flesvik Skrevet September 23, 2008 Rapporter Share Skrevet September 23, 2008 Jeg vil påstå at wankel er et mye større blindspor enn diesel... Ja det kan godt hende, men når det gjelder rene prestasjoner så er det vel bare en gassturbin som er mer effektiv. Men en gassturbin er jo veldig upraktisk (varme og mye utgasser, krav om en stor reduksjonsgirkasse, støy, oppvarmingstid, osv.) pluss at den bruker noe enormt med drivstoff. Så på rene racerbiler kan ikke jeg se at det finnes noe bedre enn en wankelmotor (bare og se på Mazda 787B), men på en gatebil derimot er det vel fortsatt et problem med høyere drivstofforbruk og dårligere avgasser. Jeg tror egenklig at wankelens eneste problem er teknologi og materialer. Hvis motoren f.eks hadde blitt produsert helt i et eller annet kjerramisk materiale (f.eks. CeTZP (zirconia)), hadde en turbolader og et direkte injektion system lignende GDI for og unngå at mye av bensinen går i eksosen eller at mye av eksosen blir med inn i neste "syklus" og at tettning og innsugsportene hadde blitt optimalisert så tror jeg den hadde kommet helt på høyde med en ottomotor også når det gjelder utslipp og drivstofføkonomi. Det er jo bare og se på hvordan de store totakter påhengsmotorene har utviklet seg de siste årene. Nå er de jo nesten like økonomiske og har nesten like lite utslipp som firetakterene ved hjelp av f.eks. direkte injektion og seperat oljesmøring. Selve prinsippet bak wankelen er jo genialt (rotasjonsmotor) og i teorien skal den jo være helt overlegen. I praksis er det selvfølgelig en helt annen virkelighet, akkurat som at stirlingmotoren i teorien er helt overlegen alle andre stempelmotorer, men i praksis blir den allt for tung, stor og dyr (dyre materialer) og man oppnår ikke helt den teoretiske drivstoffeffektiviteten (man får vel i praksis utnyttet 40-50% av energien i drivstoffet i en stirlingmotor) biring: Det er ikke om og gjøre og "vinne" i en diskusjon men at "sannheten" kommer framm eller at man kommer framm til en enighet/løsning. Eller evt. at man utvider sin egen eller andres kunnskap.:thumb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet September 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 23, 2008 wankel er gromt! du har sikkert sett den wankel-sugemotoren på youtube med 430hk uten turbo? i driftefilm der, vanvittig turtall, rart at vaskemaskin-motoren ikke tar kvelden med en gang, men nå skal det jo sies at wankel har problemer med varmgang og kvaliteten er noe redusert. Men helt klart noe av det grommeste som finns. Lurer på åssen det er å skru på?! Hørt at det ikke er vrient om du kan wankelmotor, men hvis du ikke kan det bli vanskelig. i tillegg har du vel vært på supernasjonal rallycross og sett den røde rx-7 gen.1 som har stockholm wankeltrim merker på seg? det er litt av en opplevelse! men diesel er personlig hakket grommere enn bensin, kanskje fordi jeg er opptatt av å skille meg ut, kanskje fordi jeg er rar:P men strakrør,sportsfilter og VELDIG oppstilt motor er SÅ gjennomført perverst deilig for øyet og øre at det rett og slett er umulig for meg å like bensin bedre, selv om det er uttallige gromme biler og motorer innenfor bensin også(liker bensin sinnsykt, men diesel er bare hakket vassere når det er gjort litt med set-upen på den) Største problemet uansett om det gjelder jet-motor, bensin eller diesel er jo taperne vi har hos biltilsynet som ikke skjønner at det ikke er livsfarlig å sette på bedre bremser,bytte motor innenfor rimelighetens grenser(kanskje ikke v-12 twin turbo i en fiat 500 for å sette det litt på kanten) Men dere skjønner hva jeg mener. F.eks man får avslag fra BT om du ønsker å få godkjent en 300 turbodiesel motor i en 200 bensin. Det er snakk om en økning på 17hk, det hjelper som sagt ikke å bytte over delene heller, alt skal jo være dokumentert, men det er jo 9/10-deler av alt arbeidet i tillegg til at det ikke er sikkert at du får godkjent det hvis du har utelatt en mikroskopisk del! :deng Der har vi det største problemet! Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Wankel er ikke bra nok idag desverre, er for lite holdbare motorer. Noen som har prøvd og kjøre diesel på en wankel motor forresten? Da må man jo ha høyere kompresjon så da er det vel ikke godt og si hva som skjer med de skjøre tettningene :rolleyes: Og diesel har ikke mye for seg når svart røyken begynner og svulme ut av pottene, de sier meg bare hvor ueffektiv motoren er egentlig og det er ikke akkurat noe miljøhåp. Tøft kan være men ikke noe mer... Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Nytter ikke å diskutere slikt når folk begynner å diskutere person og ikke sak.Da er jo allerede diskusjonen tapt! Bensin er for bil. Diesel er for traktor. :D Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Jeg må innrømme at jeg opplevde en ørliten mikroorgasme i går da jeg midt i Oslo sentrum opplevde en Dodge RAM pickup med Cummins og to rake rør opp bak hytta :D Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 http://www.dinside.no/motor/bil/co2miljo/slakterdiesel-vennligrapport/art787583.html Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Dieselbil?.. Hva er det? Joda, dieselbil er fantastiske greier det.. Med godt drag fra 1000-2500rpm for så få en fin effektkurve som daler helt til den når turtallsperren på 5000rpm.. For ikke minst den RÅ lyden.. "Kakle-kakle-kakle" Og den sure drittlukten av diesel er til å spy av.. Lavt forbruk klarer jeg meg fint uten.. VAG er dyktige med stempelmotorer.. Diesel og Bensin.. Men VAG kommer nok ikke til å gi nye Bugatti Veyron GT (1350hk) en dieselmotor.. De må nok holde seg i familiebilene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Dieselbil?.. Hva er det? Diesel er moment fra 1250rpm til 5000rpm (i min bil iallefall) Jeg kjører i 120km/h på 2000rpm ca..Hva gjør bøtte av bensinen bilen din? 160km/h på 3000rpm. 400nm fra 1500rpm. Flere stikkord? Nei den dabber ikke av mot 5000rpm, den får siste sparket fra 3000rpm om du må vite:) Du kan gjerne sitte på å høre v6 tdi maskin så vil du nok bli litt glad i den du og :) Ser du tar en kjip dieselbil og sammenligner med råskinn av bensinbiler. Ta en 1.1 bensin da vennen... Siter VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet September 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Dieselbil?.. Hva er det? Joda, dieselbil er fantastiske greier det.. Med godt drag fra 1000-2500rpm for så få en fin effektkurve som daler helt til den når turtallsperren på 5000rpm.. For ikke minst den RÅ lyden.. "Kakle-kakle-kakle" Og den sure drittlukten av diesel er til å spy av.. Lavt forbruk klarer jeg meg fint uten.. VAG er dyktige med stempelmotorer.. Diesel og Bensin.. Men VAG kommer nok ikke til å gi nye Bugatti Veyron GT (1350hk) en dieselmotor.. De må nok holde seg i familiebilene.. sammenliknet med bilene du har i signaturen din er det helt værst med en 200 diesel mercedes med 60hk på 1400kg. VAG har nettopp satt 507hk diesel i r8'n sin, men det er vel også sur lukt og så mye grommere med en golf 2:ass: Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Skal vi diskutere bensin og dieselbiler eller skal vi diskutere bilene mine? La oss begynne med A3'n.. Den har en 1.8i AGN sugemotor på 125hk ved.. 174nm ved 4100rpm om jeg ikke husker helt feil, turtallsperra ligger på 7200-7300rpm. Helt grei pendlerbil.. Golfen min, står på 4 bukker i garasjen min med et brev fra biltilsynet i ryggen, der står det at jeg får tillatelse til å sette i en 1.8T 20V AGU motor med 150hk fra A3/Golf IV. Og jeg kan strekke effekt og dreimoment til 160hk og 225nm.. 1000kg og 160hk.. Sier kanskje litt.. Så ja, jeg vil påstå at en sur, tung og treg dieselbil ikke er fullt så gromt som en Golf 2.. Golf 2 LE kom forresten originalt med 210hk på 1.8i motor.. på slutten av 80-tallet Dieselbiler hadde vell rundt 50hk på den tiden.. 0-100 på nærmere et minutt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Diesel er moment fra 1250rpm til 5000rpm (i min bil iallefall)Jeg kjører i 120km/h på 2000rpm ca..Hva gjør bøtte av bensinen bilen din? 160km/h på 3000rpm. 400nm fra 1500rpm. Flere stikkord? Nei den dabber ikke av mot 5000rpm, den får siste sparket fra 3000rpm om du må vite:) Du kan gjerne sitte på å høre v6 tdi maskin så vil du nok bli litt glad i den du og :) Ser du tar en kjip dieselbil og sammenligner med råskinn av bensinbiler. Ta en 1.1 bensin da vennen... 120km/t ved 2000rpm.. Joda.. UTVEKSLING har INGENTING med hvilket drivstoff man kjører på.. Du skal forresten klare 180km/t på samme giret ved 3000.. 240km/t ved 4000.. Enkel matte.. Jeg sammenlignet ikke en kjip dieselbil og en bensinbil med høy effekt.. Poenget mitt var at en dieselbil har lavere effekt enn en bensinbil, med tanke på: - Kompresjon: 20:1 er ganske normalt på dieselbiler. - Høy effekt = Stort slagvolum - Ladetrykk Sett fra min side er "Dieselmotor en trimmet bensinmotor på lav oktan" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet September 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Skal vi diskutere bensin og dieselbiler eller skal vi diskutere bilene mine? La oss begynne med A3'n.. Den har en 1.8i AGN sugemotor på 125hk ved.. 174nm ved 4100rpm om jeg ikke husker helt feil, turtallsperra ligger på 7200-7300rpm. Helt grei pendlerbil.. Golfen min, står på 4 bukker i garasjen min med et brev fra biltilsynet i ryggen, der står det at jeg får tillatelse til å sette i en 1.8T 20V AGU motor med 150hk fra A3/Golf IV. Og jeg kan strekke effekt og dreimoment til 160hk og 225nm.. 1000kg og 160hk.. Sier kanskje litt.. Så ja, jeg vil påstå at en sur, tung og treg dieselbil ikke er fullt så gromt som en Golf 2.. Golf 2 LE kom forresten originalt med 210hk på 1.8i motor.. på slutten av 80-tallet Dieselbiler hadde vell rundt 50hk på den tiden.. 0-100 på nærmere et minutt.. golf 2 er gromt syns jeg faktisk. Men da med en vr6 med filter,kvasse kammer osv eller 1.6 td stilt opp til den ser mannen med ljåen og 3" fra turboen, eller noe turbosaker da snakker vi grom bil! har sitti på med vr6 turbo i golf 2, 260hk, spant greit det. bare et lite spørsmål: Fra når av ble audi r8 sur,tung og treg? du snakker om veyron som har v-16 med fire turboer. PS: BMW dro ut 1500hk av en 1.8l i 1979 trur jeg det var. Men nå snakka vi om diesel mot bensin.(måtte bare) Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Golf 2 LE kom forresten originalt med 210hk på 1.8i motor.. på slutten av 80-talletDieselbiler hadde vell rundt 50hk på den tiden.. 0-100 på nærmere et minutt.. Er verdt å nevne at denne ble bygget i 71 eksemplarer, Golf er typegodkjent med maks 160 hk og dette var en 16v med overladning. Tøft, javisst, men dårlig argument. Golf 2 hadde jo rundt 90 hk på samme tiden, er ikke kjempespreke de 8vene heller ;) Kjøper jo ikke diesel for å ha det gøy, men for å kjøre billig. Diesel er deilig å kjøre, digg å puffe rundt under 2000 omdreininger og ha mye moment tilgjengelig. Var innom å sammenlignet diesel mot bensin-Corolla for et par år siden. Jada, dieselbilen har lavere utslipp men 17 (!) ganger høyere nox-utslipp. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet September 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Er verdt å nevne at denne ble bygget i 71 eksemplarer, Golf er typegodkjent med maks 160 hk og dette var en 16v med overladning. Tøft, javisst, men dårlig argument. Golf 2 hadde jo rundt 90 hk på samme tiden, er ikke kjempespreke de 8vene heller ;)Kjøper jo ikke diesel for å ha det gøy, men for å kjøre billig. Diesel er deilig å kjøre, digg å puffe rundt under 2000 omdreininger og ha mye moment tilgjengelig. Var innom å sammenlignet diesel mot bensin-Corolla for et par år siden. Jada, dieselbilen har lavere utslipp men 17 (!) ganger høyere nox-utslipp. Eirik trudde det ikke fantes sv-velgere igjen jeg, men jaggu finns det mye rart med to bein på, slutter aldri å bli overrasket jeg... Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 SV er jo nesten like inkonsekvente og lover nesten like mye som FrP.. Bare verdt å merke seg, virker som om det er få som har fått med seg at Nox er mer enn bare lakris. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.