugga du bare? hvor handla du t-stykke? Du missforstod meg litt ;) Kjøpte (på Gik-turbo) en sylinder med "bolt" i enden. Midt på denne sylinderen var det et gjenget hull som jeg skrudde olje-returen inn i, og på enden av sylinderen var det et gjenget hull som jeg skrudde oljetrykks-bryteren inn i. (det var selvsagt en kanal inni hele sylinderen) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.