Gå til innhold

Hvor på peilepinnen skal oljen stå?

Ranger emnet


henne

Anbefalte innlegg

Hahaha :D

 

Du hadde nok, men sandmo? :\ Vet ikke jeg altså!

 

Hehe, neida.. Det er ikke store saken.

 

Jekk opp bilen foran, og en bøtte under bunnpanna. Skru ut bolten i bunnpanna som fungerer som en propp, og tapp ut oljen. La det renne helt til den siste dråpen stopper, så får du ut all driten!

 

Skru inn bolten igjen, fest den skikkelig, og fyll på ny olje.. :)

 

Er nok en god idè å skifte oljefilter ved oljeskift også, men dette har jeg ikke peiling på til din bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere har mer tro på meg enn Marius! ;)

Men dette blir for komplisert selv for meg,..som ikke engang kan skifte dekk på bilen.. :( (Busted!)

 

Vet ikke hva jeg tenkte av vanskelighetsgrad egentlig?

Burde hatt mer selvinnsikt enn å spørre.. ;)

 

Uansett; serviceheftet er jo fulgt opp på merkeverksteder hittil, så da har jeg en ypperlig unnskyldning for å ikke bryte stempelrekka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere har mer tro på meg enn Marius! ;)

Men dette blir for komplisert selv for meg,..som ikke engang kan skifte dekk på bilen.. :( (Busted!)

 

Vet ikke hva jeg tenkte av vanskelighetsgrad egentlig?

Burde hatt mer selvinnsikt enn å spørre.. ;)

 

Uansett; serviceheftet er jo fulgt opp på merkeverksteder hittil, så da har jeg en ypperlig unnskyldning for å ikke bryte stempelrekka!

 

Man forkluderer ikke stempelrekka i serviceheftet selv om man foretar et ekstra oljeskift mellom serviceintervallene. Dette kan jo gjøres hjemme i garasjen og synliggjøres ikke i heftet, kun i din egen gode samvittighet. Så det er nok ingen vei utenom å få skaffet seg kompetanse på dette området gitt...

 

For et år siden eller så bidro jeg til en oljeskift-how to her på forumet. grav fram den. Det sto mye glupt der :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å grave noe som helst så lenge søkefunksjonen er som den er :)

 

Men jeg fant:

 

http://www.bilforumet.no/teknisk/168436-rimeligste-oljeskift.html

 

 

Er vi da enige om at man ved oljeskift trenger følgende:

  • Tilstrekkelig mengde med olje av riktig kvalitet og med riktig viskositet
  • Oljefilter
  • Pakning til tappepluggen
  • Oppsamlingskar til spillolje
  • Oljefiltertang
  • Trakt
  • Verktøy til tappepluggen
  • Jekk eller påkjøringsramper for å komme under bilen hvis den er lav
  • Tørkepapir

 

Og at et oljeskift foregår slik:

  • Jekk opp bilen hvis nødvendig, men ikke så mye at det dannes lommer i bunpanna. Husk å sikre bilen
  • Skru av oljepåfyllingslokket
  • Sett oppsamlingskar under og skru ut tappepluggen i bunnpanna
  • Tapp av oljen og la det stå og renne fra seg. Varm olje renner lettere ut
  • Skru av det gamle oljefilteret med egnet verktøy
  • Montér nytt filter med håndkraft, ikke for hardt. Husk å smøre gummipakningen lett med den nye olja. Pass på at det er rent på monteringsflaten, men ikke gjør vondt verre. Er du litt dreven og har vertikalt montert filter kan du forhåndsfylle dette med en snau halvliter
  • Skru tilbake tappepluggen. Husk ny tetningsring (noen biler har ring som kan gjenbrukes)
  • Sjekk én gang til at du husket å skru tilbake tappepluggen
  • Hell på ny olje i tilstrekkelig mengde
  • Skru på oljepåfyllingslokket
  • Tørk opp eventuelt søl
  • Jekk ned bilen
  • Start opp, men forsikre deg om at oljetrykket kommer raskt
  • Lever gammel olje ved godkjent mottak

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å virke så enkelt..

Og det er det sikkert, om man har utstyret og trua! :)

 

En god kompis med tru og utstyr kan også duge, men det forplikter å være medlem av bilforumet, så du må nok en tur ut i nærmeste bilrekvisitasjappe allerede i morgen norsk tid :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår