amcarduden Skrevet November 1, 2008 Rapporter Share Skrevet November 1, 2008 Hei, jeg begynner å bli desperat. Min 90 mod m 230f vil ikke starte, den bare slår og putrer litt noen ganger når jeg prøver å starte. Har feil kodene 2-1-3(TPS), 1-1-3(Lambda verdi feil), 2-2-1(Feil v LMM). Er det slik at hvis lmm er gåen så vil ikke bilen starte? Verksmesteren på isberg mente motoren skal gå ved lmm feil, men mulig han bare ville ha bilen til verkstedet. Gnist og bensin har jeg. Faen ta disse duppedittene som lager kødd, koster mye gjør det også selvfølgelig. Ingen i lier området som tilfeldigvis skulle ha en lmm til overs vel? Min har nr. 0280 212 016. Forresten er det noen som vet hvordan man måler seg frem til om lmm evnt er hel eller defekt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet November 1, 2008 Rapporter Share Skrevet November 1, 2008 Min bil ville ikke gå med defekt LMM, da var det noe kontaktskluss med ledningene. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet November 1, 2008 Rapporter Share Skrevet November 1, 2008 dra av ledninga inn på LMM og prøv og start bilen. da skal den gå i en slags reservemodus. starter den da (kan hende den ikke går på tomgang) så er LMM'en din defekt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amcarduden Skrevet November 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2008 Prøvde å resette feilkoder, dra av kontakt på lmm og starte. Men da var den helt uten liv(tenning altså). Før jeg gjorde dette slo den litt innimellom iallefall. Har spenning på bare en ledning til lmm(den orange,nr 5). Er dette riktig? Noen som vet hva de forskjellige ledningene er til ellers på lmm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amcarduden Skrevet November 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2008 Vært i kontakt med verkstedet hos tre forskjellige bilia, og hos alle sier de at bilen skal starte selv om lmm, tps osv er defekt. Selfølgelig ikke gå bra, men iallefall starte. Ellers tipset han ene meg om svinghjulsensoren. Den kan jo tulle på samme måte som om når fordeleren står feil. Er jo gnist på pluggene, men kanskje giveren gjør at det gnistrer på feil tidspunkt? Han sa også at hvis det var en gul flekk på ledningen til giveren, bare bytt den. Det er den eldste utgaven og ville ryke uansett. Hvis det var hvit flekk kunne jeg prøve rengjøring i kontakta. Jeg har gul.Noen synspunkter rundt det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Næssen Skrevet November 3, 2008 Rapporter Share Skrevet November 3, 2008 Skift Ledningen til giveren:) Siter Volvo amazon 70 modell. (Langtidsprosjekt) Volvo 240 Turbo. Volvo 240 86 modell. (Delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 3, 2008 Rapporter Share Skrevet November 3, 2008 Svinghjulssensoren fungerer enten, eller så er den ødelagt.. ikke noe midt imellom! ;) Og er den ødelagt får du ikke gnist.. En kammerat fikk ikke starta 740tic'n sin, og da var det kun kontakten på LMM som fucka for han.. Den tente innimellom, men ville aldri fyre ordentlig. Kan ikke låne en fungerende LMM av noen da? Da har du i allefall eliminert 1 feil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet November 3, 2008 Rapporter Share Skrevet November 3, 2008 er ikke alltid den starter når LMM er defekt, men som regel så starter den også stopper den igejn med en gang. den kan også bli veldig tungstarta når LMM er deffekt. men siden den ikke starta når du dro av ledniga så er det nok ikke den som er problemet. du kan jo ta av svinghjulssensoren og se om det er spon på den. er det det så reingjor du den og prøver igjen. prøv også og dra og beveg litt på ledningene rundt om f.eks lednigene til tenningsmodulen. har du forresten prøvd og bytte tenningsmodul? eller bensinpumperele? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amcarduden Skrevet November 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2008 Hvor sitter egentlig tenningsmodulen? Bensinpumperelet sitter vel oppunder bena til passasjeren foran mener jeg å ha lest, hvitt rele? Men siden pluggene blir våte, går vel pumpa vil jeg tro. Nå skal jeg ut før det blir mørkt å sjekke svinghjulssensoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 4, 2008 Rapporter Share Skrevet November 4, 2008 Tenningsmodulen sitter "bak" batteriet, på venstre innerskjerm. Ganske stor, men flat, så er lett å se! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amcarduden Skrevet November 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2008 Er det slik at hvis modulen er død, så er det ikke gnist på pluggene? Svinghjulsensoren fjerner vel ikke gnisten? Trodde den bare forteller hjernen at motoren går rundt samt gir impuls på rett plass. Er det helt feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amcarduden Skrevet November 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2008 Når det er gnist på pluggene kan ikke svinghjulssensoren være defekt? Lest litt rundt, og skjønt det slik. Men ikke lest noe som sier det rett ut....Noen som kan avkrefte dette en gang for alle tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 5, 2008 Rapporter Share Skrevet November 5, 2008 Jeg er veldig sikker på at det stemmer, ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amcarduden Skrevet November 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2008 I dag har jeg feilsøkt mer. Målt bensintrykk med manometer, og fikk ca 8-9bar. Er det nogenlunde riktig trykk? Regner med å ha eliminert drivstofftilførselen nå. Men, er noe merkelig med gnisten på pluggene. Skrudde ut alle pluggene i dag og la de oppå motoren med kablene påmontert. Er gnist på alle, men virker svak og ujevn(gnistrer litt i hytt og pine også, uten noen jevn takt liksom). Prøvde også bare med en plugg for å være sikker på at det ikke ble noe overslag mellom pluggene. Samme resultat. Prøvde også å holde kabel fra coil mot jord og der virker det som det er kraftig gnist. Tok samme test med en og en pluggkabel også. Syns det også virket greit med gnist, slo iallefall over. Vanskelig å si om det var jevn takt egentlig. Kan det virkelig være at alle pluggene er dårlig samtidlig? Er av typen man får på biltema:m'm: , eyquem. Kan gnisten oppføre seg slik hvis det er feil på tenningsmodul eller svinghjulssensor da tro?:deng . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen_Rana Skrevet November 5, 2008 Rapporter Share Skrevet November 5, 2008 8-9 Bar ? Det hørtes litt høyt ut. Prøv å måle bensintrykket med vakumslangen til fuelrailen av, da skal trykket være 3 bar. Siter Volvo 245 78 mod Prosjekt Turbovogn Volvo 240GLE Prosjekt Bruksbil Volvo 242 76 Mod Bilcrossbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.