Gå til innhold

F#&%¤ beltekontroll

Ranger emnet


Brandtenborg

Anbefalte innlegg

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Pacmania

Fatter ikke at folk ennå ikke har fortstått at bilbelte faktisk FUNKER! det er utrolig at enkelte her inne vil sette livet på spill bare ved å ikke bruke belte... Brukerene her inne er nok en gruppe som er veldig utsatt for kræsjer i forhold til andre.. hvofor kan man ikke bare bruke det sikkerhets utstyret en bil har?

 

har selv erfaring at bilbelte fungerer meget bra..

 

hilsen en som slapp ett halvt år på sykehus pga at han brukte bilbelte..

 

 

På vei til gatebil i høst hadde jeg en "interessant" diskusjon med kameraten min om bil. Den dreide seg om at jeg hadde tenkt å bytte ut bilen min med noe litt mer morsomt.

 

Han kameraten som kjørte hadde en bmw e36 fra 1991, så sa jeg at jeg godt kunne tenkt meg en lignende bil som han, men ville ikke ha så gammel for jeg vil ikke ha bil uten airbag. Da var det han glimtet til med følgende utsagn:

 

"Airbag? Nei fy faen! Jeg skal aldri ha bil med airbag for da kan jeg ikke ha momo ratt!"

 

Bra noen har skjønnt det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo kjøpt ganske tøffe "momo" lignende ratt med airbag da :) men skal man absolutt ha momo ratt kan det jo være en fordel med litt bedre belte så du ikke knuser skallen mot det ganske så harde rattet da.

 

 

uansett:

 

For et år siden blei jeg stoppa i beltekontroll, var to sånne lokal politi fra lensmann kontoret:

 

hadde bare vært på butikken og kjørte hjem, jeg og dama.. jeg hadde ikke tatt på meg belte, vet ikke helt hvorfor, men er 2 min og kjøre fra butikken.

 

blei stoppa, og han som sto og stoppa peka at jeg skulle kjøre inn til siden rett forbi han.. makkeren hans sto og skrev bot til en annen bil.

 

når jeg hadde stoppa, dro jeg på meg beltet, dama bare "hva gjør du?"

 

så kom han og spurte etter førerkort, jeg bare ga han det og spurte hva det gjalt?

 

han sa at det var beltekontroll. Da svarte jeg at bra jeg har belte på meg da og smilte til han..

da ble han passe satt ut og sa, "men du hadde jo ikke belte på deg?" jo klart det sa jeg.. hadde sort genser på meg, og sota bakruter så det hjalp meg nok litt (golf2)

 

følte meg ganske kul når jeg kjørte derifra hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ScoopeX

Du får jo kjøpt ganske tøffe "momo" lignende ratt med airbag da :) men skal man absolutt ha momo ratt kan det jo være en fordel med litt bedre belte så du ikke knuser skallen mot det ganske så harde rattet da.

 

 

uansett:

 

For et år siden blei jeg stoppa i beltekontroll, var to sånne lokal politi fra lensmann kontoret:

 

hadde bare vært på butikken og kjørte hjem, jeg og dama.. jeg hadde ikke tatt på meg belte, vet ikke helt hvorfor, men er 2 min og kjøre fra butikken.

 

blei stoppa, og han som sto og stoppa peka at jeg skulle kjøre inn til siden rett forbi han.. makkeren hans sto og skrev bot til en annen bil.

 

når jeg hadde stoppa, dro jeg på meg beltet, dama bare "hva gjør du?"

 

så kom han og spurte etter førerkort, jeg bare ga han det og spurte hva det gjalt?

 

han sa at det var beltekontroll. Da svarte jeg at bra jeg har belte på meg da og smilte til han..

da ble han passe satt ut og sa, "men du hadde jo ikke belte på deg?" jo klart det sa jeg.. hadde sort genser på meg, og sota bakruter så det hjalp meg nok litt (golf2)

 

følte meg ganske kul når jeg kjørte derifra hehe :)

 

hehe ..

Kjenner en kar som måtte betale pga sort genser ..

De så ikke beltet og anntok at han hadde tatt det på etter at han så dem .. Tror han hadde tenkt å ta saken ganske langt, men tror ikke det ble noe av det ..

Husker ikke utfallet ..

 

Surt iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, kjipt for han det..

 

Tror det har mye og si om begge eller bare en av politimennene ser det.. 750,- er jo ikke allverden, men kjekt og slippe unna likevell..

 

blei forresten stoppa i billys kontroll i høst.. alt gikk greit til en anna politimann pekte på extralysene på bilen (mx5).

 

Da begynte han og snakke om at de skulle slå seg av når

hovedlysene var på.. (og det stemmer jo)

klarte heldigvis og snakke meg fra den og, fortalte at bilen var nettopp kjøpt, så spurte han om at de var orginalt montert, ja de er orginale på denne biltypen ..(hihi, er jo seff jeg som har montert de)

han sa at egentligt skulle jeg ha hatt bot, men siden jeg ikke var klar over det siden de var orginalt monterte,

så slapp jeg unna med og love at jeg skulle fixe det.. var og handla et par releer på biltema, så nå funker de som de skal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KaiFred

Ser ikke problemet med å la folk bestemme over beltebruk selv

jeg, det går jo kun utover en selv om man ikke har det på og

noe skulle skje...

(greit at man har ansvaret for at folk under 15 i bilen har det på,

da handler det om andre sitt liv og helse)

 

er lei av overformynderiet her til lands... hmmf :rolleyes:

 

Alle tenker omtrent like langt som sin egen nese på dette forumet.

 

Det som er litt kjedelig er jo at når DU er tosk og kjører uten belte, og lemlestes for livet, så er det JEG som må betale for sykehusoppholdet ditt og sosialen din med MINE skattepenger.

 

Så nei, det går ikke bare utover deg.

--

Hybris / Thorbjørn

http://www.getawayinoslo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Brandtenborg

Jeg har faktisk vert med i ulykke hvor det ikke ble brukt bilbelte og sett hvordan det har gått... Pluss at jeg selv mistet kontrollen over en bil sånn at jeg havnet inn i et brofundament... Skulle gjerne brukt beltet da... Håndbrekket i ræva var ikke godt....

 

Satt på med en kompis når han kjørte i en stolpe i 70kmt med en GOLF 4, stolpa flytta seg ikke så jeg fikk blåmerke over brystet og hoftene etter beltet, samtidig som jeg fikk testa airbagen, må si den funker bra, men jeg hadde setet helt tilbake så belte stramma godt før jeg traff airbagen. Fikk "forstua" brystkasse som de kalte deg og litt blodsmak i kjeften ellers ok..

 

Har aldri hatt airbag i noen av mine biler men jeg skulle gjerne hatt det.

 

En som kjøpte bil av meg en gang sa han led av fartsgalskap (mista lappen 9 ganger) han sa han hadde sitti fast 3 ganger i bilvrak pga bilbeltet, så han hadde fobi mot å ha det på, han hadde visst nok lege erklæring på at han slapp å bruke beltet. Men nye regler gjorde at den ikke gjaldt lenger så han skulle ha seg veteranbil :-).. Merkelig skrue igrunn..

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

En som kjøpte bil av meg en gang sa han led av fartsgalskap (mista lappen 9 ganger) han sa han hadde sitti fast 3 ganger i bilvrak pga bilbeltet, så han hadde fobi mot å ha det på, han hadde visst nok lege erklæring på at han slapp å bruke beltet. Men nye regler gjorde at den ikke gjaldt lenger så han skulle ha seg veteranbil :-).. Merkelig skrue igrunn..

 

 

Hvis han ikke hadde hatt belte så ville han vel antageligvis bare sittet fast i vraket én gang.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pacmania

Fatter ikke at folk ennå ikke har fortstått at bilbelte faktisk FUNKER! det er utrolig at enkelte her inne vil sette livet på spill bare ved å ikke bruke belte... Brukerene her inne er nok en gruppe som er veldig utsatt for kræsjer i forhold til andre.. hvofor kan man ikke bare bruke det sikkerhets utstyret en bil har?

 

har selv erfaring at bilbelte fungerer meget bra..

 

hilsen en som slapp ett halvt år på sykehus pga at han brukte bilbelte..

 

hvordan vet du sikkert at du slapp et halvt år på sykehus? vet

man hvor skadet man evt hadde blitt uten belte? jaja :)

 

Jeg har ikke betvilt om sikkerhetsbelte funker, er vel ikke tvil

om at hvis man smeller i f.eks 90 km/t så har man større sjans til

å overleve med belte på.

Det jeg mener et at det bør være opp til hver enkelt om man vil

benytte seg av sikkerhetsbelte. Det er mitt valg om jeg blir

skadet/drept pga min "dumhet"...

 

Har selv erfaring med at det kan gå fint uten belte også,

utforkjøring i 140 km/t med en gammel sliten kadett - ingen skade

hardt møte med fjellvegg i 90 km/t med en corolla - ingen skade.

 

hilsen en som vil ta egne valg når det gjelder eget liv og helse ;)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Walter_Melon

Og her er en hilsen fra en som har stupt kråke i 70 med en Hyundai Accent, MED belte. Ingen skader.

 

Har også vært med på å ta fire rundkast ut i grøfta for å stoppe i et et tre i 80 km/t i en Rover 75. MED belte. Ingen skader.

 

Mitt valg med hensyn til min egen helse er derfor følgende: "Airbag & Belte"

 

fint for deg :)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KaiFred

Det jeg mener et at det bør være opp til hver enkelt om man vil

benytte seg av sikkerhetsbelte. Det er mitt valg om jeg blir

skadet/drept pga min "dumhet"...

 

hilsen en som vil ta egne valg når det gjelder eget liv og helse ;)

 

Ja, helt enig.

En dødsulykke koster samfunnet 21 millioner kroner.

Hadde vært idiotiske og respektere skattebetalernes penger såpass at du brukte to sekunder på og ta på deg sikkerhetsbeltet.

 

Og for ikke og snakke om traumene til de som må tørke deg opp fra en fjellvegg eller lignende.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår