Gå til innhold

2.4i i ascona b

Ranger emnet


Frank_84

Anbefalte innlegg

nei, det er ikke mye styr!

 

min menig er at topp-pris på en sånn motor bør ligge rundt 4000 for en orginal motor med motronic sprut fra omega a/frontrra. helst under.

er det en 2.4 bunn med 2.2i sprut/topp, e.l., bør prisen ligge lavere.

ellers kommer det jo helt ann på hva som er gjort med motorn.

 

 

du trenger å sette over bunnpanne, motorfester, peilepinnerør og sil i fra den motorn du har i bilen i fra før!

(om det er 1.6 eller større cih motor du har)

 

så er det litt delte meninger om det går ann å lukke panseret med 2.4 insuget. som regel går det ikke med mindre du fjerner litt av støttebjelkene i panseret, eller har glasfiberpanser eller dieselpanser.

så da kan du i stedet ta et 2.2 insug, modifisere et 3.0 insug for 4cyl, senke motorn på den siden (bygge om motorfeste), bygge scoop i panseret, bytte til dobble gassere, eller kjøre uten (panser) :D

insug i fra 2.0 passer ikke.

 

om du skal bruke det fremre eksosrøret du har nå, må du bruke den samme eksos manifolden du har nå.

(igjen forutsatt at du har 1.6 cih eller større)

MEN; du er nødt til å borre og gjenge opp hull til lambda sonden.

(blir vel for tynt gods om du ikke få sveisa på noe, eller setter den i manifolden, men da få den ikke sniffa fra alle sylindre)

orginalt på 2.4 så "sniffer" denne fra alle 4 syl, så det ideelle blir da å sette den på frontrøret rett etter der det går fra 2 til 1 på frontrøret.

om du har grenrør blir det det samme her.

 

girkassen du har skal passe rett på.

(nok en gang så lenge du har cih, 1.6 eller større fra før)

hadde anbefalt å bytte til 5-trinns, om du ikke allerede har det.

 

så må du såklart legge opp nye bensinledninger og ny pumpe om du har hatt forgassermotor i fra før.

(8mm tur/retur)

pumpe bør følge med motor.

må da også ha ny tank fra ascona/manta b med insprut motor, eller sette på en 12mm nippel på den tanken du har.

 

så er det selvfølgelig litt ledinger og knot som bør legges opp, litt slanger som må byttes, men dette er overkommelig.

 

høres kanskje mye ut, men SÅ vanskelig er det ikke.

 

har du 1.3 må du nesten bytte radiator og bremser og noen stag for å få det godkjent.

har du 1.6 cih eller større så holder bremsene dine for å få det godkjent, selv om jeg ville anbefale rekord 2.2i bremser framme.

2.4i har 125hk, og det er det samme bilens orginale bremser er godkjente til. (ikke 1.3) 2.2i bremser er godkjente til 150hk.

 

pass på å få med alt av ledninger, hjerner, lambda, og knot når du handler motor. kjedelig å "jakte" på deler etterpå.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det jeg nå lurer på er hva mener dere om å bygge om motoren jeg har nå..20CiH med 2.4veiv,råder og stempel?Jeg vet jo at dette lar seg gjøre,men er det noen som har prøvd dette?Funker det bra liksom?Er det noe merkbar og positiv eller negativ endring i effektkurven?Så også foressten et innlegg på OMC forumet om noen i Danmark som kappa av di 2 bakerste syl på C30SE toppen og putta på C24NE motoren.. Da ble motorene solgt som 2.4 16v med innsug,ledningsnett og grenrør.. Det var tøfft det..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår