Gå til innhold

Bensin på dieseltanken? Tømmeprosedyre

Ranger emnet

delxzen

Anbefalte innlegg

Har en 2004-modell A6 med 1,9 TDi. I går klarte jeg det også; fyllte i vannvare 7-8 liter bensin på dieseltanken før jeg våkna. Heldigvis oppdaget jeg det altså før motoren ble startet.

Ringte merkeverksted for å få litt info. Så lenge motoren ikke har vært startet greier det seg å tømme tanken. Behøver ikke bytte dieselfilter. De skulle ha 3500 for jobben. Ringte også et annet verksted. De ville ha rundt 5000! Siden jeg ikke akkurat driter penger, bestemte jeg meg for å prøve sjøl.

Brukte bilens egen drifstoffmatepumpe for å gjøre jobben. Denne pumpen styres normalt av bilens elektronikk, så den må tjuvkobles.

Foruten vanlig verktøy (skrutrekker og 10mm pipenøkkel) trengs:

• Ca 1,5 m slange. (Jeg brukte en armert luftslange som passet perfekt over drivstoffslangen.)
  • Ca. 2 meter ledning. (En måleledning med krokodilleklemme i en ende og pinne i andre enden er ideelt, men en helt vanlig ledning klarer seg.)
  • Kanne eller fat til å tappe i.

Her er prosedyren:

1. Fjernet det store pyntedekselet av plast på toppen av motoren.
  2. Koblet fra innløpet på dieselfilteret. Dieselfilteret er en sylindrisk boks på høykant med fire slangetilkoblinger på toppen. Innløpet fra tanken er den bakerste høyre (eller til venstre for deg når du står foran bilen)
  3. Koblet den medbragte slangen til slangen som kommer fra tanken. Ledet slangen ned i medbrakt spilltank.
  4. Tok ut sikringen til drifstoffmatepumpen. Den finnes under det halvmåneformede panelet på venstre side av dashbordet. (Førerdøra må være åpen.) Det er en 20A (gul) sikring.
  5. Koblet ene enden av den medbragte ledningen til plusspolen på batteriet. (Batteriet finnes under deksel bakerst i motorrommet.) OBS! Holde den andre enden unna jord/karosseri!
  6. Holdt andre enden av ledningen i kontakt med klemmekontakten for den sikringen som ble tatt ut. Dette tvangskjører pumpa. Det renner nå drivstoff ut av slangen.
  7. Holdt på til tanken var tom.
  8. Fyllte på 3-4 liter diesel og tømte deretter på samme måte ved å tvangskjøre pumpa. Dette for å vaske/tynne ut eventuelle rester.
  9. Tanket opp fullt med diesel.
  10. Tvangskjørte pumpa enda litt til for å lufte ut drivstoffslangen.
  11. Koblet drivstoffslangen tilbake igjen til dieselfilteret og puttet sikringen på plass.
  12. Startet opp. Voila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fattern klarte det samme på Caddy'n (1,9TDI) for en ukes tid siden også.

Han fikk beskjed om at han bare kunne ha fyllt på resten med diesel, siden han ikke hadde fyllt så mye. (Var også diesel igjen før han fylte) og at det hadde gått fint.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Skal sies at han ikke tok sjangsen, men heller tappet tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...