Vantage Skrevet November 18, 2003 Rapporter Share Skrevet November 18, 2003 og husk å vente i 30min etter du har montert kammen og de hydrauliske ventilløfterne, så disse får satt seg.. ellers kan du greit få leven.. Siter Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboDad Skrevet November 19, 2003 Rapporter Share Skrevet November 19, 2003 Originally posted by Sonick Et par tillegsopplysninger :P Sjekk at toppakningen ligger rett vei - OBEN på toppakning skal ligge ved motor nr og vis oppover . Så skal boltene trekkes til med 40 nm først - se bilde for rekkefølge. Deretter gjentar du - men denne gang med 60 nm. til slutt skal alle boltene dras til en halv tørn til. Dette krever MYE makt - jeg hadde over 1m arm på skralla da ... Når du nå er ferdig skal ikke boltene røres mer ( ikke etterteites når den er varm eller.no . Husk også at dette er strekk bolter som ikke må brukes om igjen .... Stemmer det at man skal bytte ut boltene når man løsner toppen. Men jeg stusset litt på det utsagnet om at man skal trekke boltene til med ytterligere 180 grader. Fikk ikke dette til å stemme helt, så jeg tok en telefon til fetteren min som er tidligere Volkswagen mekaniker. Han sa det at man KAN gjøre det sånn med strekkbolter, men at det var ikke var noe å anbefale. Dette skyldes at man havner i grenseland med boltene og at man faktisk risikerer å strekke de for mye. Det aller beste er å starte opp motoren og varmkjøre den, og deretter ettertrekke boltene med angitt moment. Det var det aller sikreste. Og siden han er utdannet maskiningeniør i tillegg, så tror jeg mere på ham, enn på Haynes boka. :D Ha en fin dag! Siter www.samepower.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GolfG60Syncro Skrevet November 19, 2003 Rapporter Share Skrevet November 19, 2003 Originally posted by TurboDad Stemmer det at man skal bytte ut boltene når man løsner toppen. Men jeg stusset litt på det utsagnet om at man skal trekke boltene til med ytterligere 180 grader. Fikk ikke dette til å stemme helt, så jeg tok en telefon til fetteren min som er tidligere Volkswagen mekaniker. Han sa det at man KAN gjøre det sånn med strekkbolter, men at det var ikke var noe å anbefale. Dette skyldes at man havner i grenseland med boltene og at man faktisk risikerer å strekke de for mye. Det aller beste er å starte opp motoren og varmkjøre den, og deretter ettertrekke boltene med angitt moment. Det var det aller sikreste. Og siden han er utdannet maskiningeniør i tillegg, så tror jeg mere på ham, enn på Haynes boka. :D Ha en fin dag! Du oppnår vel stort sett det samme... Kjører du motoren ordentlig varm og trekker til mens den enda er ordentlig varm, så må du opp mot 180gr før du har opprinnelig torque...... Dette forutsetter jo at du har gode strekkbolter..... Legeringa i boltene, temperaturen, og smøringen har alt å si for hvor mange grader du trekker pr LbfIn/Nm... OG: Alt på en gang, ikke i rykk og napp! Og ha en fin dag du og!;) Siter VOLVO - Schnellste Traktor der welt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet November 19, 2003 Rapporter Share Skrevet November 19, 2003 Må da si jeg stoler mest på det som står på trykk ... Siter Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GolfG60Syncro Skrevet November 19, 2003 Rapporter Share Skrevet November 19, 2003 Originally posted by Sonick Må da si jeg stoler mest på det som står på trykk ... Ja, forsåvidt... Men det står forskjellige ting på trykk og....... (Gå på vannet osv...) Greit å høre andres erfaringer og...... Bittesmå forskjeller på det som ble diskutert her og da.....;) Siter VOLVO - Schnellste Traktor der welt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest BilDilla Skrevet Juli 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2005 Deretter skal toppen plukkes i biter og alle delene skal legges i system slik at den enkelte del kommer på samme plass igjen når toppen skal settes sammen. Så er det klart for å rense ALLE deler for olje og sot/eksos. For å fjerne gamle rester av topppakningen så bruker vi et "negerhode" som fjerner alt uten å slipe av selve toppen. Dette gjøres også på blokka. Blokka renses med sprit og dekkes til med papir eller en ren fille. Så er det klart for å sette sammen toppen. Pass på at det ikke ligger igjen rester av "negeren" i kanalene og slikt. Blås det gjerne rent med trykkluft. Hva er et negerhode? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest BilDilla Skrevet Juli 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2005 Haha søkte du på negerhode ?? Negerhode, eller negerkuse er en slags stålbørste på drill. Hehe! Søkte ikke nei, jeg uthevet det med rød skrift selv :P Men om jeg skal i butikken å spør etter det, hva kaller jeg det da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet Juli 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2005 Negerkuse, jernvare folk med respekt for seg selv vet hva det er. :) Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg