Gå til innhold

Motoroverhetningsfare?

Ranger emnet

Simensk

Anbefalte innlegg

For to dager siden kjørte jeg bilen min på motorveien og holdt 120 som alle andre normale mennesker. Jeg kjørte ca 20 min så stoppa jeg og gjorde noe i et kvarter. Så kjørte jeg hjem igjen i ca samme hastighet, men denne gangen begynte måleren å nærme seg 100 grader. den var vel max 5 grader unna. Og når jeg parkerte hjemme etterpå, syns jeg det lukta litt rart.

Etter dette har jeg kun kjørt korte distanser med bilen, så har ikke merket noe etter dette, men ble veldig nervøs! Den skal vel ikke bli SÅ varm? Hva kan i så fall være problemet, og hvordan kan jeg i det tilfellet løse det?

Jeg kjører Audi 80 1.9 TDI 1994 hvis det er informasjon som trengs

Audi 80 1.9 TDi STV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

|00 grader er ikke unormal temp til tider, alt avhengig av ute temp, last osv. Men passerer den dette ofte, eller blir liggende rundt der er d grunn til bekymring. Få sjekket at du har nok kjølevæske, at termoatat åpner, sirkulask\jon i radiator og at kjølevifte fungerer hvis problemet oppstår igjenn. Men du har vel et rødt felt på temp. måleren? Så lenge temp er under den, er d normalt sett ikke farlig, du kan oppleve å få høy temp før termostat og kjølevifte kobler inn. :)

---------------------------------------------

Mvh. Marius. =)

1998 Volvo V70

1983 VW Golf "Einser" 1,6 D*prosjekt*

+ MASSE tidligere biler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som nevnt over ikke noe farlig bare temperaturen kommer på det rød feltet, men får å være helt sikker kan du bytte termostaten og fylle på med ny kjøleveske. Har du mistet en del kjøleveske bør du sjekke etter lekasjer i systemet.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, altså dette er første gangen jeg har lagt merke til det da.. men den lukta har jeg lukta kanskje et par ganger før. Så det er ikke akkurat ofte da. Har ikke mista noe kjølevæske.

Det var nok bare varm motor du luktet da. :D

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider