Gå til innhold

Opel Astra 16V 1.6 Registerreimhavari

Ranger emnet

menfanoxo

Anbefalte innlegg

Heisann!

Litt om bilen:

Bilen har alltid lagd en sånn kakkelyd når motoren går på under 2000 rpm, når man har høyere turtall går den stilt, har egentlig alltid tenkt at det er et løst deksel eller noe, men har kjent på motoren at det faktisk kakker litt hardt.

Men så har det seg slik:

Bilens termostat er gåen, og jeg glemte bilen på tomgang en gang slik at den overopphetet og koket, jeg skiftet kjølevæske, og bilen har kjørt ca. 7 mil etter det, helt uten problemer eller nye lyder eller noe, samme gamle kakkingen.

Men idag tok pappa seg en tur. - Og der røk registerreimen.. Nå spekuleres det i om det kan ha noe med den episoden der den overopphetet? At vannpumpen har kilt seg fast? Er dette min feil??

Fatter'n mener at den har blitt skjært som følge av overopphetningen, og nå skal jeg betale ny motor bla bla bla.. kan bilen kjørt vanlig noen mil og så plutselig brutt helt sammen sånn uten videre?

Jeg tror heller det var tilfeldig at registerreimen røk jeg..

For hvis motoren hadde vært varmskjært/vannpumpen hadde kilt seg så hadde han aldri klart å kjøre de milene der vel? Pluss at det er en 3KM lang BRATT oppoverbakke der motoren må arbeide en god del for å holde 80 km/t, og det hadde han vel aldri klart med skjært motor, han hadde vel ihvertfall merket det? Hadde vannpumpen kilt seg skulle han vel hørt lyder?

Takker på forhånd for svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreima ryker IKKE pga overoppheting. Den ryker når den ryker, helt tilfeldig, men selvsagt så skal den ikke ryke før den er i nærheten av de kilometrene den normalt skal gå, men feil kan jo forekomme både på reim å på installasjon.

Hvis bilen har kjørt normalt etter overoppheting så er den ikke skjært. Og det er iallefall ikke grunnen til at den stoppa. Den stoppa pga at registerreima røk. Og han kan ikke vite om den er skjært eller ikke.

Jeg hadde en gammel toyota. Denne kjørte jeg i ett halvt år med en radiator som kjølte nesten ingenting. Helt defekt altså. Bilen min kokte MANGE ganger. MINST 30 ganger i løpet av det halvåret kokte bilen min. Og for å få temperaturen ned i arbeidsområdet så måtte jeg kjøre 5 gear 100 kmt i nedoverbakke.

Det som kan være dritt med overoppheting er om du fyller på kaldt vann på systemet når bilen er varm. Dette får ofte fatale konsekvenser, da metall vil sprekke eller deformere seg dersom det får en kaldsprut vann hvis det er skikkelig varmt. Bare prøv å ha en nyoppvarmet steikepanne under springen - den kan i verste fall sprekke, men i beste fall vil den bli dyrisk skeiv.

Så jeg har vært borti at både topp har sprukket pga lite kjølevann eller kaldt vann i varmt system - og blokk har også sprukket eller blitt deformert av samme grunn.

Så poenget er at bilen har stoppa pga registerreim er røket, og om det er den type motor som ikke stemplene tar borti ventilene når reima ryker er det bare å sette på ny reim å kjøre videre. Selvsagt så må denne monteres korrekt da... men det er ikke så vanskelig å finne utav når du tar en telefon til opel verksted.

Dersom motoren er av en type der stemplene faktisk slår i ventilene ved et reg reim brudd, ja da kan både stempler og ventiler og andre deler i toppen være røket. Da er det to ting som er helt sikkert, og det er at for vanlige folk er dette et totalhavari av motoren - den må overhales stort sett i alle retninger og vinkler - og det andre som er sikkert er at det er ikke noens feil, og iallefall ikke din!

Reisterreimene ryker de, ikke spørsmål om det, men om noen kan klandres så er det vel de som har ventet for lenge med å bytte den, og da er det ikke synd en gang, for dette må gjøres enten en vil eller ikke. Om vannpumpen har kilt seg pga overoppheting stiller jeg meg også TVERT kritisk til, selv om jeg ikke vet 100% sikkert selvsagt, men vannpumpa sviver nok den uansett om det er varmt eller kaldt.

Som sagt, det eneste er kaldt vann i varmt system = skikkelig fyfy, og motoren må ha olje selvsagt. Så da skal da motoren tåle en overoppheting og to. kanskje ikke av det mest ekstreme slaget da, men om bilen er kjørt normalt flere mil etterpå overopphetingen så tror jeg med all respekt å melde at papsen er idiotisk som prøver å skylde dette på deg som glemte bilen på tomgang og den ble for varm.

Uansett om bilen må arbeide opp en bakke eller rulle ned en bakke så hadde reg.reima røket...

SÅ konklusjonen er at dersom du har vært ærlig med opplysningene her så ser jeg absolutt ingen grunn til at du skal være feil i denne saken!

over og ut!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er termostaten ikke byttet når den er gåen? hørtes ut som det var vanesak i lang tid. Termostat er da ikke vanskelig eller dyr å bytte... :)

Enda en gang. Om motoren ikke er laget slik at den tar borti ventilene med stemplene når regreima ryker så er reg.reim ryking LANGT fra noe totalt sammenbrudd. Det er bare å sette på ny, og fortsette å kjøre som du alltid har gjort - men bytt termostat!

Min svoger har skjært en motor pga manglende kjøleveske - han kjørte i lengre tid uten kjøleveske. Dette resulterte i motorhavari, men om bilen har tatt permanent skade av en overoppheting så har du lagt merke til det på de mila etterpå.

lykke til. Trengs nok ingen ny motor her. I verste fall nye stempler og ny topp/ventiler, men kun i aller aller verste fall. På toyotaen min så satte jeg på ny reim, og bilen starta med en gang, og ikke mukka en gang etter det. Har solgt den nå, men regner med den går som ei klokke enda.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gode svar! :)

Det er nok ren latskap som har gjort at termostaten ikke ble byttet ja, nå er det ikke jeg som styrer med dette da, når fatter'n er på sjøen så fyrer jeg opp bilen annenhver uke og la den gå litt på tomgang og sånn.

Nei, jeg fylte ikke opp kjølevæske før etter et par dager, og når jeg oppdaget at den hadde begynt å koke slo jeg ikke motoren tvert av, det første jeg gjorde var å putte i sikringen til radiatorviften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne motoren tar nok ventilene borti stemplene ved registerhavari ja, så den er nok desverre bare og hive! :(

Koster mer å overhale enn å kjøpe ny motor. Gå på http://opelhugg.com/ og send dem en mail på pris på en motor. De er greie og ha med å gjøre :)

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider