Gå til innhold

8 ventiler --- > 16 ventiler

Ranger emnet

Cheron

Anbefalte innlegg

Har mottat brev fra Harald A. Møller i dag...

" Ombygging av Volkswagen II Golf GTI til GTI 16V må følgene deler fra 16V-utførelsen benyttes:

- komplett motor med nødvending elektronikk

- spoiler foran

- kjøleluftslanger til skivebremser foran

Vi vil samtidig minne om at bilen etter enhver ombygging må forevises den lokale Trafikkstasjon for godkjennelese.

Med vennlig hilsen

Pr. HARALD A. MØLLER

Deler til BMW 525 TDS - E34 og VW Transporter T4 er av interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ok. men da tar jeg en telefon i morgen å skaffer meg no paper :)

Større skiver blir det hvertfall.. ikke bare for bedre ytelse, men selvfølgelig look'en ;) Hva med greenstuff klosser? hørt at de ikke støver så jævla mye, og det er jo en fordel når man kjører på hvite felgs..

- 90 mod Jetta (under ombygging)

dvs. ingen bil for øyeblikket!!!!

x 85 Mazda 626 GT

x 85 Golf mk2 gti

x 83 Golf mk1 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent med store skiver, spesielt om de har mønster. Slissede skiver gnager naturligvis litt mer på klossene da, men pytt pytt. Det er visst lettere å vaske støvet som kommer fra ebc bremsene sammenlignet med "vanlige"

1984 Volkswagen Golf GTI

1987 Audi 90 2.2E

1987 Volkswagen Golf 1.8i GL

1981 Volkswagen Golf C

- - -

1986 Volkswagen Golf 1.8 CL (R.I.P.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nitewlkr

neivel..... hvem andre enn importøren skulle sette kravene da???

Vel det kan godt hende noen har bestemt at dette er deler som må benyttes ifm ombygging... Men da er ikke det lenge siden tipper jeg.... I papirene til møller så står det hva som er forskjellen på de to biltypene en ønsker å bygge mellom. Skal du bygge fra CL til Gti G60 så står det en hel del om hva som er forskjellen på disse to... Har det papiret en plass her.... Men det er jo selvsagt ikke alle disse tingene som er krav for å få bilen godkjent.... Du trenger ikke nødvendigvis Hjulbuelister for å få godkjent en CL som G60.... Dessuten så har det aldri vært importøren som har satt kravene... Det papiret er en rettledning/beskrivelse fra produsenten ang hva som er forskjellen på 2 biler. Når biltilsynet har den, så bestemmer de hva som er krav og ikke krav. Evt hvis en skal selge et ombygg så bestemmer kunden hva som er krav og ikke krav. Så.... Ja.....

Jeg har forresten bygget om fra GTI til G60 før, og INGEN krever at du skal ha luftekanalene til bremsene...

Svaret på spørsmålet ditt blir vel.....:

Biltilsynet!!!

thumpsup Go for it.......

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Sonick!

Nå hadde jeg et papir som omhandlet ombyggingen fra hvilkensomhelst CL, GL, GTI da, men det er ganske likt....

Hvem tror at biltilsynet er interessert i om du har bensintank, plastikkskjermkanter, original G60 eksos, radiator og det greiene....? Møller lister opp forskjellene, Biltilsynet bestemmer hva som er krav for godkjenning. Da er det bremser og drivverk det går i... Gjort dette før.... Dessuten får man det godkjent med andre bremser og, tilsynet ser på dette som en minimums dim.. Brembo med TÜV duger godt det og for å si det sånn. Ser det brevet er datert i okt 2001, det ser littegrann annerledes ut i dag, men gjør samme nytten.

Uansett så er det Biltilsynet som godkjenner denne type ombygg. Papiret viser hva som er standarden på en bil i forhold til en annen, og tilsynet trenger en bekreftelse på at de NØDVENDIGE komponenter er byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GolfG60Syncro

Takker Sonick!

Nå hadde jeg et papir som omhandlet ombyggingen fra hvilkensomhelst CL, GL, GTI da, men det er ganske likt....

Hvem tror at biltilsynet er interessert i om du har bensintank, plastikkskjermkanter, original G60 eksos, radiator og det greiene....? Møller lister opp forskjellene, Biltilsynet bestemmer hva som er krav for godkjenning. Da er det bremser og drivverk det går i... Gjort dette før.... Dessuten får man det godkjent med andre bremser og, tilsynet ser på dette som en minimums dim.. Brembo med TÜV duger godt det og for å si det sånn. Ser det brevet er datert i okt 2001, det ser littegrann annerledes ut i dag, men gjør samme nytten.

Uansett så er det Biltilsynet som godkjenner denne type ombygg. Papiret viser hva som er standarden på en bil i forhold til en annen, og tilsynet trenger en bekreftelse på at de NØDVENDIGE komponenter er byttet.

Så ring og spør biltilsynet om hva du må gjøre for å få godkjent en GTI 8V med 16V.... da får du til svar at bilen teknisk må tilsvare produsentens spesifikasjoner for den modellen levert med den motoren og de henviser deg da til produsenten..... og såklart det kosmetiske er ikke nødvendig

men G60 breddere kan være nødvendige for at org G60 hjul ikke skal stikke utenfor (noe som ikke er tillatt)

har hatt en ombygget G60 på tilsynet selv så jeg snakker av erfaring...

og ang luftekanaler til bremsene er det 16V før 89 som har disse i egen frontleppe..... G60 har som kjent "90" fangere

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nitewlkr

Så ring og spør biltilsynet om hva du må gjøre for å få godkjent en GTI 8V med 16V.... da får du til svar at bilen teknisk må tilsvare produsentens spesifikasjoner for den modellen levert med den motoren og de henviser deg da til produsenten..... og såklart det kosmetiske er ikke nødvendig

men G60 breddere kan være nødvendige for at org G60 hjul ikke skal stikke utenfor (noe som ikke er tillatt)

har hatt en ombygget G60 på tilsynet selv så jeg snakker av erfaring...

og ang luftekanaler til bremsene er det 16V før 89 som har disse i egen frontleppe..... G60 har som kjent "90" fangere

Ja nå trenger ikke jeg å ringe biltilsynet for mora til bestekompisen min jobber på trafikkstasjonen her. Dessuten så var jeg med og godkjente en ombygga G60 for ikke lenge siden. Har og vært involvert i godkjenning av rundt 10andre biler av ymse slag.

Når jeg hadde kontakt med biltilsynet sist ang ombygging, så fikk jeg til svar at det må foreligge et papir fra bilprodusent på hva tekniske spec's den "nye" bilen har. De henviste dengang til Bertel O Steen, da det gjaldt 200E-300E ombygg. Deretter må bilen forevises en av deres trafikkstasjoner, eller en kan levere en bekreftelse fra merkeverksted på at komponenter som "påvirker hvorvidt bilen er i forskriftsmessig og forsvarlig stand" er byttet.

Og hvis en CL skal bli teknisk tilsvarende en G60 så må man gjøre mer enn det som står i den lista til Harald....

I tillegg kan det være verdt å nevne at man får godkjent hva som helst uten biltilsynets velsignelse, hvis man har TÜV papirer. Det er mye lettere. Har vært med på Mi16 i 205, M5 i 318i og diverse.

En ting skal iaffall være sikkert. Hvis Leif Egil var interessert, så skulle jeg glatt ha fått Gti'n hans godkjent som 16V uten de luftekanalene. Dette blir bare litt tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...