Gå til innhold

Boost criminal bmwen får turbo

Ranger emnet


Boost Criminal

Anbefalte innlegg

ja da er det tid for å skrive litt om det jeg holder på med i garasjen..

 

har hatt bilen i 2 år og tenkt hele tiden at det hadde vært morro med turbo. så nå som jeg har en bil vedsiden av er det mulig å få skrudd litt.

 

Tenkte en del på hvordan jeg skulle gjøre dette før jeg bestemte meg for hvilke deler jeg skulle gå til innkjøp av. Valget falt på PPF i Sverige. Kjøpte turbo manifold, 3,5mm MLS Pakning, ARP bolter, Wastegate, bensinpumpe, LMM, og dyser i 1. omgang.

 

Her er noen bilder av første forsening av deler:

 

S4300058.jpg

 

S4300056.jpg

 

S4300057.jpg

 

Er jo ikke millionær, så disse delene ble liggende i skapet en stund.

 

kjøpte så en m50b25 vanos motor å bygge på som jeg skrudde fra hverandre med en gang jeg fikk den hjem.

 

DSC00401.jpg

 

DSC00403.jpg

 

DSC00426.jpg

 

DSC00425.jpg

 

DSC00427.jpg

 

fornøyd med ferdig demontert motor

 

DSC00430.jpg

 

Ca et halvt år etter var jeg på Rudskogen med orginal bil.

 

DSC00062.jpg

 

Dette ga veldig mersmak, og satte fart i prosjektet. Bilen ble kjørt hjem, og inn i garasjen og opp på fire bukker.

 

DSC00063.jpg

 

Startet med å demontere all innredning.

 

DSC00070.jpg

 

 

 

Kjøpte så stoler, 4 pkt seler, bestilte K- Sport coilovers, og hydraulisk håndbrekk pelte så ut motoren som sto i.

 

DSC00200.jpg

 

ute....

 

DSC00202.jpg

 

av med understell og ned med tank.

 

DSC00214.jpg

 

dette var ikke så lurt for det var ikke lett å holde motet oppe når det lå deler over hele garasjen, men jeg klarte det så vidt.

 

motoren som jeg skulle bruke skrudde jeg ned i biter for et havt år siden og nå skulle den sammen igjen men først måtte den til maskinering hos sarpsborg Motorverksted.

Det som skulle gjøres var: planing av blokk planing av topp, avglansing av sylindre, vektjustering av stempler og råder og

balansering av veiv, svinghjul og clutch.

Dette kom på ca 8000,-

 

Kjøpte så pakningsett, stempelringer og lager av sarpsborg motor,

Her er motorblokken ferdig maskinert.

 

DSC00107.jpg

 

Veiv og stempler på vei i.

 

DSC00109.jpg

 

DSC00112.jpg

 

DSC00113.jpg

 

så var det 3,5mm pakning og på med topp.

 

DSC00261.jpg

 

DSC00260.jpg

 

Cammer på plass husket det meste da jeg demonterte men plundret litt med vanosen.

 

DSC00263.jpg

 

bytting av dyser

 

DSC00267.jpg

 

på med turbomanifold og toppdeksel.

 

DSC00269.jpg

 

K sport coilovere i hus

 

DSC00074.jpg

 

Bestilte så turbo fra usa fornøyd med den:usa:

 

DSC00346.jpg

 

DSC00347.jpg

 

bestilte så vifte, oljekjøler, en bensin pumpe til, og no slanger med fittings. her er intercooler og oljekjøler på plass

 

DSC00274.jpg

 

så begynte jeg litt på bilen igjen, med montering av understell.

 

her er det montert powerflex i bakstilling de kjøpte jeg på gs.

 

DSC00221.jpg

 

her er den oppe igjen med coilovere.

 

DSC00227.jpg

 

DSC00226.jpg

 

så var det håndbrekket og bremseregulator det var ganske greit å montere.

 

DSC00223.jpg

 

på med coilovere forand..

 

DSC00246.jpg

 

da hadde jeg et rullende cassi igjen da var det ut å vaske bort garasje støvet og vaske motorrom

 

før...

 

DSC00250.jpg

 

etter...

 

DSC00252.jpg

 

motorrom, fint og rent for motor som snart skal oppi

 

DSC00251.jpg

 

da var det tid for å prøve løfte den oppi, passet fint den men ble noen turer inn og ut før den stod der for godt

 

DSC00359.jpg

 

ble ganske trangt noen steder men ikke mer en at det gikk, vanskelig å se men wastegate røret ut av manifolden gikk rett i rammevangen

 

DSC00361.jpg

 

turboen fra under siden ble trangt her også når alle slangene kom på. måtte faktisk vri kompressor huset opp i steden og kappe av slange stussen og sveise på 90 grader benn rett på turboen

 

DSC00362.jpg

 

skjefen ute i garasjen å kontrolerer at stolen også passer henne:drive2

 

DSC00230.jpg

Den som ingen ferarri har, Får lade Bmw med bar.

------------------------

92 Bmw E36 325

91 Kort Paejero 3000

00 Volvo V70 2,4T AVD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nice, blir nok gromt dette! grip eller drift? og hvor mye kosta K-sport coilovers? skulle hatt til e36 compact

 

det har jeg ikke bestemt enda men det er jo morro å bruke litt dekk

coilovere kjøpte jeg på gs ca 11000 tror jeg

Den som ingen ferarri har, Får lade Bmw med bar.

------------------------

92 Bmw E36 325

91 Kort Paejero 3000

00 Volvo V70 2,4T AVD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er det bare meg, eller skrur du like mye i heimen som i garasjen? :D Ser jo ut som over halvparten av bildene er fra stua :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår