erik83 Skrevet Mai 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2008 Hei, Jeg har i lenger tid hatt noen mindre problemer med min Audi A4 '96 1.8, men nå er det vel på tide å få fikset greiene. Feilbeskrivelsen først: Bilen starter og går helt fint når motor er kald. Jeg kjører frem og tilbake til jobb 15km hver dag uten problemer. Når jeg har kjørt en del lenger, og gjerne litt hardt, slik at motoren er varm, så er det ofte svært lett å kvele motoren når jeg f.eks har stoppet for rødt lys. Jeg må da gjerne gi litt ekstra gass når jeg slipper ut clutchen. Dersom motoren blir kvelt og stopper, eller jeg evt. tar et kort stopp i et par minutter, er det ofte vanskelig å få start igjen. Motoren tenner, men det høres rett og slett ut som den blir kvalt. Litt ekstra gass hjelper. Jeg føler også (kanskje bare en følelse) at motoreffekten er noe dårligere på varm motor. VAG-COM feilkode: 15-00 - Adaptation Limit (Add) Not Reached Jeg har mange teorier, så kanskje noen kan hjelpe meg å eliminere noen av de: - LMM - Gasspjeld - Turtallssensor - Lambda Alle disse feilene burde vel imidlertid gi andre og mer konkrete feilkoder? Jeg hadde tidligere også en feilmelding på et eller annet med gasspjeldet (throttle body). Jeg kjørte TBA(throttle body adaptatation) med VAG-COM og fikk bort den feilmeldingen, men uten at dette hjalp på de andre symptomene... Hva kan være galt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skarlberg Skrevet Mai 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2008 LMM er det nok ikke...hadde det vært den, så kan du bare koble den ut. da går den i nødmodus... lambdan har jeg heller ikke noe tro på.. Enten det kan være at bilen får for mye lite bensin.. sjekket bensin filteret da? Siter Audi A4 Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Murne Skrevet Mai 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2008 Bensinfilter kan være en årsak men da ville du nok hatt noen problemer på kald motor og. Adaption tyder på at du sliter med et deffekt gasspjeld i og med at du har kjørt adaption på det og du får denne melding nå. Prøv imidlertid og kjøre en ny adaption etter boka, slik ross-tech beskriver det. Siter Vrt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik83 Skrevet Mai 30, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2008 Jeg har kjørt TBA som beskrevet av Ross-Tech (har forsøkt flere ganger). Det fikset som sagt feilmeldingen jeg hadde først, men det hjelper definitivt ikke på problemene. Jeg finner ingen beskrivelse på Ross-Tech sine sider på akkurat den feilmeldingen jeg har, men på "Adaptation limit exceeded" (00561) står det at man bør sjekke bensintrykk, LMM, luftinntak og eksos og injector. Jeg fatter imidlertid ikke hvorfor bilen går som en klokke så lenge den ikke er varm... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Murne Skrevet Juni 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2008 Vell varme har jo som kjent effekten av og utvide metall. gasser blir fortere flyktige osv. En tanke er jo at du bør skjekke over vakum slanger på gasspjeldet. Men det du egentlig burdet lete etter er lekasjer hvor bilen din kan suge falsk luft, det væres i pakninger (innsug, gasspjeld) slanger fra lmm osv. Symptomene du beskriver er hvertfall identiske med en motor som suger falsk luft. Siter Vrt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik83 Skrevet Juli 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2008 Tenkte bare jeg skulle oppdatere litt: Har hatt bilen inne til diagnose hos Auto-Sentrum i Bergen i dag. De skal visst nok være rimelig dyktige på sånt... De fant flere feilkoder, men målingene viste ikke så mye galt, bortsett fra at LMM en kort periode viste helt gale verdier. Jeg fikk beskjed om å komme innom igjen i morgen for å sjekke feilkodene og kjøre noen målinger igjen. Han mistenkte at LMM periodevis fusket. Nå håper jeg at det bare er å bytte LMM, som er en enkel sak... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik83 Skrevet Juli 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 LMM byttet, hjelper ikke det spor. Snakket med Auto-Sentrum igjen og fikk spm. om bensinfilter var byttet i det siste. Jeg har i alle fall ikke byttet de 2 årene jeg har hatt bilen, så jeg plukket av det gamle bensinfilteret. Filteret er et originalt VW/Audi filter fra 1995 (da bilen var ny!), så det ser ut til at bilen har gått 178000 km over 13 år uten å få byttet bensinfilter... Jeg monterer et nytt filter og bilen ser faktisk ut til å fungere helt supert! Jeg vet at den forrige eieren ikke akkurat har holdt bilen godt, men dette er jo helt sykt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skarlberg Skrevet Juli 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 LMM er det nok ikke...hadde det vært den, så kan du bare koble den ut. da går den i nødmodus... lambdan har jeg heller ikke noe tro på.. Enten det kan være at bilen får for mye lite bensin.. sjekket bensin filteret da? Må nesten sitere meg sjøl her asså hehe;) Siter Audi A4 Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.