kim-stian Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 fyra opp audi idag (2.2 rekke 5er) og det låt lite pent til å være audi.. skrangler i toppen og det virker som om vannet ikke sirkulerer. Bilen er ikke startet på sikkert et år eller noe (prosjekt som jeg kjøpte uferdig så klart) byttet olje før oppstart for de som lurte, men altså dette med vannet da. Er det noen måte å sjekke dette på. Tømte hele systemet for vann og skulle fylle på via ekspanskonstanken men får bare noe vann, ingen slanger har særlig vann i seg (virker mest som luft) og så klart kan ikke motoren stå for lenge av gangen. Er redd for at toppen er varm skjært men håper det motsatte enda;) alle forslag fra eksperter taes imot med takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 luft kjølesystemet og la motoren gå en stund. regner med denne har hydrauliske ventilløftere og siden motoren ikke har vært startet på ett år eller noe så er sikkert løfterne "tømt" for olje, tar en stund før de blir fylt med olje, og det kan høres litt ille ut til tider :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim-stian Skrevet August 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 kan prøve det jeg, men må nok fikse kjølevannet først. har tappet av alt vann for å sjekke at alt er "åpent" og det er det. men får ikke sirkulasjon på vannet så mistenker defekt pumpe.. men takker for rådet ang bråkete ventiler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skaumann Skrevet August 7, 2008 Rapporter Share Skrevet August 7, 2008 Det er svært sjelden at en vannpumpe slutter helt å fungere, som oftest er det lekkasje eller en hylelyd. Forsøk å la den gå en stund med påfyllingslokket til kjølesystemet åpent. Siter '98 Vectra STV 1.8i 16v (i bruk) '92 Vectra 1.8i (motoroverhaling) '95 Astra 1.8i 16v stv. (til salgs) '86 Scorpio 2.0iCL (solgt) '86 Sierra 2.0L stv (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet August 7, 2008 Rapporter Share Skrevet August 7, 2008 Uten å ha for mye peiling på kjølesystem så slenger jeg ut i det blå en tanke - termostat? Ang. bråkete topp så støtter jeg utsagnet om at det kan være løftere som er tømt for olje, og må fylles igjen før ulydene gir seg. En bil jeg kjørte hadde alt for lite olje, og toppen bråka som ei sulten kråke før jeg fyllte på den. Jeg ble også nervøs siden jeg aldri har hatt med hydrauliske løftere å gjøre før, men etter noen minutter så var lyden tilbake til normalt igjen - men som sagt, lyden som var i mellomtida gjorde meg skikkelig nervøs... Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim-stian Skrevet August 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2008 termostat er tatt ut, og det er ingen synlig lekkasje i systemet. jeg tømmer hele systemet og skal da fylle på igjen via ekspansjons tank men får bare tømt på ca 1-2 liter før tanker full. starter da opp, men "forsvinner" ikke mer vann slik at jeg kan fylle opp med mer (skal vel kunne fylle på noen flere liter her ja) Kan vann pumpa blitt "tørket" inn eller noe (usikker om bladene er metall eller gummi her) eller er det andre forslag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet August 7, 2008 Rapporter Share Skrevet August 7, 2008 Det går jo somregel en slang fra ekspansjonstank til radiator som skal fylle denne. Har du sjekket at det renner vann i denne slangen. Høres jo definnitivt ut som det er tett ett sted. Pleir å være lurt å fylle rett i radiatorslangen også har jeg hørt. Mvh Vidar Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim-stian Skrevet August 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 8, 2008 har prøvd dette også og alt er åpent, men har bestemt å skifte pumpe og reg reim da det er like greit. noen som har en "how to" på rekke femmer, 2.2 fra audi? har tatt av servo og dynamo reim, men står litt fast nå, finner ikke merkene (de man bruker for å få det rett på igjen) og usiker på om noe mer må av. Fint hvis noen har bilder også da dette er første reg reim/vannpumpe skift Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenwood Skrevet August 8, 2008 Rapporter Share Skrevet August 8, 2008 Det som kan ha skjedd med vannpumpa er evnt. at skovlehjulet har løsnet fra akselen.sånn at akselen snur,men ikke skovlebladene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilj Skrevet August 10, 2008 Rapporter Share Skrevet August 10, 2008 broren min hadde en gammel mazda en gang hvor han hadde problemer med at vannet ikke sirkulerte, der var skovlehjulet løsnet fra pumpa. vet ikke hvordan det er med audi, men på bmw er det et rent helvete å få ut lufta fra kjølesystemet om du ikke har gjort det før. har du skikkelig varme i varmeapparatet har du sansynligvis ikke luft i systemet. ps. lett å få ut luft om du setter bilen i motbakke :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 10, 2008 Rapporter Share Skrevet August 10, 2008 Fyll vann i øvre slange inn i motor til det renner ut av radiator. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg