Gå til innhold

Små marginer

Ranger emnet


Sakkalav

Anbefalte innlegg

Hei jeg har mistet lappen i 3 mndr da jeg ble målt til 86 km/t i 60-sonen.

Jeg har ikke vedtatt det, og setter mine tvil til korrekt måling, da det er snakk om gjennomsnittsmåling over distanse, og politimannen var alene. Jeg kjørte motorsykkel, og det er jo nok at politimannen har bestemt seg for å ta meg, det blir jo mitt ord mot hans. Hvor pålitelige er disse gjennomsnittsmålingene? Alt kommer jo an på hvor nøyaktig han er når han trykker.

Da man er avhengig av sertifikat for å komme seg på jobb, og frakte barna imellom, spør jeg Juristen om man kan søke dipensasjon for å unnslippe inndragelse av lappen.

Hadde man hatt 1,2 km/t lavere fart hadde man beholdt lappen.:shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har mistet lappen i 3 mndr da jeg ble målt til 86 km/t i 60-sonen.

Jeg har ikke vedtatt det, og setter mine tvil til korrekt måling, da det er snakk om gjennomsnittsmåling over distanse, og politimannen var alene. Jeg kjørte motorsykkel, og det er jo nok at politimannen har bestemt seg for å ta meg, det blir jo mitt ord mot hans. Hvor pålitelige er disse gjennomsnittsmålingene? Alt kommer jo an på hvor nøyaktig han er når han trykker.

Da man er avhengig av sertifikat for å komme seg på jobb, og frakte barna imellom, spør jeg Juristen om man kan søke dipensasjon for å unnslippe inndragelse av lappen.

Hadde man hatt 1,2 km/t lavere fart hadde man beholdt lappen.:shake

 

Det hadde holdt om du hadde hatt 0,1 km/t lavere fart, lappen ryker på 86 i 60-sona.

 

Gjennomsnittsmålingene skal være like pålitelige som andre fartsmålinger, hvis ikke hadde ikke Justisdepartementet godkjent målemetoden i sin tid. Det er en god sikkerhetsmargin ved slike gjennomsnittsmålinger. Mer enn halvparten av gjennomsnittsmålinger i kjøretøy blir gjennomført med kun én mann i bilen uten kamera (såvidt meg bekjent via habile kilder i politiet), det er bare en myte at det må være minst to politifolk og/eller kamera for at målingen skal godkjennes. Jeg kan godt beskrive hvilke regler som gjelder, hvis du ønsker det. Men du må ikke være så paranoid at du uten videre tror at politimannen hadde "bestemt seg for å ta deg", da kommer du til å få magesår og pyskiske problemer ;) Og mellom deg og meg (og alle andre forumbrukere), jeg er også motorsyklist, og det er ingen grunn til uten videre å tvile på målinga dersom vi blir tatt, for vi ("alle" motorsyklister) kjører alltid alt for fort.

 

Alle mener at de er "avhengige" av førerkort, også yrkessjåfører. Imidlertid synes som regel ikke rettsvesenet så veldig synd på deg av den grunn, snarere tvert imot - dersom det er slik at du er avhengig av førerkort, bør du ikke kjøre så fort at du mister det. Å søke spesifikt om å slippe tap av førerett for motorvogn er ikke vanlig, det er nok mer vanlig å legge dette til grunn i en evt rettssak, men det er jo strengt tatt ikke noe i veien for å gjøre det. En slik søknad må i så fall sendes til politimesteren i det aktuelle politidistriktet. Det skader aldri å prøve. Min kvalifiserte synsing om dette er dog at du ikke kommer noen vei med det, ettersom det går både buss og taxi, du kan kjøre med andre til jobb, dessuten er sykkelen oppfunnet...k

 

Kjip sak, men det er jo bare din egen skyld (ikke for å moralisere).

 

Si fra hvis du vil vite mer om gjennomsnittsmålinger...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Selvgjort er velgjort, så det er jo greit hehe.

Jeg er ikke paranoid og jeg tror nok ikke han hadde tenkt å ta meg akkurat, men for at en gjennomsnittsmåling skal være mest mulig korrekt avhenger det at han som utfører målingen er nøye når han trykker på knappene. Jeg er klar over sikkerhetsmarginene, og det er vel slik unøyaktighet disse skal dekke.

Jeg kunne nok tenkt meg og søkt til politimesteren, og jeg vil stå på mitt at jeg hadde max 82 km/t.

Men jeg kunne gjerne tenkt meg å vite mer om gjennomsnittmålinger.

Han startet instrumentet sitt på et punkt hvor jeg kjørte forbi, og startet hvistnok sin tid når han startet å kjøre etter meg og passerte samme punktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Selvgjort er velgjort, så det er jo greit hehe.

Jeg er ikke paranoid og jeg tror nok ikke han hadde tenkt å ta meg akkurat, men for at en gjennomsnittsmåling skal være mest mulig korrekt avhenger det at han som utfører målingen er nøye når han trykker på knappene. Jeg er klar over sikkerhetsmarginene, og det er vel slik unøyaktighet disse skal dekke.

Jeg kunne nok tenkt meg og søkt til politimesteren, og jeg vil stå på mitt at jeg hadde max 82 km/t.

Men jeg kunne gjerne tenkt meg å vite mer om gjennomsnittmålinger.

Han startet instrumentet sitt på et punkt hvor jeg kjørte forbi, og startet hvistnok sin tid når han startet å kjøre etter meg og passerte samme punktet...

 

Hvor mye feilvisning er det på speedometeret ditt da? Det må du få testet, ellers er ikke dine påstander om maks 82 km/t så mye verdt. Hvis 82 km/t på displayet betyr 90 i virkeligheten, er du jo like langt...:)

 

Nedenfor er et utdrag for Politiets instruks for trafikktjeneste (GP-4027). Det er i all hovedsak direkte gjengitt, men jeg har flettet inn noe ekstra fra instruksen for å få det til å passe både for mobil målinge mellom to punkter og for mobil måling fra politibil som blir forbikjørt (jeg er nemlig usikker på om du kjørte forbi politibilen eller om han bare kom bak deg).

 

"Gjennomsnittsfartsmåling skjer ved at en måler tiden som den kontrollerte bruker på å tilbakelegge en vegstrekning. Vegstrekningens lengde måles med distansemåleren i forbindelse med tidsmålingen eller en måler tiden over en vegstrekning som er oppmålt på forhånd eller i etterhånd. På bakgrunn av tids- og distansemåling utregnes gjennomsnittsfarten. Felles for alle målemetoder er at tidsmålingen skal foregå mens det kontrollerte kjøretøy tilbakelegger en noe lenger distanse enn den oppmålte som benyttes ved beregning av gjennomsnittsfarten.

 

Tidsmåleren startes senest idet kjøretøyet som ønskes kontrollert, når et godt synlig referansepunkt eller når kjøretøyet som ønskes kontrollert passerer politibilen. Distansemåleren startes tidligst idet politibilen når det samme punktet eller når kjøretøyet som ønskes kontrollert passerer politibilen. Deretter lar man kjøretøyet som måles, tilbakelegge en passende distanse før man konsentrerer seg om å finne et referansepunkt for avslutning av målingen. Minste måledistanse er 100 m. Måledistansens lengde vil ellers måtte variere med steds- og trafikkforholdene. Målingen avsluttes ved at tidsmåleren stoppes tidligst når kjøretøyet foran passerer et godt synlig referansepunkt. Sikkerhetsmargin legges inn i målingen ved at en forvisser seg om at distansemåleren stoppes minst 20 m før politibilen når frem til referansepunktet det kontrollerte kjøretøy passerte da tidsmåleren ble stoppet. Målingen kan også avsluttes ved å stoppe tids- og distansemåler samtidig mens politibilen kjøres med en avstand på minst 20 m fra det kontrollerte kjøretøy foran. Sikkerhetsmargin blir da lik avstanden mellom kjøretøyene.

 

Som referansepunkter ved start og avslutning av måling kan nyttes godt synlige merker som oppmerking i vegen, tunnelåpninger, asfaltskjøter, trafikkøyer, trafikkskilt, trafikkoner o.l."

 

Bare spør hvis det er noe du lurer på...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:m'm: Ok speedometeret kan jeg få testet.

 

UP stod parkert (godt gjemt) når jeg passerte. Tidsmåleren ble startet når jeg passerte, og videre ble hans tid startet når han passerte samme punkt og begynte å kjøre etter meg. Jeg mener at hvis han har vært litt sen med å starte målingen når jeg passerte så har farten min vært beregnet fra en kortere distanse enn den egentlig var, og dermed resultert i høyere hastighet. Målingen ble avsluttet når han hade nådd meg igjen, er ikke sikker på hvor lang strekning farten ble målt over.

Alt i alt synes jeg denne målingen er svært unøyaktig, og når det er snakk om 1 km over grensen for å miste lappen så vil jeg ikke godta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:m'm: Ok speedometeret kan jeg få testet.

 

UP stod parkert (godt gjemt) når jeg passerte. Tidsmåleren ble startet når jeg passerte, og videre ble hans tid startet når han passerte samme punkt og begynte å kjøre etter meg. Jeg mener at hvis han har vært litt sen med å starte målingen når jeg passerte så har farten min vært beregnet fra en kortere distanse enn den egentlig var, og dermed resultert i høyere hastighet. Målingen ble avsluttet når han hade nådd meg igjen, er ikke sikker på hvor lang strekning farten ble målt over.

Alt i alt synes jeg denne målingen er svært unøyaktig, og når det er snakk om 1 km over grensen for å miste lappen så vil jeg ikke godta det.

 

Okidoki. Vel, så lenge det er så lite om å gjøre, så kan det nok lønne seg å ikke godta det. Er du riktig heldig, beholder du førerkortet, men jeg hadde ikke håpa for mye på det. Det er ikke så veldig vanskelig å trykke på knappen til rett tid, og det er en margin på "minst 20 meter", så det skal en del til for at målingen ikke blir godkjent. Men lykke til, hold oss oppdatert :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

han dreit seg ut og fikk ikke lapen tilbake!

 

 

Hjelper deg lite å teste ut speedoen din på noen som helst slags rulle! Målingen hans er en måling av din fart!

 

Så lenge du ikke kjørte 60 på DIN speedo har du jo allerede driti på draget:)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han dreit seg ut og fikk ikke lapen tilbake!

 

 

Hjelper deg lite å teste ut speedoen din på noen som helst slags rulle! Målingen hans er en måling av din fart!

 

Så lenge du ikke kjørte 60 på DIN speedo har du jo allerede driti på draget:)

 

Thank you for pointing out the obvious! ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår