Gå til innhold

Førstegangsbygger/poster trenger hjelp/tips om komplett stereo og bygging:)

Ranger emnet


timmy!!!

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med mitt første ordentlige bil-prosjekt, en Peugeot 206SW GTi, altså en liten stasjonsvogn.

I denne bilen vil jeg ha et solid anlegg, det jeg er ute etter er pen lyd, men samtidig såpass power at jeg kan spille det jeg vil, og litt til. Trenger også litt tips til bygging, tenker da mest på utforming av kasse, element vendt inn/ut, lukket kasse vs portet, osv.

Jeg har forhørt meg med flere forhandlere men er ute etter litt mer nøytrale svar og tips:)

 

Så langt har jeg satt inn en Pioneer AVH P5900DVD-spiller,

og er ute etter:

-komponentsett foran(6,5")

-høyttalere til dørene bak (litt usikker på størrelsen her)

-basser (har sett for meg èn 12")

-forsterker(e)

-kondensator

-kabler etc.

Budsjett kan vi se litt på som det kommer, er ikke ute etter å vinne db-drag men gjerne et respektabelt resultat. Vil ha solid, god lyd og akkurat litt mer trøkk enn det jeg strengt tatt trenger.

 

Har kikket på noen elementer, tilbakemelding/evt andre tips?

-Rockford Fosgate T162S, komponentsett foran

-Rockford Fosgate T162C evt. T152C, bakhøytalere, kommer an på hva dørene tillater meg

-Rockford Fosgate T112D2 evt. T112D4, basselement (ikke helt sikker på hva det vil si å velge forskjell på 2 og 4ohm)

-Rockford Fosgate Power 1000 - 5-kanaler, 25års-jubileum forsterkeren.

 

Jeg må ikke absolutt ha Rockford Fosgate, bare det jeg har sett mest på, har f.eks. hørt mye bra om f.eks. MB Quart!?

Trenger sårt tips på det som tipses kan:)

-Peugeot 206sw GTi, ´03

(x) Peugeot 405mi16, ´88

(x) Nissan Sunny,´92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se, ender du på 15-16000,-pluss kabler med de tingene du nevner. Det betyr at frontsettet som skal gjengi det meste av frekvensområdet, kun utgjør 10%. Etter min mening er dette helt feil prioritering hvis du fokuserer på pen lyd i stedet for høy lyd.Jeg ville også ha kuttet ut høyttalere i dørene bak, de bare roter til lydbildet. Jeg ville også ha valgt separate forsterkere for frontsett og sub. Her er et eksempel på en kombinasjon fra Dynabel til omtrent samme totalpris:

 

Pug206SW.jpg

 

 

Når det gjelder kassevalg, så vil jo det være avhengig av hvilket element du velger. Pen lyd kan du få fra alle kassetyper, men lukket og bassrefleks er vel de som er enklest å beregne. Det er tre ting som ikke kan kombineres, og det er liten kasse, dyp bass og høy følsomhet. Du kan bare velge 2 av egenskapene. Dvs at hvis du velger liten kasse og dyp bass, kreves det mye effekt for å spille høyt. Kan du godta en stor kasse, slipper du unna med mindre forsterkerkraft.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, etter en rask prissjekk på nett finner jeg disse ca.-prisene:

RF t162s front: ca 3800

RF t162c bak: ca 1300

RF t112d2 basser: ca 3000

RF Power 1000 forsterker: ca 10000

Så blir vel ca 18000 for elementene minus evt rabatter og ja, er vel ca dette prissjiktet jeg sikter på.

 

Jeg kan jo først legge til at jeg hører på veldig mye forskjellig musikk, men skal det være noe hovedkategorier går det mye i hiphop og elektronisk musikk. Hører også på noe rock. Har derfor tenkt på forsterker til bassen med egen fjernkontroll så jeg kan regulere bassen etter musikken. Lurt?Ulurt?

 

fhl123:

Er det en grunn til at du ikke ville brukt RF?Har hørst SEAS nevnt flere ganger men i og med at jeg er ganske grønn på hvordan diverse elementer spiller tar jeg gjerne imot sammenligninger hvis noen har erfaringer!?

Du sier også at du ville droppet høyttalere bak helt grunnet lydbilde, hvordan vil lydbildene oppleves anneredes? Har dette noe med plassering?At de sitter i dørene istedetfor f.eks. i en hatthylle, evt i bagasjen?

Jeg vil at lydbildet skal være bra i hele bilen, også for de som evt sitter bak..Ville det vært noe å bygge inn diskanter i dørene bak og kjøre komponentsett der óg?

Når det kommer til egen dedikert forsterker til bass hadde jeg i utgangspunktet også tenkt på det, synes bare spesifikasjonene på denne RF-forsterkeren så imponerende ut:) Men dette vil du altså fraråde?

 

Når det kommer til kasse kunne jeg jo selvfølgelig tenkt meg å ha litt plass til overs, men fokuset er bra lyd så jeg bygger det som trengs. Har utformingen på kassen noe å si?Er det f.eks viktig at kassa har rene enkle linjer?Eller er det kun totalvolum som teller?

Tusen takk for konstruktiv hjelp!

-Andreas

-Peugeot 206sw GTi, ´03

(x) Peugeot 405mi16, ´88

(x) Nissan Sunny,´92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fhl123:

Er det en grunn til at du ikke ville brukt RF?Har hørst SEAS nevnt flere ganger men i og med at jeg er ganske grønn på hvordan diverse elementer spiller tar jeg gjerne imot sammenligninger hvis noen har erfaringer!?

Du sier også at du ville droppet høyttalere bak helt grunnet lydbilde, hvordan vil lydbildene oppleves anneredes? Har dette noe med plassering?At de sitter i dørene istedetfor f.eks. i en hatthylle, evt i bagasjen?

Jeg vil at lydbildet skal være bra i hele bilen, også for de som evt sitter bak..Ville det vært noe å bygge inn diskanter i dørene bak og kjøre komponentsett der óg?

Når det kommer til egen dedikert forsterker til bass hadde jeg i utgangspunktet også tenkt på det, synes bare spesifikasjonene på denne RF-forsterkeren så imponerende ut:) Men dette vil du altså fraråde?

 

-Andreas

 

Jeg bommet på en bokstav på frontsettet, og trodde derfor at det kostet 1590,-. Beklager dette!

 

Når det gjelder RF, så kjenner jeg kun merket av omtale. De var jo en av de store tidligere, men såvidt jeg har forstått rundt om på diverse forum, har de tapt seg de siste årene. Når det gjelder anlegg med vekt på SQ(lydkvalitet), er det sjeldent å se RF nevnt.

 

Seas var kun et tilfeldig forslag. Andre alternativ kan være Focal, Morel, Hertz, Pioneer PRS, DLS samt mange andre. Det beste er vel å stikke innom noen forhandlere og høre litt på de ulike merkene selv.

 

Musikk innspilt i stereo gjengis best av to høyttalere foran lytter. Når du monterer høyttalere bak i bilen, roter du til stereobildet. Det er klart at du kan ha noen koakser i bakdørene med tanke på passasjerer, men jeg ville hatt muligheten til å skru de av når baksetet er tomt. Selv ville jeg brukt pengene på andre ting.

 

RF-forsterkeren er sikkert god, men jeg hadde valgt en mer fleksibel løsning enn en 5-kanaler.

 

For å få god lyd i en bil, er det viktig at ikke alt rister og klirrer. Av den grunn kan det være lurt å investere noen kroner i demping. Riktig montering og demping er nok mye viktigere enn de fleste er klar over. Her er et eksempel på hvordan det kan gjøres.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bommet på en bokstav på frontsettet, og trodde derfor at det kostet 1590,-. Beklager dette!

 

Når det gjelder RF, så kjenner jeg kun merket av omtale. De var jo en av de store tidligere, men såvidt jeg har forstått rundt om på diverse forum, har de tapt seg de siste årene. Når det gjelder anlegg med vekt på SQ(lydkvalitet), er det sjeldent å se RF nevnt.

 

Seas var kun et tilfeldig forslag. Andre alternativ kan være Focal, Morel, Hertz, Pioneer PRS, DLS samt mange andre. Det beste er vel å stikke innom noen forhandlere og høre litt på de ulike merkene selv.

 

Musikk innspilt i stereo gjengis best av to høyttalere foran lytter. Når du monterer høyttalere bak i bilen, roter du til stereobildet. Det er klart at du kan ha noen koakser i bakdørene med tanke på passasjerer, men jeg ville hatt muligheten til å skru de av når baksetet er tomt. Selv ville jeg brukt pengene på andre ting.

 

RF-forsterkeren er sikkert god, men jeg hadde valgt en mer fleksibel løsning enn en 5-kanaler.

 

For å få god lyd i en bil, er det viktig at ikke alt rister og klirrer. Av den grunn kan det være lurt å investere noen kroner i demping. Riktig montering og demping er nok mye viktigere enn de fleste er klar over. Her er et eksempel på hvordan det kan gjøres.

 

Frode

 

Takker!

Får vel se om jeg ikke prøver meg på noe annet enn RF ja skjønner jeg:) Får ikke store tilbakemeldinger på det annet enn fra forhandler.

Men hvis det står mellom 2-og 3-veis frontsett, vil f.eks et Morel Elate 6-2 (2-veis) komponentsett foran supplert med en god 12" basser være en bra løsning?

Skal også legge plater i dørene og bagasjeluka og ha tektyl under bilen, har hørt dette skal hjelpe på litt.

Det jeg er mest usikker på er vel hva slags elementer jeg skal gå for, synes det er vanskelig å høre hva jeg liker best i diverse demo-rom da jeg ikke heller får hørt de forskjellige ved siden av hverandre. Noen som vet om noen forhandlere i oslo-området med litt diverse utstilt?

-Peugeot 206sw GTi, ´03

(x) Peugeot 405mi16, ´88

(x) Nissan Sunny,´92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår