Gå til innhold

Kjøpsloven?

Ranger emnet


sparky

Anbefalte innlegg

Altså, denne duden må være litt teit i toppen hvis han tar dette videre. Hvis han har sjekket bilen og akseptert standen ved salg så må vel han stå for fremtida reparasjoner!?

At ta dette videre for en "fillesak" som AC virker for meg helt ulogisk... Hva kan AC`n koste at fikse, 5-15tusen? Hva er prisen for at ta dette videre opp i systemet? Sikkert mye mere en dette.

 

//M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, denne duden må være litt teit i toppen hvis han tar dette videre. Hvis han har sjekket bilen og akseptert standen ved salg så må vel han stå for fremtida reparasjoner!?

At ta dette videre for en "fillesak" som AC virker for meg helt ulogisk... Hva kan AC`n koste at fikse, 5-15tusen? Hva er prisen for at ta dette videre opp i systemet? Sikkert mye mere en dette.

 

//M

 

Jeje men han er så sikker på og vinne og mener det at da blir eg sittende med hele regningen! tror det heller blir delt likt mellom begge parter!! og blir dobbelt så dyrt som repen koster! men han må lere seg det at han kan ikke holde på slik! men vi får no se! blitt en prinsippsak no! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som han kjører på for å satse på et forlik.

 

Så lenge du har vært 100% ærlig og oppriktig, fortalt at du visste og som du *burde* vite, så har du gjort din plikt. Dernest er det kjøperen sitt ansvar å gjøre sine undersøkelser av bilen.

 

Et par sentrale paragrafer fra kjøpsloven:

 

19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

 

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

 

 

 

§ 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.

 

(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.

 

 

Vil generelt bare påpeke at det er kjøpsloven som skal følges her, og ikke Forbrukerkjøpsloven. Dette er en vesentlig forskjell, da dette betyr at kjøperen ikke har på langt nær samme beskyttelse som under Forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange atomforskere her ser jeg...

 

Kjøp og salg mellom private gir lite eller ingen rettigheter.

 

Har du kjøpt bilen og godtatt slik den er ved levering så kan du ikke komme tilbake å klage.

 

Det eneste er om det kan BEVISES at du visste om problemene før du solgte bilen, men det var det da...

 

Jeg ville bedt han drite og dra på bakgrunn av at han først pruta den ned 20k. Hils han fra meg. :thanks

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange atomforskere her ser jeg...

 

Kjøp og salg mellom private gir lite eller ingen rettigheter.

 

Har du kjøpt bilen og godtatt slik den er ved levering så kan du ikke komme tilbake å klage.

 

Det eneste er om det kan BEVISES at du visste om problemene før du solgte bilen, men det var det da...

 

Jeg ville bedt han drite og dra på bakgrunn av at han først pruta den ned 20k. Hils han fra meg. :thanks

 

hehe har lyst til den derre ja!

men eg skal no vente no og se hva som skjer etter den har vert på verksted og vet nøyaktig hva dette vil koste er det bare snakk om et par tusen eller noe så går det da greit forsorvit men er det mere får han versågo bare gå videre med det! og ang airconditionen kan bli vannskelig og bevise noe som helst den funket og det vet eg for bilen stod inne natten til levering og det ble faktisk kaldt inne i bilen selv om det var 19 grader i tempen ute! men airconditionen kan ha røket på vei hjem til han då! han skulle kjøre den fra Bergen til OSLO ca 50Mil og den strekningen er ikke akkurat kjent for og ha norges beste veier og for det eg vet så kan han ha kjørt den HARDT så det kan vere rør som har hoppet av/kjørt for hardt over humper så noe har knekt! kan vere så mye rart! så får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! jaja det løste seg til slutt! hehe det vil si: fikk en tekstmelding om at han hadde fikset det... ? gudene vet men han sa bare at eg skulle glemme det tenker heller at han har fått beskjed om at han ikke kommer noen vei med det kravet! men da var da det ute av verden så langt eg kan se i hvertfall og håper eg ALDRI hører noe mer fra han!

 

Tusen takk til alle som har svart meg på dette vanskelige spm hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår