Gå til innhold

Soundmagus x-1502 og JBL p1222

Ranger emnet


Perena

Anbefalte innlegg

har gått i innkjøp av e soundmagus 1500w RMS monoblock, og 2x JBL subber på 400w RMS hver..

stusser litt på om denne forsterker er tilstrekkelig til disse subbene? på papiret ser det jo meget bra ut.. men vil dette fungere optimalt?

MB 190E 2.0 Prosjektor hovedlys, klarglass baklykter, klarglass blinklys, bakrutesenker, SP speil med blink, turboskjerm, 18tom AMG monoblock felger, og "en del" anlegg. kommende: 16v interiør, sportsdempere, nylonforinger, ventilerte skiver osv:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier du å koble de JBL'ene i 1 ohm da? Det er jo bare da SoundMagus'en gir såkalt 1500 watt... om det er antall watt du mener betyr optimalt resultat. Hva slags kasse du skal ha JBL'ene i, og følsomheten på kassa vil bety mer enn hvor mange watt de er på.

 

For å kunne sammenligne effekten på SoundMagus'en med andre forsterkere, oppgir vi forøvrig effekten på X1502 til 700 watt RMS i 2 ohm... med mer normale 0,2% THD. Det er en god og kraftig forsterker til den prisen, men det er nok mange som har kjøpt denne i tro om 1500 watt til 1500 kroner... skulle vi fulgt samme målemetode på de andre forsterkerne vi selger, kunnne vi glatt minst doblet effektoppgivelsene på dem, og det ville vært en litt tvilsom salgsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x2ohm spolene på de subbene.. så tror det?

men hva betyr 0,2%THD? kassa har rett volum i forhold til hva som står i veiledningen til subbene da.. men de deler desverre et stort kammer.. kan dette by på problemer?

MB 190E 2.0 Prosjektor hovedlys, klarglass baklykter, klarglass blinklys, bakrutesenker, SP speil med blink, turboskjerm, 18tom AMG monoblock felger, og "en del" anlegg. kommende: 16v interiør, sportsdempere, nylonforinger, ventilerte skiver osv:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to subber får du da 2 ohm tilsammen, så det blir ihvertfall 700 watt på dem. Skal du spille svært høyt?

 

THD er Total Harmonisk Distorsjon... forvrengning for å si det enkelt. RMS-watt blir målt ved en gitt THD, så det er fullt mulig å "jukse" seg til ekstra RMS-watt ved å gå opp på THD ved målingen på fabrikken.

 

kassa har rett volum i forhold til hva som står i veiledningen til subbene da.. men de deler desverre et stort kammer.. kan dette by på problemer?
Ikke nødvendigvis... er det en portet kasse dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jo tenkt å guffe på litt da.. vil det være stor sjanse for å ødelegge noe da siden subbene yter 100w RMS mer enn forsterkeren?

 

er en lukket kasse på totalt 54 liter.

MB 190E 2.0 Prosjektor hovedlys, klarglass baklykter, klarglass blinklys, bakrutesenker, SP speil med blink, turboskjerm, 18tom AMG monoblock felger, og "en del" anlegg. kommende: 16v interiør, sportsdempere, nylonforinger, ventilerte skiver osv:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
hadde jo tenkt å guffe på litt da.. vil det være stor sjanse for å ødelegge noe da siden subbene yter 100w RMS mer enn forsterkeren?

 

er en lukket kasse på totalt 54 liter.

 

et problem jeg ser for meg er att lyden blir kuttet som vill ødelegge bassen.. jeg vurderer selv og kjøpe p1222 men da med forsterkeren rockford fosgate punch 2x125 watt.. den ligger på 500 watt brokoblet i 4 ohm.. jo mer kraft du har på wooferene jo bedre kontroll vill du ha.. høytalere og basselementer blir ofte brent og sprengt pga for liten forsterker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et problem jeg ser for meg er att lyden blir kuttet som vill ødelegge bassen.. jeg vurderer selv og kjøpe p1222 men da med forsterkeren rockford fosgate punch 2x125 watt.. den ligger på 500 watt brokoblet i 4 ohm.. jo mer kraft du har på wooferene jo bedre kontroll vill du ha.. høytalere og basselementer blir ofte brent og sprengt pga for liten forsterker!

 

Da regner jeg med at du bare skal ha 1stk sub, hvis ikke så går det dårlig på den forsterkeren... Og den yter IKKE 500 watt rms i 4ohm ;)

 

Trådstarter: jeg tror det kan bli helt greit med en x-1502 på de subene dine... Kjøp deg en pakke med q-tips også, så burde du høre når lyden blir anstrengt ;)

Har du mulighet til å legge til noen kroner, så kan du jo vurdere en dynabel BF4501, eller en soundmagus x-3200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår