Gå til innhold

Vilken Octavia skal jeg velge?

Ranger emnet


Roundtrip

Anbefalte innlegg

Skal ha meg stv og har sett på de fleste merker. Har hatt Opel Astra 96 men var ikke fornøyd. Mye problemer og mange reparasjoner. En dyr opplevelse.

 

Har sett meg ut Octavia da mange ser ut til å være fornøyd med det og det skal være en driftssikker bil.

 

Tenker å legge meg på rundt 100 000 men kan "gå ned" til 60-70 eller opp til 130 om den rette bilen dukker opp..

 

Ser at 1.8 Turbo er populær. Hvor viktig er det med Turboen. Ser at 1.6 er mye billigere men drar den dårlig? Trenger ikke noe voldsomt da jeg er en "familiefar" og ikke rallysjåfør :)

Gjør heller ikke noe om det er futt i den. Men er det hvert det for meg?

 

Drikker motoren mye mer om den har turbo?

 

Har aldri stylet bil før heller men tør muligens prøve denne gangen. Liker best svart men er kanskje litt kjedelig å style en svart.. hva passer? Erfaringer?

 

Hvilken modell virker å være mest driftsikker? Ser ut som folk liker 2000 modellen godt..

 

All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min tredje Octavia nå.

 

x 1998 1.6 Lx 75hk Kombi

x 2000 1.9 TDI 90hk stv

Nå: 2002 1.9 TDI Elegance 4x4.

 

Har knallgod erfaring med disse bilene. Har hatt veldig mange

andre biler også, og du finner helt sikkert mer komfortable biler, men Octavia er kvalitet. Ett 100% vw produkt.

 

Styr unna bensinbilene. Kjøp deg en 1.9TDI. Bruker latterlig lite drivstoff og selv 90 hesteren er kjapp. med chip blir den helt rå. Du skal ikke være redd for å kjøpe en som har gått over 200000km.

 

Søker du på finn og autodb finner du en fin bil til godt under 100000kr.

 

Octaviaene har ikke de samm feilene som Passat og Audi, og så er de mye billigere. 4 hjulstrekkeren er dyrere og bruker mer drivstoff.

 

Hvorfor gå da når du kan kjøre Skoda!!!!!

 

Lykke til!

1999 VOLVO V70 2.5TDI (FAMILIEBILEN)

1973 VOLVO 142 PROSJEKT

1979 KADETT C - 2-DØRS SEDAN PROSJEKT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1.6 sr motoren i min, den har vel 16v mot 8v som sitter i motoren med 75hk etter som jeg har skjønt.

Uansett så er jeg fornøyd med den motoren, den drar ikke skinnet av pølsa, men den har det bittelille ekstra på etter ca 4000 omdr. som gjør at den ikke blir heeeeelt lat. Så kan anbefale den motoren hvis du skal ha en 1.6.

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takker for tilbakemelding..

 

Her er en 1.9 TDI med 110 Hk.

Hvor mye kan den chippes opp og hva koster det?

Sluker den mye mer diesel hvis den chippes?

 

1.9 TDI 110 Hk

 

En svart også med 110 Hk

 

Svart 110

 

Likte denne godt men er automatgir.. noen erfaringer med det?

Automatgir

 

Denne er 40 min unna meg..

 

Haugesund

 

Får nok billigere bil ved å velge 1.6. Denne var ikke så værst:

1.6

 

Finn gjerne den bilen dere liker best på markedet nå som passer mine kriterier..

 

Takk for hjelpen! Gira på å kjøpe snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

dette er veldig gode biler, jeg kjører selv en 1,8 turbo bensin som jeg er kjempe fornøyd med.

 

Når du skal velge din Octavia, så gå etter de du skal bruke den til, du sier futt men behøver ikke være rallybil, da synes jeg ikke du skal kjøpe 1,8 turboen, da kan du heller gå for en tdi, de er spreke nok de, og med en chip går de veldig godt, du vil få ca 30hk ut av en chip, men jeg er 100% sikker på at du vil få deg en god bil uansett hvilken Octavia du velger...

 

Du får ta en titt på tref tråden vår og se hvordan alle bilene her inne ser ut...

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å chippe 1.9tdi koster deg rundt 4000kr kan også få dyrer chipper og sikkert noen som er billigere.

dette er et utdrag fra norskbildesenter sin chipp.

 

kan sjekkes på norskbildelesenter.no under chipp

 

Denne bilen har 110hk og får 30hk ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 140hk.

 

Dreiemoment:

Denne bilen har 235Nm og får 70Nm ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 305nm.

 

Pris:

Pris på oppgraderingen er kr. 3950,- inkl. mva (kr. 3160,- eks. mva).

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.6l er en veldig god bil! den er ikke så mye svakere en en 1.8l men mangler litt på det lave registere. den bruker litt mindre drivstoff å ut ifra erfaring er det en motor med færre feil en 1.8l

hadde jeg vært deg ville jeg gått litt opp i pris å satset på en tdi. den er økonomisk med et forbruk på 0.5 mila i langkjøring å 0.65+/- i blandet

den er sterkere en bensin motoren å holder bedre.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine innlegg her.

 

Den 1.6 octaviaen jeg hadde var en 75hk. Den var bare levert de første årene. De er den gamle golf motoren.

 

Sats på en bil fra 2000 og oppover. Da ble octaviaen oppdatert med nytt dashbord, bedre stoler, og bedre plass i baksetet.

 

Den seinere 1.6 utgaven er en 101hk. Helt klart en mer moderne og bedre motor enn den gamle 75 hesteren.

 

En 2003 mod 1.6 til rett over 100000 er ett meget bra kjøp.

 

Du bør se nøye over det som finnes på nett. Det er mange gode kjøp. Vurderer å selge min 2002 mod 1.9TDI 4x4 til 140000kr.

Mitt tips til deg er at når du først handler er det lurt å satse på en god motor med en gang. 1.8T og 1.9TDI er etter min mening best. 1.6 101hk og 1.8 er fullt brukbare. De som er levert med 1.4 må du se helt bort fra.

Når du pakker bilen og skal på sommerferie er det kjekt med en motor som har litt ressurser, og så er det fint med en bil som bruker under 0.5 på langkjøring. Den blå 1.9TDIen som er bilde av her hos meg brukte ca 0,45 på langkjøring. Da er det gøy å reise på ferie. Så mitt personlige råd til deg utifra min erfaring er 1.9TDI + chip.

 

Kan nevne ett par ting til med Octavia.

 

D ukan bruke alufelger fra Audi A3,Golf4, Seat Leon, Audi TT, Vw New beetle. Alle har boltmønster 5x100. Felgene fra Audi A4,A6, og Passat kan ikke brukes. De har boltmønster 5x112.

 

Sportstoler/skinninteriør fra Golf 4, og Audi A3 passer rett inn. Selv baksetet. Norsk bildelesenter på liertoppen har stort utvalg av både felger og interiør.

 

6.5toms frontsett kan bygges inn i originalhullene i dørene. Har selv gjort det. Litt lim og tilpassning må en selvsagt regne med. Ellers er det mange gode tips og ideer på forumet her når det gjelder Styling, lys, felger mm.

1999 VOLVO V70 2.5TDI (FAMILIEBILEN)

1973 VOLVO 142 PROSJEKT

1979 KADETT C - 2-DØRS SEDAN PROSJEKT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine innlegg her.

 

Den 1.6 octaviaen jeg hadde var en 75hk. Den var bare levert de første årene. De er den gamle golf motoren.

 

Sats på en bil fra 2000 og oppover. Da ble octaviaen oppdatert med nytt dashbord, bedre stoler, og bedre plass i baksetet.

 

Den seinere 1.6 utgaven er en 101hk. Helt klart en mer moderne og bedre motor enn den gamle 75 hesteren.

 

En 2003 mod 1.6 til rett over 100000 er ett meget bra kjøp.

 

Du bør se nøye over det som finnes på nett. Det er mange gode kjøp. Vurderer å selge min 2002 mod 1.9TDI 4x4 til 140000kr.

Mitt tips til deg er at når du først handler er det lurt å satse på en god motor med en gang. 1.8T og 1.9TDI er etter min mening best. 1.6 101hk og 1.8 er fullt brukbare. De som er levert med 1.4 må du se helt bort fra.

Når du pakker bilen og skal på sommerferie er det kjekt med en motor som har litt ressurser, og så er det fint med en bil som bruker under 0.5 på langkjøring. Den blå 1.9TDIen som er bilde av her hos meg brukte ca 0,45 på langkjøring. Da er det gøy å reise på ferie. Så mitt personlige råd til deg utifra min erfaring er 1.9TDI + chip.

 

Kan nevne ett par ting til med Octavia.

 

D ukan bruke alufelger fra Audi A3,Golf4, Seat Leon, Audi TT, Vw New beetle. Alle har boltmønster 5x100. Felgene fra Audi A4,A6, og Passat kan ikke brukes. De har boltmønster 5x112.

 

Sportstoler/skinninteriør fra Golf 4, og Audi A3 passer rett inn. Selv baksetet. Norsk bildelesenter på liertoppen har stort utvalg av både felger og interiør.

 

6.5toms frontsett kan bygges inn i originalhullene i dørene. Har selv gjort det. Litt lim og tilpassning må en selvsagt regne med. Ellers er det mange gode tips og ideer på forumet her når det gjelder Styling, lys, felger mm.

1999 VOLVO V70 2.5TDI (FAMILIEBILEN)

1973 VOLVO 142 PROSJEKT

1979 KADETT C - 2-DØRS SEDAN PROSJEKT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår