Skruen Skrevet August 13, 2008 Rapporter Share Skrevet August 13, 2008 Forsøker å hjelpe en kar som har en 240/88 med b230k motor. Gnisten fra coilen er helt fraværend. Har snakket med Volvo og fått litt tips om at svinghjulssensoren skal ha en motstand på ca 180 ohm og at den skal gi en indusert spenning på minst 500 mV målt som vekselspenning med et multimeter. Vi måler ca 240 ohm og omtrent 300 mV. Vet ikke om denne spenningen er tilstrekkelig for å trigge styreenheten på coilen. Lurer på om noen av dere med mer fartstid innen Volvo kan sitte på opplysninger om hvor man måler primær- og sekundærviklingen på denne sære "firkantcoilen" samt hvor stor motstand disse skal ha. All info rundt styresignaler til coilen er også av interesse. PS: Har flere Haynes-bøker tilgjengelig men disse viser bare nesten det vi er ute etter i dette tilfellet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 13, 2008 Rapporter Share Skrevet August 13, 2008 har du lyst på "ny" svinghjulssensor og coil? hvor på møre bor du? edit: kan måle motstanden i min etterpå så ser vi om det blir samme resultat Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skruen Skrevet August 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2008 Kan godt være at nye deler er løsningen. Bor på Hareid. flott om du kan måle motstanden i sensoren så har vi i alle fall en pekepinn på om dette er omtrent slik det skal være. Han på Volvo sa at spenningen fra svinghjulssensoren burde være minst 500 mV så det kan være at de 300 mV vi måler rett og slett er for lite. Antar at det ikke er mulig å justere klaringen på sensoren heller. Skal du forresten ha mye for coil og svinghjulssensor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 13, 2008 Rapporter Share Skrevet August 13, 2008 178 ohm er sensorn min på.du har pm!! Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet August 13, 2008 Rapporter Share Skrevet August 13, 2008 både de 300mV'ene dere måler er for lite, og de 240 ohmene dere måler er altfor mye, bytt svinghjulsgiver. Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skruen Skrevet August 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 Fant endelig en Volvo servicemanual på nettet. Iflg. denne skal svinghjulsgiveren ha en motstand på 240 ohm ± 25 så motstanden er nok OK. Men enig i at indusert spenning kan være for lav, så jeg skal forsøke å få lånt en annen sensor for å prøve. Holder forøvrig på å lese om hvordan man sjekker coilen; så langt har jeg funnet ut at den må deles fra kontrollenheten for å komme til terminalene for primær og sekundærviklingene:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 men hva med sensoren min som er på 178ohm? er den feil? fungerer jo fint den... Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skruen Skrevet August 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2008 Iflg. verkstedsformannen på Volvo så skulle motstanden være ca 180 ohm så sensoren din er sikkert helt OK. Mulig det kan være to ulike utgaver? Har lest at det finnes en med to ledere mens bilen som jeg holder på med har tre ledere (den tredje er skjerm). Har målt coilen i dag og den ser grei ut. Leter fortsatt etter en giver i nærheten som vi kan teste med. Kommer tilbake til deg volvo-142 dersom det blir aktuelt å kjøpe coil/giver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 15, 2008 Rapporter Share Skrevet August 15, 2008 den er grei!! er forresten 3 ledere på sensoren min og... 87mod Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skruen Skrevet August 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2008 Da går bilen igjen! Problemet var "kontrolldelen" av coilen mens selve "viklingsdelen" var OK. Det samme var svinghjulsgiveren. Sender en pm dersom han vil kjøpe delene dine:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.