Gå til innhold

Spleise sammen en vanlig plast støtfanger med glassfiber leppe.

Ranger emnet


Blast_off

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Uten at jeg vet pga manglende erfaring med spesifikt akkurat det så kan jeg ikke gi deg et svar sånn bastant sånn er det eller sånn er det ikke.

 

Men jeg ville da prøvd... MEN Det som er mye bedre er som du har muligheten til å poppe dem sammen med popnagler. Deretter kan du sparkle overgangen med fiber-armert stålplast - fås på biltema. Kanskje litt gelcoat eller noe sånt for å få en bra overgang... vanskelig å gi råd om alternativer når du ikke har bilde av de tinga du skal lappe sammen... alternativ metode kommer jo alt an på hvordan delene skal festes sammen, og hvordan det ser ut...

 

Men jeg ville om mulig funnet en måte å poppe dem sammen på før finpussen. På dette viset holder de sammen GARANTERT :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

min erfaring er så som så . jeg støpte på en ppe ( plast type) fanger med glassfiber duk osv . første runda gikk bra intil jeg hadde brukt den et halvt års tid og den hadde fått noen små skader\ sprekker her og der . når jeg begynte og fjerne fibern igjen for så og få få fiksa sprekker så slapp fibern fra plasten ( jeg varm kjørte ikke plasten eller fibern når jeg gjorde dette ) det endte med at jeg byggde ny fanger i stede ( det var raskere)

 

en løsning jeg har kommet opp med på dette problemeter og lakkere fangern før jeg støper ( med plast grunding og hele sullamitten ) for så og slipe over lakken og støpe på denne .

hvordan dette går gjenstår og se til vintern igjen da jeg må gjøre samme prosess med denne fangeren også .

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Å sammenføye to forskjellige materialtyper er alltid problematisk. Spesielt å sammenføye glassfiber med noe annet enn glassfiber, siden dette er ett helt dødt materiale. (For eksempel metall er langt mer påvirket av tempratursvigninger - uvidelse og sammentrekninger, enn det gf er)

 

Så i utgangspunktet ville jeg sagt at du har to muligheter:

 

1- Popp eller skru sammen fangerene, og gi faen i at det er en sprekk i mellom - og sparkle for all del ikke over sprekken. Det kommer GARANTERT til å sprekke opp igjen.

 

2- Bruk fanger og leppe som en plugg til støpeform. Fremgangsmåte og teknikker står det uendelig mye om på forumet her. Og få støpt deg en fanger i hel glassfiber. Bruk gjerne da orginalfangeren som feste og lim det nye glassfiberskjoldet utenpå.

 

Alternativt kan du bruke 3m`s karrosserilim. 2-komponent epoxybasert vidundermiddel. Koster skjorta, men sparer mye tid og problemer. Lim sammen begge delene og sparkle og lakk. Bruk poppnagler eller skruer for å holde delene sammen, men husk for all del å fjerne de etterpå, ellers sprekker sammenføyningen siden naglene og skruene har andre termiske og mekaniske egenskaper enn limet,(se over. I tillegg til selve limet trenger du også en spesial pistol for å få ut limet. Selges samme sted som du kjøper limet. I oslo selger de det for eksempel på Billakkspesialisten.

 

Og til slutt... Glassfiber er ikke lim, sparkel er ikke glassfiber og skal ikke brukes til noe annet enn å fylle sprekker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Det kommer GARANTERT til å sprekke opp igjen

 

Har poppa sammen GF hood til stålpanser og sparkla over etterpå, uten en sprekk etter brukbar lang tid. Så det går godt det, kommer bare an på hva sparkel du bruker. Vanlig sparkel fy fy, men fiber armert stålplast går veldig bra dersom du gjør det skikkelig!

 

Men som 328ci sier så er den absolutt tøffeste og mest riktige måten å gjøre det på, å lage en ny avstøpning i GF av hele sulamitten.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru og lim.

 

Lag oppfestning med å borre hull. (så sant det la seg gjøre)

Ikke lag for mange hull.

For som dem sier, glassfiber er flekser seg ikke.

Og bruk skriver på mutterene for å fordele kraften.

Slik det ikke det blir "vridning" på selve hullet.

 

Og du kan tilpasse det til det henger riktig.

Uten søl og vas.

 

Så limer du det fast.

Pass på at overflaten er grov nok til at limet får mekanisk binding.

Karroseri lim feks, fleste av disse er overlakkbare.

 

Jaja denne tråden var jo ikke gammel :klovn:

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja denne tråden var jo ikke gammel

 

Er jo sånn med forum at det er ikke bare trådstarter som får hjelp. Er jo nyttig for andre, så å ta opp gamle tråder er jo i utgangspunktet ingen skam :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring er så som så . jeg støpte på en ppe ( plast type) fanger med glassfiber duk osv . første runda gikk bra intil jeg hadde brukt den et halvt års tid og den hadde fått noen små skader\ sprekker her og der . når jeg begynte og fjerne fibern igjen for så og få få fiksa sprekker så slapp fibern fra plasten ( jeg varm kjørte ikke plasten eller fibern når jeg gjorde dette ) det endte med at jeg byggde ny fanger i stede ( det var raskere)

 

en løsning jeg har kommet opp med på dette problemeter og lakkere fangern før jeg støper ( med plast grunding og hele sullamitten ) for så og slipe over lakken og støpe på denne .

hvordan dette går gjenstår og se til vintern igjen da jeg må gjøre samme prosess med denne fangeren også .

 

 

 

Når vi skal støpe på plast primer vi med feks vinylester 9500 den er veldig grei, siden den har gummi i seg

Jobber som Plast Mekaniker på heltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holoy!

 

Det går helt fint å lime sammen herdeplast og temoplast. Da må man bruke rett type lim. Det og blande sammen herdeplast og termoplast blir bare tull.

 

Når jeg repearerer eller bygger om en støtfanger i termoplast så bygger jeg opp med herdeplast, men når dette skal sammenføyes så må man bruke et lim som er kompatibel med begge delene. Der bruker jeg Araldite.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår