Gå til innhold

Ang § 31-1. Generelt om vindu i kjøretøyforeskriften

Ranger emnet


brekyr

Anbefalte innlegg

Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

 

 

 

Er det noen som vet innholdet i standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966?

 

Videre står det i § 31-2.

Vindu på bil (direktiv 2001/92/EF)

4. Godkjenning: Ved godkjenning skal det fremlegges bevitnelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at motorvognen tilfredsstiller ovennevnte krav. Dette gjelder ikke når motorvognen (komponenten) er ledsaget av gyldig samsvarssertifikat og/eller er merket med typegodkjenningsnummer i henhold til direktiv 70/156/EØF. Alternativt kan motorvogn, deler eller tekniske enheter være godkjent og E-/e-merket i henhold til ovennevnte krav.

 

Vil dette si at om man finner ruter som oppfyller ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966 og er E merkede trenger man ikke dokumentasjon fra bilfabrikant?

 

Poenget med spørsmålene er å få klarhet om man faktisk kan få godkjent mørkere ruter foran B stolpe om man klarer å oppfylle disse kravene. Burde kanskje ha sendt dette til biltilsynet, men ønsker flere synspunkt.

 

Håper på saklige svar med begrunnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste biler har fargede ruter. Hvis du ser nøye så ser du et lite grønnskjær i ruta...

 

Takk, det ga igrunn ikke noe svar på det jeg spurte om. Selvfølgelig er det alltid et fargeskjær i rutene, men hvis du ville funnet en lovlig måte å få toning av ruter bak b stolpe til matche litt bedre med de foran B stolpe ville du sett etter grønnskjær i ruta di da? Tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet innholdet i standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966?

Jeg mener å huske at dette er en standard fra staten Pennsylvania som, i tillegg til mange andre krav til bilglass, stiller krav til at 70% av lyset slipper gjennom...

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værsågod... Du har vel aldri tenkt at den amerikanske standarden det her er snakk om kanskje omhandler den fargen du allerede har i ruta?

 

Det var et godt argument. Siden jeg ikke kjenner standarden er det vanskelig å få noe fornuftig ut av dette. Googlet om standarden, men har ikke blitt noe særlig klokere. Det nærmeste jeg har kommet var en patentbeskrivelse der det var snakk om å tilsette noe på ruta og brenne det inn om jeg forstod rett.

 

Får ikke vite hva som er rett før man vet hva standarden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest igjennom et utall av paragrafer og foreskrifter uten å bli noe klokere. Virker som om Den amerikanske standarden sier det samme som de norske foreskriftene.

 

Er det noen som vet om rutene man bruker er E merket, trenger man ikke dokumentasjon fra fabrikk eller kompetent uavhengig laboratorium for å få de godkjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte først av nysgjerrighet, så begynnte jeg å tenke på å skifte ruter i min egen bil.

 

Er ganske ny på det å modifisere og få ting godkjent, synes det er litt gøy å forske på vanskelige temaer og se mulige smutthull.

 

Virker ikke som om det er mange andre som delte den interessen, så legger det dødt nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår