Gå til innhold

Oljeforbruk 2005, A4 2,0 Tdi

Ranger emnet


Spiff79

Anbefalte innlegg

Har en 2005 modell A4 2,0 Tdi MLT Avant. Føler denne bruker vel mye olje.

 

Da jeg kjøpte bilen var den gått ca 52000 km.

Hadde service på bilen ved 57000 km, hos Audi forhandler.

 

Da bilen rundet 61000 km begynte varsellampen for oljenivå å lyse(den gule indikatoren), samt at det kom et feilsignal i form av en "pipe lyd". Fylte da opp til rett nivå. Synes dette var noe tidlig for etterfylling av olje, da det kun var 4000 km siden sist service. Tok kontakt med Audi, men de mente dette var helt normalt.

På ca 66000 km kontrollerte jeg nivået igjen, før jeg skulle på bil-ferie. Det var da gått noe ned,ikke til minimums merket, men jeg etterfyllte til rett nivå igjen. Nå, på 72000 km lyser lampen igjen, og jeg må etterfylle olje.

 

Mitt spørsmål er: Er dette normalt. Er det noen andre med samme erfaring??

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje forbruk er helt normalt samma f*** hvor mye olje den bruker i følge forhandlere.. Men NEI dette er overhodet ikke normalt og den skal ikke bruke så mye!

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes og dette virker litt unormalt.

 

Var innom Audi igjen, og fikk samme svar som sist; "det er helt normalt. Fabrikken sier at denne motoren kan bruke opp mot 4-5 dl pr. 1000 km....."

 

Før jeg gikk over til Audi har jeg hatt 8 stk Bmw`er og aldri opplevd lignende.

 

Men jeg må vel bare stole på "ekspertene".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Jeg har selv samme bilen og årsmodell.

Jeg var veldig skvetten på det samme selv.

Min bruker kanskje 1 liter pr. 6-8000km.

Det syntes jeg var mye. Hadde 2 bmw-er før uten å ha brukt noe olje utover servicene.

 

Men hadde bilen min på kontroll hos Albjerk Auto og de så ingenting feil, samtidig noen uker senere var bilen på garantiutløpstest hos NAF og de sjekket det samme siden jeg nevnte det. Motoren er tørr som bare det, ingen olje flekker og alt er som det skal være.

Så ja, det er tilfelle på disse 2.0 tdi motorene desverre.

Audi har forsikret seg og sier at det så lenge bilen ikke bruker mer enn 1liter olje pr. 1000km så er det innefor grensa.

 

Da tenkte jeg at hvis det er normal med 5-6 dl pr 1000km slik du fikk beskjed om så koster det mye.

Jeg har longlife servicene og 1 liter olje koster ca 250kr.

5-6 dl koster da ca. 137 kr(5.5dl). Det mener jeg er betydelig når man tar at bilen skal kunne greie seg fint med 0.5 på mila på langkjøring.

 

Et annet regnestykket blir da.

på 1000km bruker bilen 50liter med diesel og 5.5 dl olje.

50liter diesel * 12.5 kr = 625 kr

5.5 dl olje 137 kr

 

137 kr + 625kr = 725kr

 

725 kr dele på 50 liter = 14.5

 

DVs at gjennomsnittlige liter prisen øker med kr 2 for hver liter drivstoff man bruker. VESENTLIG!!!!

 

eller en annen innfallsvinkel:

 

725kr dele på 12.5 som er liter prisen og er forbruket økt til 0.58 istedet for 0.5 på mila.

 

Vesentlig å ta med syns jeg når vi snakket om drivstoff økonomi.

 

Så igrunn en annen bil som bruker 0.58liter pr mil istedet og ingen olje er igrunn like god drivstofføkonomi som 2.0 TDI til audi.;)

 

Men det er en positiv ting i det.

Bilen har godt av påfyll av olje. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår