Gå til innhold

fjerning av katalysator

Ranger emnet


xtrail

Anbefalte innlegg

har en 1.4 golf fra 1993. ikke sprekeste i verden (60hk).

hører man kan få rundt 75hk. men er det noen som har peiling på sånn? eventulet hesteantallet?

 

håper på mange gode svar

MVH

Stian

 

Det du kan gjør som koster minst er å sette på større eksosanlegg og sports katalysator.

Ca 3 lapper for eit 2.5" anlegg.

Sportskat koster under 1000 lappen. Med dette kan du regne 8 10 % effektøkning.

Om du har god råd så er det porting av toppen, kvassere kam, grenrør og store Webergassere og du bikker 100 HK.

Men dette koster nok.

Det lettaste, og billigaste er å skifte motor, sette inn 1.6/1.8, nye og større bremser og du er i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjør som koster minst er å sette på større eksosanlegg og sports katalysator.

Ca 3 lapper for eit 2.5" anlegg.

Sportskat koster under 1000 lappen. Med dette kan du regne 8 10 % effektøkning.

Om du har god råd så er det porting av toppen, kvassere kam, grenrør og store Webergassere og du bikker 100 HK.

Men dette koster nok.

Det lettaste, og billigaste er å skifte motor, sette inn 1.6/1.8, nye og større bremser og du er i mål.

 

Høres nesten enkelere ut å bare skaffe seg golf med større motor men...

 

 

 

Sats på eksosen hvertfall - billigst og enklest det...

 

Og om evt. bruk av metode 2 - porting av toppen og sånt, burde man vel oppgradere bremsene da også med tanke på at det blir 40 hk mer effekt...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten enkelere ut å bare skaffe seg golf med større motor men...

 

 

 

Sats på eksosen hvertfall - billigst og enklest det...

 

Og om evt. bruk av metode 2 - porting av toppen og sånt, burde man vel oppgradere bremsene da også med tanke på at det blir 40 hk mer effekt...

 

Portinga koster kr, kam koster kr, grenrør koster, og skal du ha skikkelig innsug og forgasser så koster det fort 10 lapper.

Clutchen må oppdateres, bremsene ja og opphenget ditt bør og modifiseres.

Større motor er mindre arbeid, og koster mindre. 1.8 får du gjerne til rundt 3 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet kat'n på min 1.8, og det var ikke merkbart i det heletatt, vil tro at dette med ekstra krefter ved å fjerne katalysatoren mest hjelper på de første som kom med det, 3'r golfen er nok mere optimalisert for bruk av katalysator :)

 

Vil nok merke mere med å fylle 98okt, og putte på ett sportsfilter, enn å fjerne katta :)

 

Mitt tips er å få tak på en delebil, da har du delene som trengs lett tilgjengelig, og det koster deg ca 2000-5000kr

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portinga koster kr, kam koster kr, grenrør koster, og skal du ha skikkelig innsug og forgasser så koster det fort 10 lapper.

Clutchen må oppdateres, bremsene ja og opphenget ditt bør og modifiseres.

Større motor er mindre arbeid, og koster mindre. 1.8 får du gjerne til rundt 3 lapper.

 

 

Da lærte man noe nytt i dag og...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilsports 170 hk trimma 16v motor viste 2 hk forskjell med og uten VR6 kat, så som nevnt over har det så og si ingen ting å si. Temperaturen ute, og høyde over havet har mer å si....

 

Med trimkam, og grenrør kommer du kanskje opp i noen og 70 hk. Billigere å selge bilen din å kjøpe en med mer effekt

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert. Folk begynner å skjønne at å fjerne kat har ca ingenting å si på effekten.

Merker man stor forskjell etter å ha fjerna den så er det fordi den gamle begynte å bli tett

 

Hehe, jeg er så sta at jeg bare måtte prøve, selv om alle sa stikk motsatt :P Selvfølgelig måtte jeg prøve å få den gjennom EU uten Kat. også, noe som var like lite effektift som å fjerne den ;)

 

Men skal ikke se bort ifra at enkelte motortypen vil puste bedre uten en Kat. Men tviler på at VW har en slik ;)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kat kommer an på type trimming man utfører.

Å bare fjerne den uten å gjør andre ting, ingenting så og sei, kommer litt an på motoren.

MEN om man setter på grenrør, porter osv og beholder orginal kat så tar den effekt, uten tvil.

 

Det var jo akkurat det Bilsport gjorde. Porting, nye stempler med høyere kompresjon og større borring, vassere kammer, større innsug, portet topp og effektanlegg med grenrør. Da var det 2 hk forskjell med og uten kat:ratatatat

 

Dette var en motor som ble trimmet opp fra 129 hk til 170 hk

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg skreiv i innlegget, kommer an på motoren.

2 hk er ikkje det man løper etter.

Men har man eit grenrør og org kat. så stuper man eksoen ut, altså racing kat må på og racing anlegg. (litt vanskelig no:) )

 

 

De fleste grenerørene er laget slik at de passer med orginal eksos da. Orginal diameter er de fleste tilfeller mer enn nok for riktig flow, bare ta en titt på en WRC bil. De kjører ikke akkurat med 4" anlegg

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår