esbandos Skrevet April 18, 2008 Rapporter Share Skrevet April 18, 2008 Hei. Har nettopp bytta alle 4 skiver, alle 4 kaliper, bremseklosser osv. Kaliperene er fra en 240GL 1990mod. Tenkte også å bytte bremsekraftforsterker i samme farta, så jeg bytta over til den lille tykke, samt en annen hovedsylinder. Detta funka dårlig pga bremserør i dempertårnet, så jeg har bytta tilbake til den store tynne forsterkeren samt en annen hovedsylinder igjen. Jeg har lufta bremsene slik det står beskrevet i Haynesboka. Har også prøvd meg på å lufte hovedsylinderen litt. Når jeg har motoren av å trykker på bremsen, stopper den ca halvveis inn. Starter jeg opp motoren og trår på bremsa, går den helt i bunn. Har lufta 103 ganger nå uten hell.. Hva kan være galt?? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 19, 2008 Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 1 eller flere stempler som sitter fast vil jeg tippe på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet April 19, 2008 Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Kalipere montert feil H/V? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spalex Skrevet April 19, 2008 Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 svare litt førr Esbandos Bremsen e heilt fin når motorn e av. vi lufta tell pedaln va sånn som den skal være, men så starta vi motoren å da gikk pedaln rett i golvet når vi trødde på den. men når motoren ble stoppet igjen så va pedaln hard og fin:( vi skjønne ikkje ka det kan være???? haster litt:P Siter Bmw 732i:) Golf 2 1,8 opel omega a escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Kaliperene er ikke bytta om. Kaliperene foran har 1 nippel utover mot felgen og to innover. De bak har nippelen innover mot tanken. Er vel rett det. Kaliperene er overhalt å fungerte helt 100% når jeg demonterte dem fra bil. Men det som er så rart er at når motoren ikke går, er pedalen helt hard. Såvidt man klarer å tråkke den inn. Når motoren går derimot, går pedalen rett i bunn.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet April 19, 2008 Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Sef. havner niplene innover,poenget er om står oppe eller nede Luft stiger som kjent i væske,så nippelen må stå øverst på caliper. Her mener jeg bakbremsene..Siden de fram høres ut til å stå riktig! Kan være at du har en ørliten lekasje.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet April 19, 2008 Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 at pedalen går helt inn når du starter det er pga bremsekraftforsterkeren. pedalen skal heller ikke gå så langt inn som halvveis når du ikke har starta motoren. det er nok luft i systemet ditt. du kan jo prøve å lufte andre veien da. fylle inn væske i nippelen med f.eks en olje kanne (en som det ALDRI har hvert olje i. f.eks en ny en) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Har nå prøvd å bytte om kaliperene bak. Nå står niplene nedover. Noe som er feil. Men det ble LITT mer trykk i pedalen, selv om den går i gulvet når motoren går. Når motoren ikke går, er pedalen ca halvveis inn. Er tom for ide'er jeg. Noen som har noen ide'er? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet April 19, 2008 Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Ved nå å sette caliperen feil med vilje så har du skaffet deg et nytt problem hvertfall :) Sjekk for den minste lekkasje og at alle stempel går greit Er alle klosser og skiver nye så kan pedalen bli litt svampete/myk før det blir slitt til 100%. Men ikke så ille som her sef.! kan jo være H.sylinder som har tatt kveld også.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jaybee Skrevet April 19, 2008 Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Hei En ting er at du må være 100% sikker på at alle niplene er "oppe" , dvs at du har to på midten og en oppe inne på hver frontkaliper samt oppe på begge bak. En annen ting jeg har opplevd er at noen av bremseslangene hadde "svulmet" opp innvendig slik at det ikke gikk væske gjennom når en luftet men når en startet motoren og fikk hjelp av servoen så gikk væsken igjennom og følgelig pedalen i bunn. En særdeles interessant effekt av dette var jo at etter en hadde pumpet endel ganger så sto hjulene bom fast da trykket ikke gikk tilbake :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Skal bytte tilbake på kaliperene bak. Foran står dem rett. Har prøvd å lufte med motoren igang også uten hell. Jaybee, har nye slanger, så er ikke der feilen er. Har byttet hovedsylinder 2 ganger, uten hell. Hvis denne er lekk, kommer det ikke da væske inn mellom forsterker og hovedsylinderen? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jaybee Skrevet April 19, 2008 Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Hei Da vil du isåfall se at det er "vått" bak på/inni hovedsylinderen om du skrur den av servoen å kikker . Det skal den definitivt ikke være :-) Heller ikke skal det ligge bremsevæske å flyte inni servoen..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet April 19, 2008 Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Har byttet hovedsylinder 2 ganger, uten hell. Hvis denne er lekk, kommer det ikke da væske inn mellom forsterker og hovedsylinderen? Og begge pumpene var helt nye, altså ikke noe gammelt ræl? Behøver ikke lekke ut ved forsterker; kan også være intern lekasje på ett av stempla... Dessuten synes jeg det er best å lufte med trykkluft på bremseveskebeholderen. Da er det nærmest umulig å få luft inn i systemet ved nipplene på kaliperne. Da er det også en en-mannsjobb å lufte. Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Begge pumpene var ikke nye, men dem funka helt supert ved demontering. Det er ikke vått mellom sylinder å forsterker heller. Har lufta systemet via kaliperene 3-4ganger idag. Er 0 luft der. Samme ved sylinderen. Null luft der også.. Hvordan er det om man f.eks har byttet om på rørene som går inn på sylinderen? Får man disse symptomene da? Hvordan er det om forsterkeren er gåen? Når motoren står å går, å jeg pumper på bremsen, øker turtallet. Holder jeg bremsen helt inne, synker turtallet.. Slipper jeg bremsen, går motoren normalt på tomgang. 1000rpm ca. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2008 Ingen som vet noe..? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.