Gå til innhold

Dørprosjekt i E36

Ranger emnet


oystein1988

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men fikk jeg endelig mot nok til å begynne å kutte i dørene mine i min BMW e36.

 

Jeg hadde aldri arbeidet med glassfiber før, men hadde lest en del, og sett på forksjellige guider. Legger hvertfall ut noen bilder fra prosessen her, og er gjerne åpen for forlsag på hvordan finish jeg skal ha.

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært en tur i sverige for å kjøpe noen MDF-ringer, men dem hadde ikke flere i 6.5" dim, så jeg måtte lage noen selv, i spon. Det gikk som det gikk, dem skulle jo dekkes til uansett. Her holdt jeg på å finne en posisjon til høytalerene hvertfall:

 

15042008276.jpg

 

 

Da posisjonen var bestemt, trakk jeg døra i høyttaler front stoff fra biltema, noe som fungerte veldig bra, ettersom dette stoffet var veldig fint å dra i og tøye.

 

15042008273.jpg

 

 

Deretter smurte jeg på polyester, og lot dette stivne. Prøve plasserte høyttaleren når dette var stivt.

 

15042008274.jpg

 

15042008275.jpg

 

 

 

Etter dette så begynte jeg å legge på glassfiber remser jeg klippet opp og tilpasset selv. La på ca tre lag, og følte dette holdt, og kontruksjonen ble beinhard og solid.

 

16042008279.jpg

 

 

 

Deretter la jeg på sparkel. Lot det første laget tørke, for så å pusse ned, og legge på mer, pusse, legge på mer, pusse, legge på mer, helt til det ble jevnt og flott.

 

17042008284.jpg

 

17042008282.jpg

 

17042008283.jpg

 

 

Nå gjenstår det bare å enten trekke hele døren, eller lakkere det sparklede området. Jeg har ikke helt bestemt meg enda, og er åpen for innspill.

 

Lærte utrolig mye av dette prosjektet, og gleder meg til å arbeide mer med glassfiber. Regner med neste prosjekt blir å lage basskasse i hjulbrønn, eller noe likn.

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så veldig bra ut!

 

Er det 4 dørs du har eller?

 

Skal straks begynne på dørtrekka på min E36 coupe, gruer meg litt, for blir nok en solid ombygging da jeg vil ha 6.5" mellomtone plassert HØYT i dørtrekket.. Hehe.. Får se åssen det går :)

 

Hva andre planer har du for denne bilen da? Tenkt på demping og sånn og eller? Ville anbefalt og lagt inn en tusning eller 2 til støydemping, det er gull verdt!

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så veldig bra ut!

 

Er det 4 dørs du har eller?

 

Skal straks begynne på dørtrekka på min E36 coupe, gruer meg litt, for blir nok en solid ombygging da jeg vil ha 6.5" mellomtone plassert HØYT i dørtrekket.. Hehe.. Får se åssen det går :)

 

Hva andre planer har du for denne bilen da? Tenkt på demping og sånn og eller? Ville anbefalt og lagt inn en tusning eller 2 til støydemping, det er gull verdt!

 

4 dørs ja. Syntes egentlig mellomtone elementene passer bra nede ved bena, er ikke så veldig retnings bestemt når det er så lave frekvenser.

 

Har planer om dynamat eller likn på jernet i døra, men nå så har jeg bare vanlig dempevatt massivt plassert rundt elementet og rundt om i dørtrekket. Funker bra hittil, noe risting i døra hvis lave frekvenser blir spilt alene (bare bassgitar feks).

 

 

Veldig morsomt prosjekt, og det er absolut oppnåelig selv om man aldri har tatt i glassfiber før :D

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjøre det med trekkingen som jeg gjore her. Bare tar ut platen i midten av døren og bruker denne igjen. Så slipper du trekke så kronglete vinkler.

 

18.jpg

 

20.jpg

 

Hvordan stoff/skinn er det du brukte der? Lurer på å trekke den delen av døra i midten med hvitt skinn, tror det ville blitt pent.

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår