Gå til innhold

*Klunk* og hopp når jeg slipper ut clutchen.

Ranger emnet


Zythius

Anbefalte innlegg

I den siste uka har bilen plutselig forandret seg. Hver gang jeg tar ut clutchen mens bilen er i gir så lager den et par mekaniske klunkelyder og bilen hakker/hopper/stanger litt (har ikke ord..). Dette skjer når jeg skal ta foten av clutchpedalen. Det er verst når bilen er kald. Lyden kommer ikke om jeg har bilen i fri og tar clutchen inn og ut.

 

Hva er det mest sannsynlig som er feilen? Den var ikke sånn når jeg kjøpte den.

 

Audi 100 1992 2.3 E (forhjulstrekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er dette slitte motorfester.

Rekkefemmer med girkasse, som attpåtil kun driver forhjulene

dingler ganske greit foran på bilen :)

Med litt slitent drivverk og motorfester begynner dette å

bevege seg med litt km/alder grunnet rotasjonsmomentet som går

ut på drivakslene.

 

Det du kan gjøre som test, er å kjøre en plass i 3 gir på rundt

3000-3500 omdreininger (mest moment), for så å gi full gass i et

hurtig rapp (og da gå tilbake til vanlig tomgang eller gasspådrag).

 

Da er det MEGET fort at girkassen klunker opp i tunnellen ved

girspaken din og lyder ikke så fint.

 

Ingenting alvorlig, og absolutt å forvente på 250 000km+.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på 247 000 km nå, he he.

 

Bare så vi er helt på samme plan her: det virker som om bilens fremdrift påvirkes av dette også. Den "hakker" litt når clutchen slippes ut. Det er også verdt å nevne at bilen står helt i ro dersom jeg har den i 1 gir og holder clutchen inne, så det bør jo bety at den ikke er så ødelagt.

 

Jeg skal få en kyndig til å se på det snart. Jeg egner meg helt klart ikke til å beskrive slike ting. Skal titte på motorfestene i morgen også.

 

PS: Noen som vet om en Audi-mekker i nærheten av Elverum? (SELVSAGT ikke svart ;) )Merkeverksted er så dyrt.. Og kontakter i Eidsvoll har som regel ikke bukk/grav eller så er de fryktelig opptatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår