Gå til innhold

Ford escort 88 Hjelp!


omicron

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg må først å fremst inrømme at jeg er helt grønn på biler og motorer generellt.

 

Jeg har en escort 88 modell som oppfører seg temmelig rart.

 

Når jeg starter bilen går turtallet raskt opp til rundt 2000 rpm og holder seg stabilt der. Når jeg ruser motoren en god del, kan det hende seg at turtallet synker til litt under 2000 rpm.

 

Jeg MÅ gi masse gass når motoren startes, om ikke kveles den.

 

Når jeg kjører med bilen, og bremser inn i mot f.eks. vei kryss, hender det seg ofte at bilen kveles og stopper, men jeg får start på den med en gang igjen når motoren er varm.

 

Jeg har lest litt rundt på disse forumet, å funnet liknende situasjoner, og folk sier det kan være noe med forgasser eller autochoke.

 

Hva skal jeg eventuellt gjøre?

 

Jeg har lagt ved 3 bilder av motorommet, som kankje gjør ting litt enklere.

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

Anngående bilde nr.3 . Er det ikke meningen at det skal være tett mellom de to rørene?

 

Setter pris på raskt svar.

 

MVH

 

Frank

Frank the tank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Det er nok mest sannsynlig automatchoken.Sånn er det nok mange flere som sliter med.Jeg er usikker på om det er mekanisk eller el chok.Men tror det er mekanisk. Du merker nok at noen ganger,så "hopper" bilen på en måte når du gir gass,eller at du merker at den går dårlig i forhold til det den pleier å gjøre.

Det jeg gjør er å kjøre på litt høyt turtall,for da blir vannet varmere,og da gir choken seg etterhvert.

Jeg har ikke prøvd å skru opp deksler og gasser for å se om jeg kan fikse det selv,men har hørt at det er en god del arbeid.Så jeg gadd ikke å gjøre det.

 

Men det jeg har gjort er å ordne vakumslangene,så de er hele og fine.Også skal det være dekket og tett mellom de 2 rørene.Du kan bare prøve å presse det til dekselet nedi.Eller så bare skaff en vanlig pvc slange som passer på. Men viktig med gasser motorer at vakumslanger og slikt er tette for at motoren skal gå optimalt. Også lønner det seg å kjøpe systemrens som du heller på full tank.Er grå flaske,får kjøpt det hos bilrekvisitabutikker.

 

mvh stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange takk for et seriøst å bra svar Stein.

Jeg vet ikke om det er mekanisk eller el chok desverre. er for grønn på bil til det. Jeg har prøvd å smurt den dysen som ligger midt i der luft filteret er, men til ingen nytte. Jeg mener den "klaffen" der skal bevege på seg når jeg gir gass?!? det gjør den iallefall ikke. Kan dette være problemet?

Jeg var på biltema i dag, å fikk tak i rør som skal være imellom rørene, men dimensjonen var desverre for stor :S Skal tilbake i morgen å finne nytt rør, og slik systemrens du snakket om. Får håpe det hjelper.

 

MVH

 

Frank

Frank the tank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig sikker på at det er en 1,6liter, da jeg mener 1,4 bare kom med injection (er ikke HELT sikker).

 

Det står det er automat choke, og VELDIG mange av disse blei ombygd til manuell fordi det (unnskyld meg) var noe drit med automat systemet.

 

Det er nok forgasseren din som kødder.

Det skjedde på min Escort, og den kødda rundt hele tiden.

 

Dessuten har jeg veldig mye imot de Ford forgasserene i det hele tatt, men de funker bra når de funker.

 

Det står det er automat choke, og VELDIG mange av disse blei ombygd til manuell fordi det (unnskyld meg) var noe drit med automat systemet.

 

Så Det jeg gjorde på min Escort var å bytte hele choke biten eller hva jeg skal si på forgasseren, som var lett da jeg hadde delemotor.

 

Du burde også bytte tennplugger, pluggledninger, fordeler lokk og evt. luftfilter.

 

Og sjekk alle vakumslanger, at de er tette.

 

Håper du fikk noe ut av dette :)

 

PS. De to rørene som står mot hverandre på siste bildet, er det ikke SÅ viktig med. Det er for at motoren skal få varm luft fra eksosmanifolden ved kaldstart. Men er bare å sette en rørbit mellom dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar. Det er nok en 1.6 l motor ja.

 

Jeg har fixet en rørbit de to rørene nå.

 

Er nok forgasseren som er litt utslitt ja Men, er vel sikkert ikke så mye å gjøre med. Blir vel sikkert dyrt å bytte ut/reparere?! Med tanke på hvor lite jeg betalte for bilen, så tror jeg ikke det er værd det. Blir vel og vrake bilen, å kjøpe en primera eller liknende tenker jeg.

 

PS. hva ligger vrakpanten på i dag?

 

MVH

 

Frank

Frank the tank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Jeg har ikke vraket den enda, men om jeg skal det, skal du få alle delene du trenger gratis.

 

Bilen er ikke noe spesiellt pen å se til. Den forige eieren hadde lakkert hele bilen for hånd med pensel med grønn bengalakk eller hva det heter. Dette er litt av grunnen til at jeg vil kvitte meg med den også. Men dama sier nei, for hun liker fargen!

 

Jeg har ikke lagt noe spesiellt merke til rust, men jeg regner med det er endel ja. Har kikket under bila, hjulbuer osv, og har ikke sett noe synlige rust skader.

 

Det er en 3 dørs ja, hvorfor er det enda værre å vrake den da? :P

 

Forstillingen i camber på bilen er desverre helt på trynet.

Som jeg har forstått det, så er ikke det noe man kan gjøre med selv?? Jeg har byttet fordekk med bakdekk på beggesider, grunnet høy slitasje på innsiden av dekkene.

 

MVH

 

Frank

Frank the tank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår