Gå til innhold

Bilstereo M B.

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

Er ny på forumet, så faren for at dette er disk. før er sikkert til stede.

 

 

Jeg har en MB 230E 1991, som jeg ønsker å bygge stereo i.

Har stor erfaring med bygging av: hjemme høyttalere og studio høyttalere og aktive subber.

 

Nå har jeg simulert bass kasse til ønske om bil bruk.

 

 

Har valgt en 12" bass fra Dynabel, for Trykk kammer.

Tenker å sette den i 4ordens kasse.

Simulering i 100L trykk del, og 50L med port, på 12" fram side.

Hvor refleks rør (2 stk 8 X 18cm) går inn i cupén (ved medesin boksen) gir 32Hz ved -3DB ref.lyd trykk91DB Og opp til 170Hz

 

Mener dette bør være en god løsning, siden dette vil hindre mest mulig klang fra bagasjerom.

 

Vidre vil jeg bruke komponent system fra Audax. 6.5" og 1" bak. og 4,5" og 1" foran.

 

Kjørt på en Dynabel BF0604 - 4X60 W.

 

Bør jeg kjøre eks: Front kanaler til komponet systemene i 2 ohm.

og bassen brokobblet i bakkanaler.

 

Eller Front komp. i frontkanaler. Bak komp. i bakkanaler, sammen med subb, 3modekobling med passive delinger

 

Ønsker råd tips, forklaringer. Kanskje anbefallinger om annen/andre forsterkere, eller frekvens tips for behov av subb.

32Hz gir en STOR kasse, totalt 150L. men har målt opp i bilen, og det blir "ok" plass bruk. Kan jeg gå på 35Hz? da kan jeg fint bruke kasse på 100L totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner du kan en del om å bygge anlegg og hvor sykt dette blir vet jeg ikke, men 100-150L kasse i bil hørtes alt for stort ut.

 

Det er meget annerledes å bygge anlegg i en bil, enn hjemme i stua eller på kinon.

 

Jeg har ikke så mye greie på Hz og dybde, men kan justere på fortserkern :D

 

Jeg har en 12" 700PEAK WATT (200W RMS) basselement i bagasjerommet i en kasse på 55l. Det er en forholdsvis stor kasse i formatet Lukka kassa. Det gir den regneste bassen, men ikke så duldranes mye som en åpen kasse med rør hit og dit.

 

Jeg har foreløpig bare bygd i min golf 2, som bagasjerommet deler rom med baksete og lyden kommer godt fram.

 

Bassern burde stå på en monoblokk for seg selv, for best effekt og justeringsmuligheter, + oversiktlig.

 

Så kan jeg anbefale en 4 kanals forsterker til de to elementene du skal ha bak og de to elementene du skal ha foran. Selvfølgelig med delefilter, enten på forsterkern eller mellom forsterkern og elementet. Kanalane på spillern er bare nødkanaler om noe ryker eller.no :P

 

Men når det er sagt så er det flere her på forumet som kan mye mer og selger bilstereo. De kommer sikkert med gode innslag om forslag til elementer og forsterkere.

 

Jeg personlig skal snart kjøre dette:

- 2 stk Sony Xploid Pentagon 350W RMS basselementer

- 1 stk SOny Xploid Monoblokk 1000W RMS i 2ohm, som de elementene over er koblet til.

- 1 stk frontsett, bestående av to tweetere på dashen og to 6" +/- i dørene. Med eksterne delefilter på kablene.

- 2 stk 6x9" Boss Audio System (fordi jeg har dem frafør) 2 loud serien i hattehylla, om den ikke fjernes og byttes ut med høytalere i "dør"trekka bak. (3dørs golf).

- 1 stk 4-kanals Blaupunkt GTA4100 til å dra frontsettet og de lenger bak.

 

+ En kondensator for å opprette holde strømtilførselen når basserne slår.

 

Jeg håper på et godt, men ikke altfor dyrt anlegg :)

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stereo i w124 er det flere veier til Rom.

 

Min bror har kastet ut reservehjulet og montert en fententommer i reservehjulsbrønnen. Funker helt greit det. Ikke noe HiFi bass, dog. For å få lyden inn i kupeen har han fjernet blekket under førstehjelpsskrinet. Ellers bruker han de originale høyttalerne. De får mye kjeft rundt omkring, men er bedre enn sitt rykte, de trenger bare litt effekt.

 

I den w124'n jeg hadde monterte jeg fronthøyttalere fra Caliber. Spesialtilpasset w124. I Bakdørene satte jeg inn et sett 6,5" fra samme produsent. Ga ålreit lyd, men ikke all verden til bass. Planen var å sette 6,5" i dørene framme også, og en liten sub der bak. Bilen ble imidlertid solgt før jeg kom så langt.

 

Var jeg deg ville jeg satt 4,5" oppe på dashen. Diskantene enten i A-stolpen, eller nedfelt i den originale grillen over 4,5". 6,5" måtte havnet i front av framdørene. Forstår jeg det rett når jeg tror du vil la subben spille helt opp til 170Hz? Synes dette høres litt rart ut. Ville delt den mye lavere. Sjekk tråd her om optimal delefrekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

kjøp deg en mono blokk eller 2 kanaler til subben og bruk 4 kanaleren til høytalerene. ikke no galt med størelsen. slike kasser er store. og hvorfor skal du ha de største høytalerene bak? sett alle sammen forran du.

 

 

Største komp. sett bak, grunn orginal høyttaler plassen bak, er større en foran.

Ønsket er å sette inn stereo, uten unødvendig tillpassing av eks. dørplater og slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by StigV

Når det gjelder stereo i w124 er det flere veier til Rom.

 

Min bror har kastet ut reservehjulet og montert en fententommer i reservehjulsbrønnen. Funker helt greit det. Ikke noe HiFi bass, dog. For å få lyden inn i kupeen har han fjernet blekket under førstehjelpsskrinet. Ellers bruker han de originale høyttalerne. De får mye kjeft rundt omkring, men er bedre enn sitt rykte, de trenger bare litt effekt.

 

I den w124'n jeg hadde monterte jeg fronthøyttalere fra Caliber. Spesialtilpasset w124. I Bakdørene satte jeg inn et sett 6,5" fra samme produsent. Ga ålreit lyd, men ikke all verden til bass. Planen var å sette 6,5" i dørene framme også, og en liten sub der bak. Bilen ble imidlertid solgt før jeg kom så langt.

 

Var jeg deg ville jeg satt 4,5" oppe på dashen. Diskantene enten i A-stolpen, eller nedfelt i den originale grillen over 4,5". 6,5" måtte havnet i front av framdørene. Forstår jeg det rett når jeg tror du vil la subben spille helt opp til 170Hz? Synes dette høres litt rart ut. Ville delt den mye lavere. Sjekk tråd her om optimal delefrekvens.

 

 

4,5" vil bli satt i orginal hull i dashen.

6.5" blir nok bak, siden orginal hull er der. Er ingen orginal høyttaler plass i dørene.

 

 

Den kassa jeg har simulert, tillater opp til 170Hz.

I hjemme stereo, har jeg altid bygd 2, og da satt sub i stereo.

Når jeg har latt dem gå så høyt i frekvens. Siden frekvens over 80Hz blir "rettningsbestemt" altså du hører om den er i stereo eller mono. Men i bil, så er alt så konsentrert og nære, at jeg er usikker på om dette vil ha noe hensikt å se mer på.

Men er ikke noe i veien å dele bass ved eks 75Hz. siden 6.5" settet jeg valgte spiller fint og meget bra ned til 50Hz under det syns jeg dem ble noe grumsete, men gikk enda dypere. Kanskje 45Hz som nedre grense.

 

 

Skal sjekke tråd. takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

 

 

4,5" vil bli satt i orginal hull i dashen.

6.5" blir nok bak, siden orginal hull er der. Er ingen orginal høyttaler plass i dørene.

 

 

Den kassa jeg har simulert, tillater opp til 170Hz.

I hjemme stereo, har jeg altid bygd 2, og da satt sub i stereo.

Når jeg har latt dem gå så høyt i frekvens. Siden frekvens over 80Hz blir "rettningsbestemt" altså du hører om den er i stereo eller mono. Men i bil, så er alt så konsentrert og nære, at jeg er usikker på om dette vil ha noe hensikt å se mer på.

Men er ikke noe i veien å dele bass ved eks 75Hz. siden 6.5" settet jeg valgte spiller fint og meget bra ned til 50Hz under det syns jeg dem ble noe grumsete, men gikk enda dypere. Kanskje 45Hz som nedre grense.

 

Skal sjekke tråd. takker.

 

Tror det har lite for seg å kjøre sub i stereo i en bil. Å la suben gå helt opp til 170hz høres også veldig høyt ut, 75hz som du nevner er nok bedre når du har valgt god kvalitet på komponentgreiene dine. alternativt kunne du jo kaste inn et par 8" et eller annet sted som gir deg mellombass og stereo i bassen.

--

Hybris / Thorbjørn

http://www.getawayinoslo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hybris

 

Tror det har lite for seg å kjøre sub i stereo i en bil. Å la suben gå helt opp til 170hz høres også veldig høyt ut, 75hz som du nevner er nok bedre når du har valgt god kvalitet på komponentgreiene dine. alternativt kunne du jo kaste inn et par 8" et eller annet sted som gir deg mellombass og stereo i bassen.

 

 

Var ute i bilen. og tenkte: bygge litt rundt hatte hylla. mener bygge om, så får jeg plass til 8"mellombass i orginal plassering.

og 6.5" i bakdører.

 

Men da går jeg bort fra mitt ønske. Siden jeg vil gjøre minst mulig inngrep i bilen.

 

Og da havner jeg tilbake på mitt første oppsett.

 

og 75Hz har jeg testa 6.5" settet, og spilte høyt og bra ned ditt.

Så deler jeg sub der, så burde det bli ok.

 

Og nå har jeg tenkt 4kanals til komp. sett. og egen mono/2kanals brokoblet. til subb. det dobler forsterker kostnadenne. slenge til enda 2stk 8" fordyrer voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår