thelberg Skrevet September 6, 2008 Rapporter Share Skrevet September 6, 2008 Hei, Har en Mazda 323, 86 mod. For en tid tilbake fungerte varmeapparatvifta kun på 3. og 4. trinn. Nå funker den ikke i det hele tatt. Har sjekka at det ikke er noen sikring som er gåen. Tenkte å plukke ut selve vifta og teste denne, men hvordan får man ut den egentlig? Ser ikke ut til at det finnes noe standard verktøy for å komme til den bakerste skruen inn mot torpedoveggen... :( Eller kanskje det er selve bryteren som har tatt kvelden? Hvordan kommer man i så fall til for å plukke ut den? Noen som har noen gode råd for hånden? Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet September 6, 2008 Rapporter Share Skrevet September 6, 2008 Det beste rådet jeg har å gi deg er å kjøpe Haynesmanualen til bilen. Hender at man kan få dem knakende billig på britisk ebay. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet September 8, 2008 Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 Er rimelig sikker på at dette er motstandsblokka, det er rett å slett en kloss festet med 2 skruer i en lufkanal eller selve viftehuset. Motstandene er rett og slett små spiraler av tråd, disse brenner av og til av og da forsvinner noen av hastighetene, i tillegg kan det også være en spiral aktiv selv på max hastighet og brenner den av går ikke vifta uansett hva bryteren står på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thelberg Skrevet September 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 Takk for tipset. Skal sjekke dette i ettermiddag og melde tilbake her på forumet :) Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thelberg Skrevet September 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2008 Da har jeg gjort et tappert forsøk på å finne denne motstandsblokka, og har nesten gitt opp! Hvordan i heite får man av selve viftehuset i denne bilen?? Å kjøpe en manual som foreslått lengre opp i tråden utgår fullstendig bare for denne operasjonen. Mazdaen er gei nok å mekke på egentlig den. Er det noen som har denne informasjonen og kan meddele dette her er jeg svært takknemlig. Har også forsøkt å komme til i nærheten av selve bryteren, men det er ikke stort enklere. Og når jeg ikke vet med sikkerhet hvor denne delen befinner seg vil jeg nødig plukke hele bilskrotingen fra hverandre... Nå er jeg desperat... :( Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bora2000SR Skrevet September 16, 2008 Rapporter Share Skrevet September 16, 2008 vifta tror jeg ligger ved bena på pasasjersiden framme.oppunde hanskerommet liksom.. du ser en liten kloss eller noe som du skal skru ut. dette er en kjent feil på mazda. koster ikke mange kronene på okkenhaug.. 300lr noe kanskje.. Siter Team Low And Slow - VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985 x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982 x Mazda 626 2.0 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thelberg Skrevet September 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2008 Jeg holder nok på i det området der, men det ser ut for at jeg må ut med hele det konsollet som henger oppunder hanskerommet for å få løsnet den siste av 3 skruer som ser ut til å holde selve viftehuset. Kanskje jeg skal få tatt et bilde av stasen å legge ut... Bye the way, bilen er en 1982 model... Ikke -86 som nevnt tidligere... Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thelberg Skrevet September 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 17, 2008 Her er bilde av hele klumpen under hanskerommet. Stemmer det at det er den delen som er ringet rundt det her dreier seg om? Denne er festet med 3 skruer, hvorav den nærmest torpedoveggen sitter så trangt at det kreves et vinkelskrujern... Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thelberg Skrevet September 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 17, 2008 Ok. Da er det vel like før jeg gir opp, og setter bilen inn på et merkeverksted for denne jobben. Jeg var i dag hos Okkenhaug (Mazdaforhandler i Trondheim) og fikk tak i det som skulle være den riktige motstanden i henhold til chassisnummeret. Yeah right! Stemte overhodet ikke i det hele tatt :( Det er ikke noe sted i nærheten av vifta/viftehuset den klossen jeg fikk med kan passe i det hele tatt. Og dette skulle jo være så enkelt... :( Nå er det kun én kabel (en to-leder ja...) i nærheten, og den går direkte inn på selve viftemotoren - i flg. min egne begrensede viten om akkurat dette temaet. Sånn så det ut da jeg fjernet det dekselet som ble holdt på plass av de 3 skruene som nevnt tidligere: Den motstanden må vel da befinne seg et eller annet sted opp ved bryteren? Jeg fulgte kabelen fra vifta oppover, og den er ikke innom noe sted på tur opp og langs hele viftehuset, bakom radiokonsollet, og videre oppover i dashbordet - før jeg mistet den av synet. Og da blir spørsmålet; Hva må demonteres (les: røskes ut) for å komme til langt der oppe?? (Om noen synes jeg begynner å høres desperat ut, så har de helt rett i det...) Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thelberg Skrevet September 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2008 Og sånn ser altså denne motstanden ut som jeg fikk tak i hos Okkenhaug: Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bora2000SR Skrevet September 18, 2008 Rapporter Share Skrevet September 18, 2008 du spurte ikke okkenhaug om hvor den ligger da? hehe... den må ligge på viftehuset en plass. kjenn etter rundt om du kjenner en kontakt som kan ligne på den som skal inni motstanden.. må være på huset en plass.. kan ikke skjønne annet:) Siter Team Low And Slow - VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985 x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982 x Mazda 626 2.0 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thelberg Skrevet September 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2008 Kom nettopp tilbake fra Okkenhaug nå. Hadde med bildene og fikk dem vist til en mekaniker. Han kunne fortelle at denne motstanden satt rett over gasspedalen og litt til høyre, og skulle være grei å komme til. Blir spennende å se i ettermiddag :) Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thelberg Skrevet September 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2008 Joda, stemte bra det. Når man ligger på ryggen med hue på pedalene, er denne motstanden montert sånn omtrent rett bak speedometeret. Fikk plukka ut den gamle klossen, og der var 2 av de tre trådspiralene brent av - så der er nok årsaken ja. Nå gjenstår bare en liten bagatell. Hadde nemlig fått feil motstand. Den som sto montert hadde 3 spiraler og 4 kontaktpunkter, mens den nye kun hadde 2 spiraler og 3 kontaktpunkter. Denne gav ikke nytt liv til vifta i det hele tatt, så da må det bestilles opp av den andre varianten. I alle fall anser jeg da denne saken som løst omsider :) Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg