Gå til innhold

Dobbel DIN i Dashen på Porschen - Kenwood DNX-5220

Ranger emnet


bzzlink

Anbefalte innlegg

Denne posten er egentlig skrevet på porsche-club-norge.no sitt forum, men siden det er kun for medlemmer, så tenkte jeg at jeg kunne poste det her også.

 

Bilen er en Porsche Boxster 2,5l 1999 modell. Slik ser midtkonsollen ut originalt. (lånt bilde)

dashbord_org.jpg

 

Så jeg må flytte AC-enheten ned foran girspaken, dremle en god del for å få plass til dobbel din spilleren der hvor AC enheten og den gamle spilleren sitter.

 

Her er det som skal installeres:

Kenwood DNX5220 <-- klikk for info

dnx5220.jpg

 

Dobbel DIN monteringssett <-- klikk for info

montkit.jpg

Den porsche logoen er valgfri, det er et dekal som følger med. jeg er ikke fan av pianolakkfinishen heller, men det er dette som skal være det beste settet. Jeg får se om det går an å trekke den i skinn slik at den passer med resten av dashbordet. Eller om jeg finner noe mattsvart kontaktpapir.

 

Har idag flyttet AC modulen fra sin plassering øverst ved vifteutblåsningene. Og plassert den rett over "batwingen"

 

Her er instruksjonene jeg følger.

Verktøy du trenger:

Stjernetrekker

Torx T20 trekker

Liten lommelykt/diode lykt hjelper veldig når man skal trekke ledninger.

 

Vippe ut spilleren fikk jeg hjelp til av AZ, for jeg hadde ikke utløser verktøyet. Det er rett og slett bare å stikke de inn, og trekke spilleren ut. Klipse av ledingene bak, så er den ute av veien

 

Rammen rundt AC modulen er nå bare å plukke bort med fingrene. Og så skru av 4 stjerneskuer som skjuler seg under, så sitter du med den i hendene. Pass også på at ikke festebrakketene til den som løsner når du løsner skruene, ikke stikker av langt inn i dashbordet.

 

fjerneac.jpg

Bakside av ac modul

 

Klikk av de fire kontakene bak og gjør deg klar til å tre ledninger. Følg bruksanvisningen jeg har linket til over for å fjerne midtkonsollen. Jeg var overrasket over hvor mye makt jeg trengte for å dra av side dekslene på den. Men bare ta tak med fingrene i bakkant og trekk mot sidedøren. Det er 3 klips som skal poppe ut. De så ganske solide ut også, så bruk litt makt så løsner de.

 

Der hvor den røde pilen er på bildet er det enkleste stedet å få ac ledningene bak og forbi midtplaten i øvre del av konsollen.

kabelhoyre.jpg

 

Deretter hjalp det meg veldig å putte en liten diode lommelykt inn i hullet nede der jeg skulle ha de ut. Det tok litt tid å få lirket ledningene nedover der, siden det er 4 relativt store kontakter som skal forbi og gjennom et par trange steder. Men med litt tålmodighet så er det ikke så vanskelig. De skal bare følge en kabelkanal som går rett nedover.

 

utibunn.jpg

Yay! Her er ledningene endelig der de skal være.

 

Nå skal AC modulen inn igjen. Jeg fant ut av det letteste var å skyve inn AC modulen i rammen på nedre del av midtkonsollen før jeg skrudde fast midtkonsollen. Det er skikkelig tight fit, og jeg måtte virkelig presse for å få den til å klikke på plass førstegangen. Jeg klikket så ledningene tilbake på plass og så skrudde jeg fast midtkonsollen. Det var en liten bom. For batwingen må på før man fester ac modulen. Når jeg kikker etter så holder hvert nivå i midtkonsollen fast det som er under seg. Slik at man må begynne på bunnen, og arbeide seg oppover.

 

batwing.jpg

Hmmm, denne går jo ikke på. Løsne AC, trekke den litt ut

 

Da var den delen ferdig. Det var litt nærvepirrende å vri om nøkkelen igjen, for jeg hadde ikke tatt av polen på batteriet. Heldigvis ingen feilmeldinger. Hadde jeg visst at jeg skulle være så nærme en sånn boks som det står Achtung airbag på så hadde jeg tatt av batteripolen.

 

ferdig.jpg

 

Spilleren skal jeg opp å hente på Hamar denne uken. GPS antennen har jeg tenkt til å legge oppå eller ved siden av alarm mottakeren midt oppe på dashbordet, og se om jeg får lurt ledningen ned igjennom der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren kom i hus på torsdag.

Og jammen lå ikke hentelappen på monteringsettet i posten imorges! Kunne ikke vært bedre timing.

 

Monteringsettet hadde veldig bra passform, og jeg vil si det er verdt pengene.

Dagen idag har blitt tilbragt med dremel. Det gikk veldig greit å følge instruksjonene som jeg har linket til i første posten.

 

Det som var skikkelig pain, og som ikke sto i instruksjonene var å trekke ledningen til gps'en. Jeg hadde bestemt meg for å ha den i midten av dashbordet oppå eller ved siden av ir mottageren. Dekselet over den løsnes ved å klemme inn bakkanten av den med tommel og pekefinger og dytte rett fremover og opp. Jeg var ikke forsiktig nok å knakk 1 av klipsene på den. Det var noen tynne flimsy greier, så ta tiden til hjelp og lirk!

 

De gode nyhetene er at det er plass til gps antennen under dekselet. Det er også en metallplate der slik at gps antennen fester seg magnetisk til den og rikker seg ikke. Trekk ir receiveren rett opp, og tre ledningen ned der, så vil den komme frem over ventilkanalen og ned bak spilleren. For å få på plass ir reveiveren igjen måtte jeg file til en slisse for gps ledningen. Brukte en dremel rundfil som jeg holdt i fingrene, og filte i 20 min eller noe.... Men hva gjør man ikke for en skjult innstallasjon :)

 

gps.JPG

 

oppstart.JPG

Legg inn et hvilket som helst oppstartsbilde 480x250 px jpg

 

IMG_3557.JPG

 

Pianolakkrammen er litt romslig rundt hele, så jeg tror det blir perfekt når jeg får trukket den i sort skinn.

 

(og vasket bilen, grøss og gru så møkkete den er)

 

Hele installeringen tok meg ca 15 timer. Jeg er helt uefaren, og har knapt satt mine ben i en dremel før. Som alltid: Skulle jeg gjort det en gang til så hadde jeg vært ferdig på 4 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår