Gå til innhold

Ujevn gange på varm motor

Ranger emnet


hallvardr

Anbefalte innlegg

jeg har en 95mod 80 avant, 2.0l.

På to lengre turer jeg har hatt med bilen dvs over 3-4 timer i strekk har motoren begynt å gå ujevnt. Det skjer når jeg har kjørt i marsfart en stund og girer ned og ofte på lavere turtall. Det har bare vært slik i noen minutt kanskje, så når jeg gir på litt igjen forsvinner det. Noen som har peil hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det har blitt værre?

Min teori da er at det er noe mekanisk som henger igjenn, som feks. gasspjeldet eller noe i bensinmengdefordeleren om du fortsatt har mekanisk insprøytning på din modell, eller så kan det hende at luftmassemåleren er gåen om du har elektronisk innsprøytning.

Men hvordan går bilen ellers da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers går bilen helt strøkent, hadde samme problemet en gang tidligere da bilen gikk mye oftere ujevnt, men etter et tips fra en kamerat skifta jeg olje til castrol og har ikke hatt problemer siden bortsett fra disse to gangene. Begge gangene den har startet og gått ujevnt har jeg kjørt i over 3 timer og den har gått ujevnt i noen minutter for så å gå fint igjen. (kanskje det er den svenske luften, har vært der begge gangene;)

Det er vel elektronisk innsprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
audi 92 hadde likt problem, der var det slangen til tomgangsregulatoren som klemte seg sammen, kan være det er en vakumslange som blir for varm og til slutt klemmer seg sammen.

 

hmm, kanskje det kan være noe. skal sjekke litt mer. takker for tips igjen. hjelper det med ny slange da? vil den være sterkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp til han i allefall, men det er jo ikke sikkert det er den slangen som er gåen på din bil heller da.

 

for første gang gikk den ujevnt på kald motor i dag, men varte bare i ca 1 min. Når jeg var i sverige i helga og den gikk ujevnt laga jeg en film der en hvertfall hører hvordan motoren går, ta en titt å se om det vekker noen ideer;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=QGVECVFJ3C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som at noe ikke henger helt sammen når det gjelder luftveier, feks. gasspjeldet henger seg opp eller noe av overføringen inne i bensinmengdefordelern fra luftmengdemåleren kanskje ikke er helt bra, vet ikke helt men det jeg kan tenke meg. eller feks det er dårlig ledning fra tempføleren fra motorstyringa el lamda som sliter med å følge med. Hadde foresten samme problemet på min bil også, men er gått over til risting og rykking til meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Det virker jo som at noe ikke henger helt sammen når det gjelder luftveier, feks. gasspjeldet henger seg opp eller noe av overføringen inne i bensinmengdefordelern fra luftmengdemåleren kanskje ikke er helt bra, vet ikke helt men det jeg kan tenke meg. eller feks det er dårlig ledning fra tempføleren fra motorstyringa el lamda som sliter med å følge med. Hadde foresten samme problemet på min bil også, men er gått over til risting og rykking til meg da.

 

Etter noen andre tips prødve jeg å bytte luftmengdemåleren, men i dag gikk den ujevnt noen minutter igjen. Jeg har planer om å stikke til en skraphandel å bytte ut noen deler å se om det hjelper, er det lamda som er enklest å starte med? og jeg er ikke mekaniker, men vil gjerne lære mer om å reparere mest selv, er det noen sider/bøker jeg kan få tak i det de div delene er merket og det står litt om hvordan den enkleste måten er å skifte de, hadde en hayes for en porsche jeg hadde men har bare funnet for b3 og a4 i audi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår