rarityn Skrevet Juli 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2008 Tok av støtdemperen på min Compact 98-modell i dag. Boltene satt som !!$! Jeg måtte jekke av to av de, og endte opp med å måtte av med caliper og bremseskive for å få av den siste. :( Forsøkte så å komprimere spiralfjæren med fjærspenner fra Biltema. Vet ikke om jeg tør å skru av mutteren på toppen da jeg er usikker på om fjæra er komprimert nok? Øverste og nederste del av fjæren går fortsatt langs topp og bunn (se bildet). I tillegg passet ikke støtdemperverktøyet fra Biltema (for å ta av mutteren på toppen). Biltema har 17 og 19 mm piper, men det er 21 mm på bilen min. :( Eventuelle hint og tips mottas med takk, men det ser ut til at jeg må krype til korset her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
candi-kid Skrevet Juli 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2008 den kan du glatt skru av, bare ikke hold den mot huet mens du skrur, hehehe. jeg har også 21mm på toppen av fjærbeinet mitt. det finnes sånne piper som har en utvendig sekskant form (ikke bare rund på utsida) så du får holdt den fast med en fastnøkkel. da klarer du fint å stikke en umbraco eller hva enn du har på bilen din nedi pipa ;) Siter saab 9000 2.3T saab 900 aero BMW e28 518, vinterbil 09/10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rarityn Skrevet Juli 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2008 Takker for svar. Skjønner at det bør gå greit å skru av mutter på toppen av fjæren nå når jeg tenker meg om. Det lar seg jo ikke gjøre på normal måte å få med helt øverste og nederste del av fjæren, så dette bør være tilstrekkelig. Forsøker å finne noen som har hule piper med utvendig sekskant, men det virker å være vanskelig. Blar i kataloger og leter på Google men.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet Juli 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2008 Takker for svar. Skjønner at det bør gå greit å skru av mutter på toppen av fjæren nå når jeg tenker meg om. Det lar seg jo ikke gjøre på normal måte å få med helt øverste og nederste del av fjæren, så dette bør være tilstrekkelig. Forsøker å finne noen som har hule piper med utvendig sekskant, men det virker å være vanskelig. Blar i kataloger og leter på Google men.. Mekonomen har mye rart om du svinger innom og forklarer hva du trenger.. Har funnet mye rart i piper der hvertfall. Blandt annet Audi sin hule utvendig 12-kant i 17mm. Siter '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rarityn Skrevet Juli 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Ringte å hørte med Mekonomen og BilXtra, men de hadde bare runde piper. :\ Må muligens forsøke å få lånt meg utstyr her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Juli 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2008 de fleste 21mm tennplugg piper har 6kant på utsiden. tror biltema har ne slik en Siter saab 900 8v turbo 155hk 240nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rarityn Skrevet Juli 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2009 Måtte demontere støtdemperen igjen for å bytte tårnlager, men til dere som har gjort dette selv: Hvordan klarte dere å få på plass toppmutteren igjen (forrige gang fikk jeg hjelp)? Jeg har komprimert fjæra maks med fjærklemmene fra Biltema, og har i tillegg trukket støtdemperstempelet maks ut og låst det fast helt nederst med sveisetang / vice grip. Likevel klarer jeg ikke å presse sammen topplate med tårnlager nok til å få på plass toppmutter. :\ Rage fikk det selv til her i denne posten (har sendt han en PM): http://www.bilforumet.no/3-serien/39544-rages-forstebil-bmw-320i-coupe-11.html#post449398 Det er slettes ikke bare å skru på toppmutteren slik som i dette klippet: http://www.ehow.com/video_2327161_assemble-strut-mounts.html Støtdemperstempelet er ikke langt nok / fjæra er ikke komprimert nok. Tips mottas med takk. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schnellfahrer Skrevet Juli 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2009 Det finnes egentlig bare ett godt tips når du driver med fjærbein. Trykkluft og en god muttertrekker! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rarityn Skrevet Juli 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2009 Jo, luftverktøy er definitivt en god ting, men problemet er at toppplate med tårnlager over der igjen bygger på støtdemperstempelet såpass at toppmutteren ikke kommer ned til gjengene. Jeg klarer ikke å presse sammen fjæra med rå håndkraft nok til å skru den på heller. Kanskje jeg må trene litt styrke først. :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg