uberhenrik Skrevet Mai 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2008 kjørte igjennom sverje, da begynte girkassen å lage lyder på alle gir untatt 4 giret. tok båten over til danmark og kjørte nedover, da det plutselig smallt i girkassa, og jeg mistet alle gir untatt 4 giret. Jeg kom meg dit jeg skulle på kun 4 giret, men jeg kommer meg nok ikke tilbake til norge på et gir. Så jeg må bytte girkasse før jeg drar tilbake til norge på lørdag. Det jeg lurer på er hvilke girkasser passer rett over på en 740 86 model b230a motor m47 gir. vet at det er enklest å bytte til en m47 men det er også den svakeste kassa. passer m45 rett over også? uten å bytte mellomaksel? hvordan er det med m46? på forhånd takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mai 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2008 m45 kassa er for kort. Vet ikke om det er mulig å bygge om med mellomaskling fra 240. Enkleste er å bytte til en m47 kasse fra en anen 740, eventuelt m46, men da må du ha med mellomaksling. Husk også at utgående aksling på 240 ikke er lik den på 740, så en 240 kasse vil ikke passe på mellomakslingen din. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet Mai 1, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2008 m45 kassa er for kort. Vet ikke om det er mulig å bygge om med mellomaskling fra 240. Enkleste er å bytte til en m47 kasse fra en anen 740, eventuelt m46, men da må du ha med mellomaksling. Husk også at utgående aksling på 240 ikke er lik den på 740, så en 240 kasse vil ikke passe på mellomakslingen din. hmm da må jeg finne en 740 kasse da, skal innom noen bilopphuggere i morgen. får håpe de har noe brukbart. hvordan kan jeg teste om en kasse er i grei stand uten å sette den på bilen og kjøre? kilometer stand er jo en ting.. men vet jo ikke hvordan den har blitt kjørt med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mai 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2008 kilometer stand er jo en ting.. men vet jo ikke hvordan den har blitt kjørt med. Lav km-stand er ett pluss. Ikke ta fra biler som er stylede eller ser ut som rånerbiler, de kassene har garantert fått kjørt seg. Prøv også å ta fra en nyere bil. m47-II kom en plass rundt 1990(?) og skal være mer solid enn den gamle m47 kassen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mai 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2008 yep,yep..var vel med facelift'en til 740'n at det kom ny kasse tror jeg at jeg har hørt og. Ikke at det er noen solide kasser, og til en B230A kan du nok med sikkerhet kjøpe hvem som helst kasse i god stand. Når du skal kjøpe kasse, så gjør du først EN ting: -Tar ut bunnpluggen og sjekker magneten! Er det noen "større" spon der, så driter i den kassa...for da er den mest sans kass. Kjenn også litt inni hullet der om det er noe som ligger å blokkerer..som feks rester av tannhjul etz. Siden prøver du ut gira...at det går ann å ta den lett mellom gira...litt motstand skal det jo være, men skal ikke være stuck i noen gir. Kjenn på slarken fra utgående til inngående aksling...snurr litt rundt og hør etter ulåter. Sjekk splines på inngående aksel...at de er hele, og at inngående aksel ikke har nevneverdig slark i seg. Og ta girkasser fra 940...garantert type 2 M47, mange kjørt av gamle gubber...B230FB og F motorene har disse kassene på 940. God tur hjemover! Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet Mai 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2008 passer utgående aksling fra 940 rett over på en 740? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mai 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2008 passer utgående aksling fra 940 rett over på en 740? Yepp...3-arma "yoke" med hardyplate på alle 700 og 900 med manuell girkasse vel å merke. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet Mai 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2008 Da var ny girkasse på plass:) Forsikringselskapet mitt dekket 6000 kr for å få fraktet bilen 140 km til en gammel mann, som hjalp meg med å bytte kasse. betalte 700 kr for kassa og jobben:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Mai 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2008 Dette høres ut som ganske god butikk, tross alt! :) Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.