Gå til innhold

Ødelagt girkasse m/ oljelekasje

Ranger emnet


Novek

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Fant ut i går at jeg hadde en oljelekasje, som drypper ganske "heftig" (en dam på ca. 15 cm på en natt). Det drypper fra midt mellom fremhjulene. (legger ved bilder).

214826

214827

214829

214830

(høy oppløsning)

 

Er det noen som vet hva som kan være lekk? Har også skrapelyder fra giret(nedi der, kan kjenne vibrasjoner i girspaken), som kommer når jeg slipper opp gassen. Skrapingen er borte når den clutchen er trykket inn, og når jeg gasser. Den er heller ikke der i lav fart (1. og 2. gir).

 

På forhånd tusen takk.:thanks

 

PS: Bilen står parkert frem til den skal på verksted, så ingen tror jeg kjører rundt i den tilstanden:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... er på en annen pc nå, men om du tenker på at de er veldig store, er det bare å kikke rundt, til du finner det "fokuserte" området. På første bildet er det nede til høyre. har dessverre ikke bedre bilder :(

 

Jeg tenker mest på at jeg ikke ser noen bilder i det hele tatt :)

Er det bare meg som ikke får sett bildene?

 

/M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ser ikke jeg heller, men ut i fra beskrielsen ser det ut som det lekker fra skjøten mellom motor og girkasse. vært borti samme feil på golf 4.

 

Jeg tenker mest på at jeg ikke ser noen bilder i det hele tatt :)

Er det bare meg som ikke får sett bildene?

 

/M

Skoda Fabia 1.9 TDI 09

misubitshi evolotion 2 2.0T

x omega 2.0 94 x baleno 99 1.6 4x4 x golf 1.8 94 x octavia 1.8t 99

EL - Dandy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være det... ser forresten bildene på flere maskiner her... rart.

 

Noen som vet hva dette kan koste å fikse på verksted?

 

Vil girkassa være ødelagt pga litt (ca. 5-6km for å komme meg hjem) kjøring med disse lydene?

 

Liten oppdatering:

Lydene er der når clutchen er trykket inn, men mye svakere. Også når bilen er jekket opp, og man dreier på fremhjulene er det svake knepp.

 

Hvordan kan jeg sjekke om det er skjøten, evt. hvordan fikse det?

 

Tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og kjøre 5-6 km med de ulyder fra girkassa er ikke noe jeg ville ha gjort, og pris er veldig vanskelig og si, men ville har dratt på minst to verksteder og foklart det og spurt der (PGA best pris), da får du ihvertfall en pris som kan stemme litt,

 

Ser bildene jeg og der STOORE

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet ut at det kan være bremsevæske som lekker, siden innholdet på beholderen er sunket med 1,5 - 2 cm. Den var godt over MAX, men er nå nede på max :p hva tror dere?

 

Skrapelyden, eller klikkelyden, er der ettersom farten er. Altså høres det ut som om det er tennene på et tannhjul e.l. som går sammen, metall mot metall, ettersom hvordan farten er.

 

Hvor lang garantitid har Skoda? Bilen har kun gått 89 000, så om girkassa er røket burde det dekkes av garantien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med den er nede på min og ikke max....

men hvis den har synket så mye på noen dager er det ikke tvil om at det lekker der, men gir kasse problemet dtt ville jeg har hørt om på vag, men merker du noe på kjøringa di da? er den vaskelig noen gir inn eller ut av gira? slår det noe i kassa? er du sikker på at det er kassa? hvis bilen går som normalt på alle girene, så høres det ut som det noe annet?

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen problemer med å gire, men det kommer noen "små ulyder" som høres ut som skraping eller knepping, eller som tannhjul som går i hverandre (altså raskere lyd, jo fortere jeg kjører). Bilen drar ellers som før på girene.

 

Eneste rare jeg har merket med giret har vært en gang rett etter jeg giret i fjerde, at den hadde en "voldsom" oppbremsing på giret, men kan være jeg satte den i andre. Pluss at en annen gang jeg satte den i revers og rygget, så stoppet den plutselig opp og "brummet". Måtte clutche og ta giret ut og inn igjen av revers.

 

Ang. lekasjen... det er kjølevæsken, ikke bremsevæsken jeg skulle skrive. Den hadde lenge vært omtrent 2 cm over max-streken, men er nå nede på max-streken.

 

Skrape-, kneppelyden fra "kassa" kom bare plutselig mens jeg lå i ca. 80 km/t uten at jeg hadde hatt noen spesiell form for akslerering... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du 1.6???

 

oljelekasje mellom motor å girkasse kommer oftest fra simringen på veiva..

 

årsmodell har du?

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår