Gå til innhold

Fersk C1 sjåfør.

Ranger emnet


happypuppy

Anbefalte innlegg

Jeg er en "gammel"(43 år ex. taxidraiver), som starter mandag på en MAN LE 8.180.

Har ikke vært i nærheten av en slik doning tidligere og lurer på om det er spesielle ting å ta hensyn til, av teknisk art. Kjøringen i seg selv er ikke noe problem. Er vant til Suburban m/caravan.

Fikk C1 i "gave" som et resultat av tidligere regler. Tok kl.B i 1983.

Jeg er lydhør for tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det eneste du bør være obs på er at kassa helt sikkert har høy og lavserie, og deler avhengig av modell.. Også luftbremser, fjæret hytte og ingen panser.. Ellers er det meste som å kjøre en vanlig personbil. Lykke til :D

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det eneste du bør være obs på er at kassa helt sikkert har høy og lavserie, og deler avhengig av modell.. Også luftbremser, fjæret hytte og ingen panser.. Ellers er det meste som å kjøre en vanlig personbil. Lykke til :D

 

Det hørtes betryggende ut, men, luftbremser; er det noen merkbar forskjell på det fra vanlig bil? Nå tenker jeg ut i fra sjåførstolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel litt lenger responstid på luftbremser. I tillegg må du følge med på instrumentpanalet. Der ser du hvor mye luft det er i bremsesystemet. Ofte ved oppstart er det lite luft og da må du gi kompressoren tid til å fylle systemet.

 

Ellers er det viktig å ikke bremse for mye og lenge i nedoverbakkene. Bremsene blir ekstremt varme i en tung bil.

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at du bruker opparbeidet lufttrykk til bremser o.l og at håndbrekket ikke kan løsnes før det er så og så mye luft på tanken!

 

Er egentlig bare å prøve seg fram. Høres skummelt ut, men er ganske lett å kjøre, og bruke.

 

Ta deg en tur inn på berglitruckstop.no og les der inne, er masse bra lesestoff om teknisk der.

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes få 7,5 tonnere med fullt luftbremesesystem, og dette har ikke manen du skal kjøre. Heter vel hydraulisk med pneumatisk hjelpe(kraft), eller omvendt. :). Bilen kan jo være like høy og er like bred som en semi. Kan også være nokså ustødige pga små hjul, og liten akselbredde. Lasteevne er vel rundt 2-3 tonn. Finnes og få med høy og lav serie. Pleier og være 5-6 gir, men i motsatt rekkefølge som en personbil. Dvs. 1ste der 2dre, 3 der 4dje er. osv. Skulle også vært opplæring på dette for dem som tok førerkort før de nye reglene, da det finnes en del utfordringer som en stor bil har.

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen du skal kjøre en en MAN L2000, det brukeren i forrige inlegg sikter til med bremser og gir gjelder for den enda eldre modellen G90

 

Du kommer nok til å bli fornøyd med MAN'en... de er blant de mest retningsstabile småbilene.

 

Sånn rent kjøreteknisk er det ikke stort verre enn en stor varebil, med unntak av at du har motorbrems... den sitter som en pedal du trår på med venstre hæl... bruk den mye til å "holde igjen" bilen i nedoverbakker osv...

 

girsystemet er sannsyneligvis konvensjonelt med 6 trinns girkasse... du girer som vanlig...

 

evt med dobbel H, her girer du som vanlig i de 4 laveste girene, når du har kjørt ut 4. giret gir du spaken et bestemt lett dunk mot høyre, og du får 4 nye gir...

 

Når det gjelder luftbremser må du ha luft på for å få sluppet parkbremsen... du venner deg fort til å kjøre med dem...

 

Ha og et øye på de to manometerne på dashen... skulle du mot all formodning miste luft vil de forandre seg, så vil du få varsel om lite luft, før tilslutt håndbrekket legger seg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen du skal kjøre en en MAN L2000, det brukeren i forrige inlegg sikter til med bremser og gir gjelder for den enda eldre modellen G90

 

Du kommer nok til å bli fornøyd med MAN'en... de er blant de mest retningsstabile småbilene.

 

Sånn rent kjøreteknisk er det ikke stort verre enn en stor varebil, med unntak av at du har motorbrems... den sitter som en pedal du trår på med venstre hæl... bruk den mye til å "holde igjen" bilen i nedoverbakker osv...

 

girsystemet er sannsyneligvis konvensjonelt med 6 trinns girkasse... du girer som vanlig...

 

evt med dobbel H, her girer du som vanlig i de 4 laveste girene, når du har kjørt ut 4. giret gir du spaken et bestemt lett dunk mot høyre, og du får 4 nye gir...

 

Når det gjelder luftbremser må du ha luft på for å få sluppet parkbremsen... du venner deg fort til å kjøre med dem...

 

Ha og et øye på de to manometerne på dashen... skulle du mot all formodning miste luft vil de forandre seg, så vil du få varsel om lite luft, før tilslutt håndbrekket legger seg på..

 

L2000 er lillebroren til F2000?

 

Om de noe lik i kjørekomfort, så får du det veldig godt i L2000!

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du gjør er å legge fra deg taxivanene når du kjører, og når du begynner å kjenne at du er en stødig lastebilsjåfør og taxivanene kommer tilbake må du legge de fra deg igjen. Da er du langt på vei sikret! Hold god avstand til bilen foran, til enhver tid, så er det bare å tute og kjøre.. Er ingen heksekunst å kjøre stor bil, du har nok kjøreerfaring til at det skal gå strøkent.

 

Største forskjellen på luftbremser og hydrauliske er at pedalen ikke føles lik som på vanlige biler, du kan ikke bygge opp trykk i pedalen, men siden lufttrykket står helt fram til bremsen og ventilen blir åpnet elektronisk er det ingen merkbar forsinkelse.

 

Din MAN er såpass liten at jeg vil tippe den har 6 vanlige gir, men så har jeg bare vært borti 2 stk på 12 og 18 (6 og 8 gir hhv). 8 gir er beskrevet over, men tviler som sagt. God tur!

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der var første uka unnagjort i en MAN 7,5t.

Piece of cake, ikke for å være høy på pæra men det gikk lekende lett.

6 trinns kasse, m.a.o. som å kjøre/gire en personbil.

Selvfølgelig; bilen er både høyere, bredere og lengere enn hva jeg tidligere har vært vant til men har hele tiden hatt i tankene at den gjerne er større enn jeg tror.

Det har vært mye ut og inn av bilen og hyppig bruk av bakliften men det er utrolig hvor fort man lærer små triks og knep.

Har også ryggekamera som er et veldig bra hjelpemiddel.

Dette lover bra for fortsettelsen.

Fortsatt god helg til dere der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår