Gå til innhold

Trimming uten å bytte motor?


Tridon

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å leke meg litt med Micra'n min, men uten å bytte ut enlitern som sitter i. Så langt har jeg bare bytta luftfilter, så luftinntaket ikke er så strupa som det er originalt. Annet enn litt mer lyd og at det er litt greiere å få fart i 4. og 5. gir så var det ikke all verdens merkbart:) Han bruker faktisk mindre bensin enn før.

 

Hva annet kan jeg gjøre med motoren? Jeg må innrømme jeg ikke har peiling på trimming, men jeg har hørt mumling om grenrør og å sette inn en annen kamaksel. Finnes slikt til Micra? Finnes det steder som chip'er Micra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K10, K11 eller K12?

 

Regner med at det kan være en K11, der ville det nok kunne hjelpe med en motstand på luftempsensoren eller vanntempsensoren til motorstyringa, ellers så ville jo ett effektanlegg kanskje kunne gitt litt. Du kunne jo hørt om noen kunne skaffe chip.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chip? Gi dere a gutter... Det øker effekten fra 39 til 41 hester eller deromkring (nei, jeg vet ikke hvor mye hester det er i en Micra, men det hørtes liksom så passe ut). Seriøs sugemotortrimming av en tusenkubikker gjør den slitsom som hverdagsbil dersom den skal ha særlig virkning, siden effekten vil komme på et veldig høyt turtall, men en passende turbo kunne vel vært noe. Da føles den som en trettenhundre, og det er jo vilt :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke riktig om det er k10, k11 eller k12. Det er en 1997 Micra 1.0 Tique. Vet ikke om det sier dere noe.

 

Om en chip øker effekten med om så bare 1 stusselig liten hest, så er det velkommen. Jeg tror det er 50 hester på den i følge vognkortet, og jeg regner ikke med å få en bil med 150 hk. Om jeg klarer å lure den opp i 60-70 hester med å jobbe litt med forskjellige ting så er jeg egentlig ganske så fornøyd :) Det betyr jo en økning på 20-40%, noe som i mine Micra-øyne er ganske så bra, hehe. Å betale mye for lite effekt er noe jeg regna med på forhånd, så det er intet problem egentlig.

 

Det blir nevnt effektanlegg. Jeg har hørt at en motor ikke kan ha for lite motstand, hvertfall ikke når den har lite slagvolum. Kan ikke et effektanlegg i værste fall ende opp med å redusere motorkraten?

 

Hva gjelder sensorene som blir nevnt, så må jeg innrømme at jeg aldri har hørt om dem dessverre. Sånn er det å være uvitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å være skikkelig vrang og vanskelig, så har jeg egentlig ikke så lyst å sette inn en turbo. Jeg har tenkt mere på en kompressor. Hvis det finnes steder som lager disse på bestilling, er det noe som går an å bruke på en slik motor? Eller er det ukompatibelt med denne motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår