Gå til innhold

Bensinpumpe bråker

Ranger emnet


logga

Anbefalte innlegg

Mye bråk fra bensinpumpa i tanken. Trodde først den var i ferd med å svikte (kanskje er den det, hvem vet?), men har ignorert problemet et helt år, og det går egentlig utmerket. Bortsett fra lyden selvsagt! Noen mener det IKKE er pumpa som er dårlig, men andre deler av brenselstilførselssystemet som fungerer dårlig slik at pumpa må jobbe mer enn den ville gjort under normale omstendigheter. Brenselstrykkakkumulator dårlig? Tette slanger, ev. returslange?

 

Er det noen som kan beskrive en grei måte å finne årsaken til dette problemet uten at man må gjøre noen veldig vanskelige operasjoner? Dra ut slange fra bensintrykkakk å sjekke om den returnerer? (<--har sett i Haynes boka, men den er veldig knapp på dette punktet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinfilter byttet for lenge siden uten at det hjalp. Lurer på om det er noe med en bensintrykkakkumulator eller tette, innsnevrede slanger... Det er jo bare lyden som irriterer, tror den får det den skal av bensin. Er det ingen som har gått i dybden på dette problemet? (Audi-verkstedet hadde ikke noe fornuftig forslag, men det er jo en eldre bil nå så vet ikke hvor mye de vet egentlig..ikke verdt å kaste penger etter dem når det ikke engang hjelper!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har funnet orginal pumpa til i underkant av 2000, men gidder ikke skifte så lenge den går og jeg heller ikke har noen garanti for at ikke den nye begynner å ule på samme viset...

 

Hei.

 

Har akkurat vært igjennom det samme som deg...

 

Men til slutt døde pumpa mi.

Den bråkte ganske mye da jeg kjøpte bilen, noe den forrige eieren sa at den hadde gjort lenge, men etter ca et halvt år hos meg tok den altså kvelden.

 

Kjøp deg pumpe og ha den liggende i bilen eller hjemme hvis du ikke kjører langt.

Du kommer nok dessverre til å få bruk for den en dag, og de fleste steder er dette bestillingsvare som du ihvert fall ikke får samme dag.

 

Du bytter den på under en time, men bare sørg for å ikke miste støv og dritt ned i tanken mens du holder på der.

Det beste er å kunne støvsuge rundt dekslene du åpner underveis så du slipper trøbbel med dritt i tanken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Ser på NordicAudi at noen heller litt (hvor mye?) 2takts i tanken, skal visstnok smøre pumpa, redusere summingen. Hadde i litt selv uten merkbar bedring. Noen som har erfaringer? Har nå kjørt med pumpe-bråket i halvannet år, går jo bra det, men hadde vært greit å dempe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har pumpa tatt kvelden. Fikk den ut av tanken, men trodde det skulle være en Bosch-pumpe av type 0 580 254 040, som jeg har liggende og ble anbefalt av mekonomen. Det står 0 580 254 031 på pumpa som stod i, vet ikke om den har stått der hele tiden. Siste tre siffer forskjellig altså.

 

Er det noe problem å bruke 040 ? Ser at 031 har noe plastdeksel under med 7-8 hull i, mens 040 har et heldekkende metallnetting/filter. Usikker på hva jeg skal gjøre, brytes emballasjen kan ikke pumpa byttes på meko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet og det gikk greit. Deilig at ny pumpe summer såvidt hørbart! MEN: pumpa stopper ikke etter ca. 5 sek når tenning slås på. Men går kontinuerlig. Noen ideer om hva som er feil? Bilen går fint, men litt lavere turtall (før: 1000 opm, nå: 650) etter bytte (er ikke det merkelig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår