jnw88 Skrevet September 15, 2008 Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 Hei Jeg skulle sjekke om jeg hadde for lite olje i bilen for et par dager siden. Da stod nivået på det nederste hakket på peilepinnen. Jeg kjøpte deretter motorolje og fyllte på.... Dette er nesten litt flaut å si. Men som dere sikkert skjønner, så er jeg ganske noob på bil. Jeg fyllte sikkert dobbelt så mye olje enn det som trengs, kjørte 100m også begynnte det å ryke! Jeg slo av motoren umiddelbart. Jeg fikk en kompis til å hjelpe meg med å tappe av det overflødige og fikk start på bilen etter det. MEN her er problemet. Etter at dette hadde blitt gjort, kjørte jeg bilen en liten kjøretur(ca 4km) og jeg fant ut at på lave turtall kom det ingen røyk ut av eksosen, men så fort motoren kjøres på litt høyere turtall begynnte det å ryke. Det kommer vel å merke ingen ulyder fra motoren. Jeg har lavert bilen verksted for å be dem ordne opp i dette. Men dette er beskymringsfullt da jeg er redd det kan bli dyrt. Har dere noen innspill på hva problemet kan være :confused: :hammer :helpme: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet September 15, 2008 Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 Littt skummelt hvis det er turbobil, ingen fare ellers så lenge den ikke er kjørt for langt med for mye olje. Kan bli litt høyt oljetrykk slik at noen simmeringer gir etter over tid Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 15, 2008 Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 Littt skummelt hvis det er turbobil, ingen fare ellers så lenge den ikke er kjørt for langt med for mye olje. Kan bli litt høyt oljetrykk slik at noen simmeringer gir etter over tid Vi må skille mellom høyt oljetrykk og høyt trykk i veivhuset, og det er sistnevnte som inntreffer ved for høyt oljenivå (derav lekkasje gjennom tetningsringene som du påpeker). I tillegg står veiva til knes i olje også under gang, og det er ikke heldig for effekten. Motoren har neppe særlig godt av det heller. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frangran Skrevet September 15, 2008 Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 Hei Man kan bare tenke seg hvordan det er hvis veiva slår nedi olja 3-4000 ganger i minuttet. ganske store krefter der.:ratatatat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet September 15, 2008 Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 neida dette går over! Jeg dreit meg ut en gang selv i tyskland med at jeg helte faen meg 2 liter for mye fordi den idiotiske peilepinna mi ikke ga avtrykk på hvormye olje det var, kjørte 200m da det røk som en lokomotiv! Jeg tappet bilen for olje der å da på rasteplassen og det røkla sikkert 100km bak meg , men etter det aldri vært noe problem i grunn. Det går seg til. kjør pent bare i en hel dag så er det borte Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jnw88 Skrevet September 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 Littt skummelt hvis det er turbobil, ingen fare ellers så lenge den ikke er kjørt for langt med for mye olje. Kan bli litt høyt oljetrykk slik at noen simmeringer gir etter over tid Det er ikke en turbo. Det er en vanlig Ford Mondeo 1999. For hape at det ikke har oppstatt noen lekaskjer da. Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet September 15, 2008 Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 HeiJeg skulle sjekke om jeg hadde for lite olje i bilen for et par dager siden. Da stod nivået på det nederste hakket på peilepinnen. Jeg kjøpte deretter motorolje og fyllte på.... Dette er nesten litt flaut å si. Men som dere sikkert skjønner, så er jeg ganske noob på bil. Jeg fyllte sikkert dobbelt så mye olje enn det som trengs, kjørte 100m også begynnte det å ryke! Jeg slo av motoren umiddelbart. Jeg fikk en kompis til å hjelpe meg med å tappe av det overflødige og fikk start på bilen etter det. MEN her er problemet. Etter at dette hadde blitt gjort, kjørte jeg bilen en liten kjøretur(ca 4km) og jeg fant ut at på lave turtall kom det ingen røyk ut av eksosen, men så fort motoren kjøres på litt høyere turtall begynnte det å ryke. Det kommer vel å merke ingen ulyder fra motoren. Jeg har lavert bilen verksted for å be dem ordne opp i dette. Men dette er beskymringsfullt da jeg er redd det kan bli dyrt. Har dere noen innspill på hva problemet kan være :confused: :hammer :helpme: Kjøpte meg en arbeidsbil for noen uker siden, en nissan micra av en av våres nye landsmenn. Han hadde fyllt på ca 6 liter olje på den. (1 liters volum motor, som skal ha kun ca 3 liter). Den røyk som F selv etter jeg tappet osv. Tok en motorrens. (Guffe nedi olja) samt av innsprøytningssystemet. Motoren er gulle fin nå, ryker ikke lengre. Dette er et lite tips til deg.. Würth selger begge deler. Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet September 15, 2008 Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 Vi må skille mellom høyt oljetrykk og høyt trykk i veivhuset, og det er sistnevnte som inntreffer ved for høyt oljenivå (derav lekkasje gjennom tetningsringene som du påpeker). I tillegg står veiva til knes i olje også under gang, og det er ikke heldig for effekten. Motoren har neppe særlig godt av det heller.Beklager. trykkfeil, skrivefeil, tastefeil, tankefeil eller noe slik.. Du har helt rett Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet September 15, 2008 Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 Vet om en som skiftet olje på en slik. Han glemte bare en liten detalj.. Å tappe først. Det gikk bra det og, selv om han hadde kjørt 10-12 mil. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jnw88 Skrevet September 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2008 Kjøpte meg en arbeidsbil for noen uker siden, en nissan micra av en av våres nye landsmenn. Han hadde fyllt på ca 6 liter olje på den. (1 liters volum motor, som skal ha kun ca 3 liter). Den røyk som F selv etter jeg tappet osv. Tok en motorrens. (Guffe nedi olja) samt av innsprøytningssystemet. Motoren er gulle fin nå, ryker ikke lengre. Dette er et lite tips til deg.. Würth selger begge deler. Vel vel.. Det var en kompis som gav meg tips om motorrens, og jeg håpet på at det skulle være løsningen. MEN jeg fikk vite at de på verkstedet kom fram til at det var toppakningen som hadde gått pga av for høyt oljetrykk i motoren.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 21, 2008 Rapporter Share Skrevet September 21, 2008 . MEN jeg fikk vite at de på verkstedet kom fram til at det var toppakningen som hadde gått pga av for høyt oljetrykk i motoren....WTF? Toppakningen tåler 30+ bar i trykk ifra forbrenningskammeret,ikke i helvete om litt høyere veivhustrykk tar den. Hvis de ikke mente toppdekselpakningen,hvilket tar omtrent 20 min å skifte.. :) Mener de seriøst toppakningen,tror jeg de nok prøver å slå i deg ei plate så de får tilskudd på feriekontoen... siden du ikke vet stor om bil,som du selv sier. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet September 21, 2008 Rapporter Share Skrevet September 21, 2008 toppdekselpakninga kan det jo være de mente ja... den kan lage litt søl og dritt for å si det sånt... spesielt hvis det er DOHC motor... Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.