Gå til innhold

Kan gire uten clutch - hva er galt?

Ranger emnet


FLuAA

Anbefalte innlegg

Kan sette den i alle posisjonene når motoren er av, uten å clutche. Altså girspaken sitter ikke fast i girene. Dette er også mulig i fart, men da kommer det en syk lyd når jeg prøver å sette den i gir, så det gjør jeg ikke. Men mener at girstanga sto fast i girene før i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internhumor..? :s

Skjønner ikke bæra jeg, men..

 

Uansett, om bilen ikke står å går, kan det være mulig å sette den i alle gir uten å trø på clutchen. Dersom du forsøker å sette den i gir når motor går, uten å trø inn clutch, vil du høre en arti lyd, å hvis du klarer å sette den i gir, hopper bilen forover/bakover. Alt etter hvordan gir du setter den i.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://auto.howstuffworks.com/clutch.htm

 

Les litt her du. Så kan du lære litt hvordan dette fungerer.

For å ta et litt seriøst svar (du får gjerne svar etter hvordan spørsmål du stiller... men jeg er snill... en gang i året...)

 

Meget enkel forklaring:

Girkasse består av tannhjul, ved å gire bytter du tannhjul. Treffer tann tann går det galt. Treffer tann grop, går den rett inn. Ved å ta kassen ut av gir i fart, får så å tilpasse turtallet til farten for giret du går inn i trenger du ikke å bruke clutchen, men da skal du treffe godt. En av de gode grunnene til at vi har den så vi slipper å tenke på det. :)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som manuell... og siden han har clutch høres det enda mer ut som en manuell.

 

Hvis du klager på et dumt spørsmål, ikke svar enda dummere... :)

 

Kødd jeg VET jo at han har manuell.. men jeg skrev MED MINDRE man har en automat så kan man gjøre det på en annen måte.. aøtså hint til at han burde kjøpe seg bestemor girkasse

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår