djkingpin Skrevet Oktober 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 Hei! Dette blir min første post her, så jeg kjører på. :o) Jeg tror jeg gjorde ett kupp her om dagen og kjøpte noen nesten ubrukte Nokian Hakkapeliitta piggdekk veldig billig... De er 225/60 R16... og nå lurer jeg bare rett og slett på om jeg kan sette disse på de originale 16" felgene som fulgte min Touran, eller om jeg må/bør kjøpe noen nye evt større felger.. For jeg har mest lyst til å bruke de felgene jeg har til de nye vinterdekkene, og heller kjøpe noen grommere dekk og felger som kan brukes om sommeren... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 Vet du hvor bred dine felger er i "? (tommer) Hvis dem er f.eks 5 eller 6" brede, går det fint. Jeg har 5" felger å kjører med 215 profil. Funker greit det.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djkingpin Skrevet Oktober 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 Ville tro det var 6,5J x 16 felger, da det var det som var originalt på en Touran Highline i 2005.. Men det blir ikke noe "subbing" eller lignende med disse dekkene? For det klaget han jeg kjøpte de av på..Men han hadde en MB da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 Ang subbing har jeg ingen anelse.. Men uansett så er 225 profil noe i bredeste laget for vinterdekk.. Selv kjører jeg på 175 eller 185 profil.. Om du har 6,5" felger, passer ihvertfall 225 veldig fint på felgen.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Germanlook Skrevet Oktober 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 Satndardimensjonen er 205/55 R 16" så du er i alle fall utenfor det som er lovlig. Om det subber er en helt annen sak. Siter Proud member of: Der Volkswagen Schnellfahrers http://dvs.skynetblogs.be -73 1303RS -13 Polo WRC edition -15 Octavia RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djkingpin Skrevet Oktober 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 takk for svar esbandos... men Germanlook, er det ulovlig altså?? finnes det ikke noe min/maks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Germanlook Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 Hei. Ja, i følge lovverket kan du ikke ha større avvik en +/- 5% på rulleomkretsen ut i fra originalt. Siter Proud member of: Der Volkswagen Schnellfahrers http://dvs.skynetblogs.be -73 1303RS -13 Polo WRC edition -15 Octavia RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djkingpin Skrevet Oktober 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 ja det blir jo en forskjell på 7% det..... uff da.... så da blir det bot hvis jeg blir stoppet med disse regner jeg med... hmmm.... men får det noen ytelses konsekvenser? Bortsett fra at speedometeret vil vise marginalt feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JHS Skrevet Oktober 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2008 Man har vel skjeldent gjort ett kupp når man har kjøpt noe som ikke passer bilen...? 225/60-16 er for stort for en Touran, har ikke prøvd, men tipper det subber både her og der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Oktober 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2008 hmmm.... men får det noen ytelses konsekvenser? Bortsett fra at speedometeret vil vise marginalt feil? Det vil ikke akkurat vise mariginalt feil. Jeg har mindre enn 5% andre veien, og det merkes for å si det sånn.. Når speedometeret ditt viser 93 kjører du egentlig i 100. Er fin mat for fotoboks det. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djkingpin Skrevet Oktober 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 Man har vel skjeldent gjort ett kupp når man har kjøpt noe som ikke passer bilen...? 225/60-16 er for stort for en Touran, har ikke prøvd, men tipper det subber både her og der. Jeg måtte jo selvfølgelig prøve de på, og det ble bra som bare det..... subber ikke hverken her eller der... Ikke en ulyd å merke, og den er ikke borti noe som helst... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djkingpin Skrevet Oktober 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 Det vil ikke akkurat vise mariginalt feil. Jeg har mindre enn 5% andre veien, og det merkes for å si det sånn.. Når speedometeret ditt viser 93 kjører du egentlig i 100. Er fin mat for fotoboks det. Eirik Som nevnt over måtte jeg jo teste disse dekkene, og når jeg tok en test med hastighetsmåling i 80 km/t viste speedometer og GPS akkurat det samme....så er vel 2-3 km/t som speedometeret viser feil i utgangspunktet som er blitt rettet opp i dette tilfelle.. uansett, takk for alle tips og feedback`s.... Jeg syntes bilen oppfører seg helt ok med disse dekkene jeg... Men som nevnt ovenfor er jeg jo heller litt tvilende til lovligheten siden rulleomkretsen forandres for mye... Hvilke konsekvenser kan det få? Kan jeg feks risikere å miste forsikringsutbetaling ved ett uhell? Kan jeg bli bøtelagt hvis jeg blir stoppet i en teknisk kontroll? evt andre konsekvenser? Men spørs vel om det blir litt mye lovdata dette her... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg